Menu Zavřít

Pokladny na plné obrátky

23. 8. 2002
Autor: Euro.cz

Maloobchod

PRAHA (zdf) - Vyčíslování ztrát v maloobchodní branži zatím nebylo na pořadu dne. Prodejny „velkých“ hypermarketových sítí ani příliš poškozeny nebyly. Jejich obchody zpravidla stály mimo záplavová území. „Je to jedno z našich pravidel, ke kterému jsme došli po zkušenosti s povodní v Německu,“ vysvětluje šéf firmy Globus Petr Vyhnálek. Na suchu zůstaly i prodejny firem Carrefour či Tesco, hlásí jejich mluvčí. Voda naopak poškodila čtyři markety sítě Kaufland. Ty se ale podle mluvčího Michaela Šperla „ve velmi krátké době podařilo zprovoznit“. Kaufland uplatňuje tradiční mlčenlivost a ani řádově nechce uvést odhad škod.
Daleko hůře dopadly supermarkety, jejichž koncept vyžaduje být blíže zákazníkům. „Škody jsou enormní, bojíme se je vyčíslovat. Půjdou do desítek milionů korun,“ řekla týdeníku EURO členka představenstva sítě Julius Meinl Daniela Poštová. U Meinla teprve probíhá inventarizace ztrát, velké škody způsobilo zaplavení čerstvě zrekonstruované pražské velkoprodejny Vltava připravené k otevření. Padesátimilionové škody připlavila voda supermarketům Delvita. Ředitel marketingu Miguel van Bussel oznámil, že prodejna na pražské Florenci bude uzavřena až několik měsíců. Pobočka na Palmovce čeká na odčerpání vody, lovosická prodejna otevře koncem srpna po obnovení dodávky elektřiny.
Obchodníci zatím sčítají přímé škody. Do jejich kalkulací však patří i výpadky tržeb. Tady je ale možné čekat spíše kladný výsledek. Ztráty uzavřených prodejen vyrovnávají zbývající obchody sítí. „Jedeme na plné obrátky. Cítíme, že nahrazujeme výpadky uzavřených prodejen,“ potvrdila Poštová od Meinla. Lidé nepřestali nakupovat, třebaže jejich nákupní košíky vypadají jinak. „Skladba sortimentu se změnila oproti normálním životním podmínkám. Zpočátku lidé nakupovali ve zvýšené míře základní potraviny a pitnou vodu. Nyní je zájem o hygienické a čisticí prostředky,“ líčí mluvčí Carrefouru Jana Havlíčková. Většina obchodníků se snaží přes těžkosti, které nouzově zvýšená poptávka představuje, zajistit dostatek tohoto sortimentu. Podle obchodníků přitom „povodňové komodity“ spolehlivě nahrazují, a dokonce překonávají výpadky tržeb v jiných segmentech. I když řádění několikasetleté vody se rozhodně podepíše na budoucnosti ekonomiky, očekávání maloobchodu jsou kladná. „Tržby půjdou spíš nahoru. Lidé budou muset dál žít,“ soudí jeden z šéfů maloobchodu, který ale nechce být v této souvislosti jmenován. Na růst tržeb se mohou těšit zřejmě především obchodníci s nepotravinářským sortimentem.
Ještě hůř se v současnosti zjišťuje situace drobných obchodníků. „Teprve mapujeme situaci,“ říká například Michal Simkanič, šéf obchodní aliance Vega. Obchodní ředitel Martin Hlušek z plzeňské firmy PDS, jejíž maloobchodní síť SVOP sdružuje asi 120 obchodníků, rovněž uvádí, že problémy mělo jen asi deset až dvacet obchodů. „Potíže s dodávkami ale nejsou,“ dodává. Zásobování se k fungujícím prodejnám dostane na základě speciálních povolení, výpadky jednoho dodavatele síť operativně nahradí jiným výrobcem.
Obchodníkům pomáhá také Svaz obchodu. Nabízí zprostředkování pomoci v případě problémů s dodávkami, a to i pro podnikatele z maloobchodní branže, kteří nejsou členy. Svaz mimo jiné shromažďuje informace o celkových škodách, které jeho členům způsobily povodně. „Zatím máme jenom odhady,“ svěřila se tajemnice Marta Maradová. Jakákoliv předběžná čísla však odmítla sdělit a nebyla schopná ani uvést, kdy budou k dispozici přesnější údaje.
Pomáhají i samotní obchodníci. Tesco podle mluvčí Martiny Čermákové už věnovalo na humanitární pomoc víc než milion korun. Pařížská centrála Carrefouru věnovala Česku čerpadla v hodnotě 150 tisíc eur. Pražský, plzeňský a ústecký Carrefour navíc prodávají zhruba čtyřicet položek nejžádanějšího sortimentu hygienických a čisticích prostředků a základních potravin za speciální ceny.
Česká obchodní inspekce (ČOI) i ministerstvo financí bedlivě sledují, zda v zaplavených oblastech obchodníci nezneužívají neštěstí lidí a nepředražují zboží. Zatím se však objevily spíš opačné případy. „Máme zprávy z Českého Krumlova, kde se snaží prodávat čisticí prostředky ještě levněji než dříve,“ uvedla zástupkyně ředitelky jihočeského inspektorátu ČOI Jana Nováková.

  • Našli jste v článku chybu?