Škoda Auto
PRAHA (zao) - Přestože mladoboleslavská automobilka Škoda letos pokračuje ve výrazném růstu prodejů, v Polsku zaznamenala za první dva měsíce zhruba jedenáctiprocentní propad. Ten má zřejmou souvislost s velkým zájmem Poláků o levné ojetiny dovážené ze zahraničí, který navíc stále roste. Trh nových vozů proto v meziročním srovnání oslabil už o šest tisíc kusů automobilů. Spojitost zřejmě existuje i s velmi pozvolným růstem úrovně mezd našeho severního souseda, který ještě před pěti lety v tomto parametru překonával všechny země Visegrádské čtyřky. Statistiky průměrných výdělků za uplynulý rok však Poláky zařadily až na třetí místo za Čechy a Maďary, takže nedostatek finančních prostředků táhl prodeje nových vozů rovněž dolů. Škodovka na tento jev doplatila i svou pozicí na trhu, z dřívější jedničky sestoupila na druhé místo za japonskou Toyotu. „Mírný pokles prodeje vozů Škoda v Polsku ve zmiňovaném období je opravdu způsoben propadem celkového trhu nových osobních vozidel. I přesto se značce Škoda podařilo proti tomuto trendu posílit svůj tržní podíl na více než dvanáct procent,“ říká Evžen Krauskopf z podnikové komunikace Škody. „Od vedoucí Toyoty nás v Polsku dělí jen necelé dvě stovky vozů. Loni jsme však dokázali i s větším handicapem pěti stovek aut v průběhu roku konkurenci porazit a stát se nejúspěšnější značkou,“ dodal Krauskopf.