Dneškem byl slavnostně ukončen projekt další etapy realizace GSM-R na železniční trati Břeclav-Přerov-Petrovice u Karviné. Jde již o druhý český koridor, který je kompletně pokryt celoevropským digitálním rádiovým standardem GSM-R přinášejícím zvýšení bezpečnosti klíčových železničních tratí.
Foto: Profimedia.cz
V České republice je systémem GSM-R vybaven již I. národní železniční koridor od státní hranice u Děčína, přes Prahu a Brno až do Břeclavi a k rakouské a slovenské hranici.
Investorem je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a náklady na realizaci projektu jsou hrazeny z 85 % Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava z Fondu soudržnosti. „Rozšiřováním technologie GSM-R na další koridory zvyšujeme nejen bezpečnost, ale i konkurenceschopnost tuzemské železniční infrastruktury. Dopravcům tak na koridorech postačí jediná digitální komunikační jednotka podle evropské specifikace EIRENE,“ vysvětlil na odborném semináři o digitalizaci národních železničních koridorů Pavel Habarta, který je pověřen řízením SŽDC. Generálním dodavatelem celé stavby a garantem technologické části byla společnost Kapsch. Na subdodávkách se rovněž podílely významné firmy jako AŽD Praha, ČD-Telematika, Teplotechna Ostrava nebo SUDOP Brno. „V průběhu realizace jsme vyslyšeli požadavky ministra dopravy a spolu se SŽDC jsme našli úspory v nákladech ve výši téměř 10 procent,“ upozornil Karel Feix, generální ředitel Kapsch spol. s r.o., součásti mezinárodního holdingu, který je světovým lídrem v technologiích GSM-R s realizacemi například ve Francii, Německu, Rakousku, Anglii, Španělsku či Itálii. Podle Feixe začíná v těchto dnech také výstavba GSM-R pro polské dráhy.
O GSM-R Břeclav-Přerov-Patrovice u Karviné
Správa železniční dopravní cesty podepsala dne 11. 3. 2009 smlouvu o výstavbě systému GSM-R v železničním úseku Břeclav - Přerov - Hranice na Moravě - Ostrava Svinov - Ostrava hl.n. - Petrovice – státní hranice. Kolaudace jednotlivých míst úspěšně proběhly na konci března 2011. Jedná se o II. národní železniční koridor zajišťující tranzitní železniční dopravu mezi Rakouskem, Sloven-skem a Polskem. Podmínky výstavby se řídily evropskými pravidly označované FIDIC, podle tzv. žluté knihy systémem vyprojektuj a postav. Na celkové délce 207 km stavba obsahuje celkem 29 základno-vých stanic BTS. Pro vykrytí obtížně dostupných míst byly nainstalovány 3 repeatery. Z bezpečnostní-ho hlediska je tato moderní technika postavena ve 23 nových technologických objektech vybavených systémem pro inteligentní údržbu označovaným GSM-R Smart House. Vůbec poprvé v prostředí čes-ké železnice se podařilo využít fotovoltalických panelů s bateriemi jako jediného zdroje elektrické energie. Tento alternativní způsob napájení prostřednictvím slunečního záření umožňuje díky optimál-nímu řízení celoroční nonstop provoz GSM-R repeateru bez omezení.
Pro rozvoj aplikací potřebných pro moderní řízení provozu v železniční dopravě bylo nezbytné vyvinout a do tohoto prostředí implementovat rádiový systém, který poslouží k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi pevnou železniční infrastrukturou a mobilními vlakovými jednotkami. A právě pro toto specifické použití byl aplikován systém GSM-R. Spojení mezi vlakovou jednotkou a řízením provozu má řadu specifických požadavků, jako jsou prioritní volání, bezpečný datový kanál, přenos řídicích a zabezpečovacích údajů apod. Jde o komunikační systém mezi vlakem a pozemním řízením provozu, jehož podstatou není pouze samotná komunikace, ale její stoprocentní spolehlivost. Jedná se o bezpečnost, proto nesmí dojít k výpadku komunikace ani jejímu přerušení. „Prosazení původně jen evropského rádiového komunikačního systému pro řízení železniční dopravy i mimo Evropu ukazuje jeho opravdovou sílu a užitnou hodnotu. Afrika, Asie a Austrálie, to jsou kontinenty, kde se již systém GSM-R v železničním provoze používá nebo instaluje. I přesto, že se u tohoto systému v první řadě klade důraz na maximální bezpečnost a spolehlivost, jeho standardizace a široké rozšíření umožňuje rychle snižovat náklady na koncové terminály,“ uvedl Karel Feix, ředitel Kapsch.