Fenomenální rozjezd hry Pokémon Go může pro jejího tvůrce - společnost Niantic Labs - být teprve začátkem.
Hra Pokémon Go už pár dní po svém uvedení na trh pobláznila celý svět. Dokázala na trhu uspět s rozšířenou realitou, kdy na reálných místech hráči prostřednictvím chytrých telefonů objevují pokémony, což jsou postavičky z předchozích videoher japonského kolosu Nintendo. Jeho akcie díky tomu raketově vylétly o 120 procent. Tržní hodnota firmy se tak vyšplhala na zhruba 4,5 bilionu jenů (přibližně 1,035 bilionu korun).
Nintendo je ale jen jednou z firem, které budou na hře profitovat. Jejím hlavním tvůrcem je kalifornská Niantic Labs, která vznikla oddělením od mateřského Googlu. Kromě Nintenda mezi její vlastníky patří společnosti Pokemon Co. a další investoři. A teď před sebou může mít zářnou budoucnost.
Pokémon Go totiž hned po vstupu na trh vedla žebříček nejstahovanějších aplikací. Jen za dva dny se v USA počet hráčů dostal na odhadovaných osm milionů. Uživatelé zároveň stráví více času při hraní než na WhatsAppu či Instagramu.
Velký šlágr může ovšem teprve přijít. Hra Pokémon Go totiž využívá dat předchozí hry Ingress od Niantiku. A ta měla velkou základnu uživatelů právě v Evropě, kam pokémoni dorazili se zpožděním.
Vývoj akcií společnosti Nintendo za poslední tři měsíce
Vítěz bere vše
Niantic se přitom může stát novým technologickým gigantem, který by ovládl hry spojující geocaching se zábavním průmyslem. A tím rovněž získal neuvěřitelné množství dat. Na internetu nebo v aplikacích navíc platí, že vítěz bere vše, což je příklad Facebooku, Googlu nebo například YouTube. A k tomu má Niantic dobře našlápnuto, což by mu vyneslo obrovské zisky. Oproti konkurenci má roky náskok a navíc nejpropracovanější mapy.
A jak může hlavně na celé hře vydělat? Uživatelé si v aplikaci, která je samotná zdarma, mohou koupit vybavení, jímž lákají nebo trénují postavičky včetně populárního Pikachu. To může být ale ta nejméně zajímavá položka.
Niantic především sbírá data o hráčích. A každý si může být jistý, že pochytá“ - na rozdíl od hráčů hledajících pokémony - úplně všechny. Vzhledem k tomu, že získá data z GPS, která je pro hraní nezbytná, bude vědět, kam jdete, kdy jste byli na daném místě, kdo další tam byl s vámi a jakou cestou jste se tam dostali. Niantic může navíc uchovávat e-mailovou adresu, webovou stránku před přihlášením do hry, uživatelské jméno a lokaci hráče.
Přepadení, mrtvola… Nintendo musí řešit i problémy Hra s pokémony znamená pro Nintendo růst akcií i problémy |
Spolu s dalšími získanými daty může analyzovat, které oblasti, obchody, restaurace navštěvují bonitní či méně bonitní klienti. Brzy se tak mohou vypracovávat a následně zpeněžovat dosud nejpropracovanější profily hráčů-spotřebitelů.
Využití může být obrovské. Z dat lze zjistit, jak často navštěvuje spotřebitel konkrétní obchod, a tomu přizpůsobit nabídky. Ty mohou chodit pokaždé, když se dostane do blízkosti daného prodejce. Reklamní zacílení se tak může stát ještě přesnější než při využití dat z Facebooku či Googlu, které nepracují s informacemi o pohybu lidí v reálném světě, ale jen na internetu.
Zisky pro restaurace
Hotely a restaurace se rovněž mohou za patřičnou úplatu stát místy, kde lze chytit vzácnou postavičku. Využití pro sponzorský obsah ale může být mnohem širší včetně reklam přímo ve hře.
Ostatně již nyní firmy na hře jednoduše profitují pomocí nákupu takzvaného „lure“ modulu, který se dá přirovnat k feromonům lákajícím pokémony do určitého místa, jímž může být pizzerie či bar. Případy z USA ukazují nárůst tržeb v desítkách procent.
Dále čtěte:
Nintendo jede na vlně. Pokémony vyšle do 200 zemí
Nintendo mění strategii, kromě her chce dělat i filmy