perex
Na koleje se chystá vyjet „Revoluční vlak“. Zatím je sice k dispozici pouze jeden vagon, takzvaný instruktážní, ovšem i o ten je nemalý zájem. V čem spočívá ona v názvu inzerovaná revolučnost? Jde o revoluční přístup k teenagerům při protidrogové prevenci, charakterizují své dílo zřizovatel nadačního fondu Český vlak Martin Lain a autor projektu Pavel Tůma. Rozhodli se zaujmout pozornost školáků tím, že je provedou multimediální simulací života jedinců, kteří propadli závislosti drogách.
Vlak, jehož prostřednictvím chtějí Lain a Tůma ovlivňovat teenagery, vzniká postupně ze starých poštovních vagonů. Již dokončený vzorový vagon zatím navštívilo téměř pět stovek mladistvých a má u nich úspěch. Multimediální simulace toho, jak může život s drogami vypadat, je napínavou a někdy až drastickou podívanou. Za pomoci moderní technologie působí na všechny smysly a rozhodně dokáže zaujmout pozornost teenagerů více než klasická přednáška. Zápletku příběhu, jenž se postupně vyvíjí tak, jak návštěvníci procházejí vlakem, startuje autonehoda, která nějakým způsobem ovlivní život každého z jeho aktérů. Jak dopadne hlavní hrdina, budou moci návštěvníci ovlivnit svým hlasováním, protože po celou dobu prohlídky jsou interaktivně zapojeni do dění v příběhu. Hlavním akcelerátorem emotivního prožitku z projektu Revolution Train je jeho působení na smysly člověka včetně čichu a hmatu. Například autonehodu, která je znázorněna reálnou kulisou, doprovází pach připomínající spáleninu. Působení na více smyslů má také docílit toho, že se zážitek z vlaku vryje do paměti. „Revolution Train by měl vybídnout mládež k diskusi, k přemýšlení a vzbudit v ní dojem, že být in neznamená užívat drogy, ale naopak. Novou, neobyčejnou, senzační formou máme jedinečnou šanci získat pozornost dospívajících, a tím zajistit doplnění primární prevence,“ říká Martin Lain.
Možná také proto se v médiích v souvislosti s projektem Revolution Train objevily komentáře jako „pojízdný dům hrůzy“ či „umělecké strašení dětí“. Autoři těchto přirovnání ovšem podceňují otrlost dnešních teenagerů. Jde přece o generaci odchovanou počítačovými „3D řezničinami“, jež zhlédla hojnou nabídku filmů, které se jakékoli brutalitě nijak nevyhýbají, právě naopak. „V době, kdy jsme z věku informace pokročili do éry pozornosti, máme šanci dát protidrogové kampani novou tvář. Tvář výjimečnosti,“ říká k tomu Martin Lain.
Projekt má rozpočet 50 milionů korun a na jeho dokončení zcela jistě nebudou stačit peníze z fondu protidrogové prevence, o které je mezi různými organizacemi velký boj. Pro dokončení projektu je třeba několika velkých partnerů. Zřizovateli fondu Český vlak se zatím podařilo pro projekt získat dvě velké firmy. První jsou pochopitelně České dráhy, které přislíbily financovat provoz vlaku. Druhou RWE Transgas. Jeho mluvčí Martin Chalupský se netají tím, že společnost považuje Revolutin Train za naprosto výjimečný projekt. „Po diskusi s několika odborníky na protidrogovou tematiku a s dlouhodobými partnery, se kterými se podílíme na řadě charitativních projektů, jsme se rozhodli velmi rychle. Takřka každý má už dnes zkušenost s některou formou protidrogové prevence. Ve chvíli, kdy srovnáte povinnou přednášku protidrogového experta ve školní třídě s návštěvu multimediálního vlaku, kde doslova na vlastní kůži prožijete rozklad mladé osobnosti i životní tragédii, musíte jednoznačně dospět k názoru, že tato forma prevence je podstatně účinnější. Jsme přesvědčeni, že celý projekt je velmi dobře zacílen na konkrétní cílovou skupinu, dokáže přesvědčit i odradit mladé od drogové závislosti,“ říká Chalupský.
Protidrogový projekt autorů Martina Laina a Pavla Tůmy se zdá být marketingově dobře promyšlený. Společnosti, které se rozhodnou pro finanční podporu, získají prostor pro svou propagaci. Nejde však jen o místo pro logo firmy, které se v takovém případě objeví na vagonech i při reklamní kampani, která bude projekt doprovázet. Vše má být založeno na sociálním marketingu. Příjezd vlaku do každé obce budou například doprovázet koncerty na náměstích, a to je také prostor pro propagaci produktů těchto firem. Takovým partnerem mohou být například banky či mobilní operátoři, jejichž cílovou skupinou je i dospívající mládež. To jistě ocení i České dráhy, které pracují na tom, aby lidem zatraktivnily železniční dopravu, což se týká i mladší generace. Jinak je tomu v případě druhého partnera, tedy firmy RWE Transgas. „Přínos? Vycházíme z úplně opačného principu. K charitativním a dobročinným projektům přistupujeme s tím, že chceme konkrétně pomoci. Netoužíme po vytváření nějakých druhotných efektů pro naši společnost. Mělo by být přirozené, že silní a úspěšní pomáhají slabším a potřebným,“ tvrdí Martin Chalupský.
Až bude vlak hotov, vyrazí na první čtyřletou pouť po republice, během níž by vagony mělo navštívit na půl milionu dětí, žáků šestých až devátých tříd. V odpoledních hodinách bude vlak určen rodičům a veřejnosti. „Zároveň je velmi důležité, že využití vlaku nezná hranic. Lze ho použít v kterékoli zemi,“ dodává Lain. Pro originální vlak má celosvětový patent, nabízí se tedy možnost prodeje licence na podobný projekt kamkoli do zahraničí. K dokončení soupravy je ovšem nutné sehnat pět až šest velkých partnerů. Poté by měl jezdit v pěti čtyřletých turnusech po republice dvacet let.