Jestliže chcete strávit noc s postavičkou SpongeBob, Marriott, a Nickelodeon vám vyhoví
Cyma Zarghamiová, šéfka dětského televizního kanálu Nickelodeon, své ratolesti do zatím jediného hotelu této TV, jenž byl otevřen před dvěma lety v Orlandu, ještě nevzala. Nemá ráda davy. Ale mnoho jiných - 500 tisíc, abychom byli přesní - se v něm už ubytovalo, aby posnídalo s Dorou Průzkumnicí, přespalo s houbovitým SpongeBobem a navzájem na sebe plácalo plastelínu. A Nickelodeon právě ohlásil, že má v plánu otevřít po celém světě desítky luxusních hotelů v partnerské spolupráci se společnostmi Marriott International (která je bude provozovat) a Miller Global Properties (která je bude vlastnit).
Nápad dát hotelu značkové jméno lákal všechny firmy - od Hard Rock Cafe a Walta Disneyho až po podniky Giorgia Armaniho, L. L. Beana a třeba i Marthy Stewartové a Ralpha Laurena. Existuje prostor pro Nickelodeon?
Zdá se, že stručná odpověď zní ANO. Vezměte v úvahu trendy: více rodin včetně prarodičů cestuje společně. Zvlášť po 11. září považují přepracovaní rodiče rodinnou dovolenou za cosi posvátného. A tematické hotely přitahují více hostů, dokonce i za vyšší ceny než jiná hotelová zařízení v sousedství.
Rozšiřování hotelového podnikání pomáhá Nickelodeonu ve dvou směrech. Mohlo by zrychlit odbyt zboží; společnost udělila licence, aby se její seriálové postavy objevovaly všude možně (v knihách, na DVD, jako hračky, na oděvech), a tyto poplatky tvoří významnou součást jejího odhadovaného výnosu 1,9 miliardy dolarů. Podnikání by mohlo rovněž Nickelodeonu pomoci, aby se vetřel hlouběji do života diváků. Síť Viacom, dnes už osmadvacetiletá, se snaží přitáhnout mladé rodiče, kteří vyrostli na seriálu o Nicku Twispovi. „V žádném případě nechceme být pro rodiče nostalgickou značkou,“ uvádí Zarghamiová, „chceme ale, aby si vzpomněli, proč jako děti měli rádi Nickelodeon.“ Ale to nutně neznamená postavy z dřívějška, nýbrž i tu dnešní partu.
Přechod do trojrozměrného světa s sebou přináší nové manažerské úkoly, jmenovitě naučit se, jak se vzdát kontroly, aniž tím utrpí značka. „Předávání zkušeností je daleko komplikovanější než dodávání zábavy na obrazovku,“ přiznává Allen P. Adamson, odborník na značky u firmy Landor Associates New York, „musíte se v tom spoléhat na zaměstnance. Jen se zeptejte libovolného řetězce rychlého občerstvení, jak je to složité.“
Škála poučení Nickelodeonu z jeho debutu v Orlandu se pohybuje od změny strategie (větší snaha vyjít vstříc rodičům) až po pochopitelné věci (častější čištění bazénu). Podle Howarda Smithe, šéfa rekreační divize Viacomu, společnost hned zpočátku překvapilo to, že některým dětem se nechtělo na výlety, které naplánovali jejich rodiče. „Museli jsme přidat od všeho něco: více ručníků, možností stravování, zábavy,“ konstatuje.
Uvolnění a únik
Nové hotely, z nichž první se otevře v San Diegu v roce 2010 a většina bude mít nejméně 500 pokojů, budou nabízet vodní skluzavky, živá představení a nejrůznější trochu organizované, mírně bláznivé aktivity. Ovšem na rozdíl od zařízení v Orlandu, jež provozuje Holiday Inn, budou v nich též místa určená k rodičovskému uvolnění (rozuměj úniku). „Zjistili jsme, že ačkoli se rodiče chtějí účastnit života potomků, potřebují vlastní prostor,“ tvrdí Zarghamiová, „v tom je kouzlo obchodu s Marriottem. Ten získá plán a dobře ho provede.“ V zaváděných hotelích budou lázně, fitness centra a opravdové restaurace.
Budou tam rovněž konferenční zařízení. Smith doufá, že přiláká obchodní cestující nebo skupiny - i když většinou takové, u nichž lze očekávat, že cestují i s dětmi. Bill Marriott, předseda společnosti Marriott, slibuje, že firma pomůže plnit hotely ve všední dny. „Tohle podnikání se nám ohromně zamlouvá,“ tvrdí, „tito hosté budou mít připravený program.“
Pokud jde o dospělé bez dětí, ti patrně ne. „Budeme uplatňovat diferencovaný přístup,“ konstatuje Smith, „ne každá složka hotelu bude značková.“ A co SpongeBob? „Ten tam bude. Zda-li přímo ve vestibulu, v tom si ještě nejsme jisti.“
STATISTIKA
RODINNÉ RADOVÁNKY
V roce 2005 se všeho cestování zúčastnilo 33 procent dětí, tedy o 25 procent více než před pěti lety.
Pramen: Škola hotelového managementu na Cornellově univerzitě
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek