Menu Zavřít

Pokřivená ekonomika Harryho Pottera

29. 6. 2007
Autor: Euro.cz

Čaroděj přináší svým obchodním partnerům zisky i problémy

Nazvěme to bradavickým prokletím. Navzdory tomu, že jde o něco z čarodějovského světa, je těžké prostřednictvím kouzel získat peníze. Harry Potter má s blížícím se vydáním poslední knihy Harry Potter and the Deathly Hallows ze sedmidílné řady J. K. Rowlingové příznivce křičící nadšením. Kniha bude uvedena na trh na celém světě ve stejný den 21. července. Spolu s pátým filmem, který se objeví za pár týdnů a s nedávno ohlášeným lunaparkem, jehož atrakce budou spojené s Harrym Potterem (Orlando na něj vynaloží půl miliardy dolarů), dosahuje pottermanie zatím nejvyššího stupně.
Co však některým obchodním partnerům Harryho přináší hrnec plný zlata, znamená pro mnoho dalších prázdnou mísu. Nejúspěšnější literární značka poslední doby učinila z autorky miliardářku, ale jiným lidem se tak dobře nedaří. Knihkupci zakletí kouzlem nemají šanci získat od Potterem posedlých zákazníků miliony, a proto snižují náklady až k bodu, který hraničí se ztrátou. V době vydávání Pottera tsunami deformovaných výsledků přináší vydavatelům divokou cenovou houpačku a do ostatních oblastí obchodu zmatek. Dokonce i společnost Warner Bros. Entertainment, jež vydělala na filmech o Harrym Potterovi miliardy dolarů, zažila v minulém roce i v letošním prvním čtvrtletí bez nové potterovské nabídky pokles prodeje a zisku ze zboží všeho druhu.
Pro knihkupce jsou zdrojem problémů mamutí obchodníci, jako jsou internetový obchod Amazon.com, síť obchodních domů Wal-Mart v USA nebo britský řetězec ASDA, kteří pro dvorní fanoušky snížili ceny o 50 procent. „Je to stejné jako být v zákopech, když kolem sviští kulky,“ říká Sonia Bensterová, majitelka knihkupectví pro děti v Huddersfieldu v Anglii. Jeff Bezos, generální ředitel Amazon.com, připouští, že společnost nebude mít z nové knihy o Potterovi zisk. Akcionářům však řekl, že dosud obdržel více než jeden milion objednávek, a Amazon doufá, že spolu s nimi získá mnoho zákazníků, kteří si koupí i jiné knihy. Simon Fox z britské obchodní společnosti HMV Group PLC, která vlastní řetězec knihkupectví Waterstone, upozorňuje na to, že kvůli souboji o kousek z potterovského koláče „lze velmi obtížně vydělat peníze“.
Nezávislí knihkupci nemají v této soutěži šanci. Mnozí chtějí odpovědět konkurenci speciální půlnoční party, protože se domnívají, že chodit s vysokým čarodějnickým kloboukem po Wal-Martu není žádná zábava, další však celé to šílenství odmítají. „O půlnoci otevřeno mít nebudu,“ říká Bonnie Stuppinová z knihkupectví Alexander Book v San Francisku. Místo toho mezi půlnocí a šestou ranní osobně a bez příplatku doručí výtisk knihy několika zákazníkům. „Je to smutné, jak málo lze vytěžit z Harryho Pottera,“ říká Stuppinová, „pokud bych vedla svůj obchod tímto způsobem, už bych zkrachovala.“ Někteří knihkupci, kteří pomáhali uvést Pottera v USA a pořádali autogramiády Rowlingové v době, kdy začínala, jsou rozčarovaní. „Zpočátku to pro nás bylo skvělé, ale diskontní prodej převážil,“ říká Valerie Lewisová z Hicklebee’s v San José v Kalifornii. Podle Petera Glassmana, majitele obchodu Books of Wonder na Manhattanu, je prodej Pottera pod cenou „obdobou domácího stahování hudebních nahrávek a jeho dopadu na obchody s hudbou“.
Dva vydavatelé Pottera, kteří již prodali více než 350 milionů výtisků po celém světě, čelí jiným nebezpečím. Společnost Scholastic, která má práva pro USA, nikdy nepromluví špatně o čarodějovském klukovi, jehož poslední kniha ve fiskálním roce končícím v květnu 2006 navýšila výnos o osm procent a zisk asi o třetinu. Nyní plánuje vydat rekordních dvanáct milionů výtisků. Analytik Drew Crum ze společnosti Stifel, Nicolaus však tvrdí, že divize dětských knih si vede lépe v obdobích mimo vydávání Pottera. „Společnost se snaží nesoustřeďovat jen na rok, kdy má být vydán nový Potter,“ říká Crum. „Je to příliš mnoho energie na jeden titul,“ dodává Crum, a to nejen co se například týká přímých dodávek knih do domu. Přestože před vydáním Pottera proběhl obvyklý zájem o cenné papíry, cena akcií Scholastic je nižší než v roce 2002. Souvisí to s tím, že práva na Harryho končí a Scholastic se zaměřuje na výkup vlastních akcií, mezinárodní expanzi a na posílení slabších částí podniku. Společnost říká, že dalšími vydáními Pottera by mohla každoročně vydělat desítky milionů dolarů.
Jen málokdo bude muset překonat propast, která vznikne po Harryho odchodu, jako jeho původní vydavatel, společnost Bloomsbury, jež vlastní kromě USA nakladatelská práva na všechny díly. Minulý rok, kdy svět čekal na to, až Rowlingová prohlásí, že pracovala na své sedmé knize po skotských kavárnách, a ne v několika svých domovech, nakladatelův zisk klesl o tři čtvrtiny, na 10,3 milionu dolarů. Také výnosy byly třetinové - 148,6 milionu dolarů. Investory vyhlídka nakladatelství sázejícího na jediného koně vystrašila a loni nechali klesnout hodnotu akcií Bloomsbury o 40 procent, přestože vydání hitu, jenž by měl zaplnit regály v knihkupectvích, bylo již garantováno.
Největší britské sázkové kanceláře teď přijímají sázky na to, zahyne-li Harry v posledním díle. Stále totiž existuje možnost, že hlavní postava nebude brzy „naživu“. To by mohlo být překážkou pro General Electric a jeho Universal Parks & Resorts, který chce pokořit svého konkurenta, společnost Walt Disney, vybudováním do konce roku 2009 Čarodějnického světa Harryho Pottera společně s Warner Bros. v jeho lunaparku v Orlandu. Velikost investice sice sdělit nechtějí, ale konzultant společnosti International Theme Park Services Dennis Spiegel odhaduje, že by to mohlo být i více než 500 milionů dolarů. Duch mrtvého Harryho Pottera by sice mohl přitažlivost některých atrakcí utlumit, ale předseda a generální ředitel Universal Parks Tom William říká, že dvacetiakrový lunapark „se stane milníkem“, a je odhodlán odvést tu „největší a nejlepší práci, která kdy na tomto poli byla vykonána“.
V každém případě je jasné, proč značka Harry Potter tolik láká. Warner Bros. loni vyprodukoval zklamání v podobě thrilleru Žena ve vodě, který přispěl k poklesu výnosů z filmů o 17 procent. Potter by však měl svým kouzlem vše napravit. Společnost vydělala miliardy dolarů na obchodech s licencemi a chystá se v příštích letech vydělat další na nových filmech a DVD. Kina nebudou na rozdíl od knihkupectví s příchodem nového filmu o Potterovi snižovat ceny vstupenek. Připomeňme jen, že první film (Harry Potter a kámen mudrců) utržil na celém světě za vstupenky 979 milionů dolarů, což je o devět procent méně než ten z roku 2005 (Harry Potter a ohnivý pohár) s 895 miliony. A to navzdory růstu cen vstupenek. Dokonce i kdyby Harry Potter učinil přítrž cestě, po níž se ubírají maloobchodníci bez výnosů i na něho zaměření výrobci, a jeho příběh příští měsíc skončil, je nepravděpodobné, že by celosvětové bláznění zaniklo. Na to sází Emerson Spartz, student druhého ročníku University Notre Dame, který v roce 1999 ve svých dvanácti letech založil populární internetovou stránku pro příznivce Harryho Pottera MuggleNet.com. s denní návštěvností více než jeden milion kliknutí. Nyní má šestimístný příjem z reklam a také z bestselleru Co se stane s Harrym Potterem v sedmičce. Domnívá se, že má základnu příznivců podobnou vyznavačům knihy Pán prstenů, a proto nehodlá stránku uzavřít. „Vždycky se najdou lidé, kteří budou mít zájem o novinky o Harrym Potterovi a budou se chtít setkat s jeho jinými příznivci,“ říká Spartz .

Velká cena za kouzelný dotyk Poslední kniha vyjde 21. července, další film vstoupí v USA do kin 11. července. Ve chvíli, kdy by měl být příchod senzační události oslavován, však budou mnozí z Harryho partnerů strádat.

SCHOLASTIC
Hodnota akcií Harryho vydavatele v USA je nižší než před pěti lety a potterovský boom se chýlí ke konci.

BLOOMSBURY
Příjmy celosvětového vydavatele klesly minulý rok o 74 procent. Hodnota akcií se za posledních dvanáct měsíců snížila o 40 procent.

VELCÍ KNIHKUPCI
Amazon.com a Wal-Mart srazily cenu knihy na polovinu. Britští obchodníci od ASDA až po Tesco se rovněž zříkají zisků ve prospěch počtu zákazníků.

NEZÁVISLÍ
Malí knihkupci mohou pořádat party, ale nemohou konkurovat cenou, je-li možné nakupovat levněji u velkých obchodníků.

WARNER BROS.
Prodeje a zisky Time Warner klesly minulý rok i v prvním čtvrtletí tohoto roku. Přijde si však určitě na své s novým filmem.

MM25_AI

UNIVERSAL ORLANDO
Lunapark by mohl vydat až 500 milionů dolarů za atrakce spojené s Harrym Potterem. Doufejme, že ho Rowlingová v poslední knize nenechá zemřít.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?