Firma požádá o zákaz používání značky v síti státní Benziny
Když pracovnice pražské čerpací stanice Benziny jednomu ze zákazníků odpověděla, že neví, jaké žárovky by si měl koupit nad „espézetku do felicie, netušila, že jí přibude černý puntík. Před sebou totiž měla kontrolora, který k pumpě přijel s jiným cílem než ostatní motoristé. Minusové body jí připsal i za to, že zapomněla pozdravit, a také proto, že účtenku za zboží zakoupené v prodejně vydala až na požádání. Celoroční průzkum provádí pro akciovou společnost Benzina agentura AISA. Hodnocení úrovně obsluhy svých čerpadel si firma objednala proto, aby zlepšila služby zákazníkům. Nezávislá kontrola sleduje nabídku v prodejnách čerpacích stanic a kromě chování personálu hodnotí i pořádek, například čistotu toalet. Kontrola nájemníků. Akciová společnost Benzina má 339 čerpadel a všechna pronajímá. S nájemci nyní uzavřela nové smlouvy, ty však samy o sobě úroveň obsluhy nezlepší. „Musíme něco změnit v hlavách těch lidí, tvrdí generální ředitel Benziny Svatopluk Sýkora. Připouští, že to není jednoduché. V době reálného socialismu byl pumpař stejně jako zelinář či řezník pánem, který se nemusel na zákazníka příliš ohlížet. A práce u pumpy znamenala zlatý důl… Sýkora přišel do Benziny v květnu minulého roku. Zlepšení kontrolních mechanismů bylo jedním z klíčových bodů podnikatelského plánu, s nímž se tehdy ucházel o post generálního ředitele. Z Benziny pak skutečně odešli všichni bývalí kontroloři, které nahradili noví lidé. A zatímco dříve se podniková kontrola věnovala spíše provozním záležitostem, nyní sleduje hlavně účty a hospodaření jednotlivých čerpadel. Červená není zelená. Akciová společnost Benzina chce získat pro své pumpy s červeným logem u zákazníků jméno, jaké mají její zahraniční konkurenti. Pokud má ovšem tento úkol splnit, vidí čím dál větší překážku ve stejnojmenném státním podniku Benzina. V jeho síti, která je na rozdíl od akciové Benziny zastaralá a v řadě případů nevyhovuje ekologickým předpisům, nemůže úroveň služeb nijak ovlivnit. Státní Benzina sice označuje svá čerpadla zeleným logem, i z průzkumů veřejného mínění je však zřejmé, že většina motoristů obě značky nerozlišuje. Sýkora uvedl, že se proto nyní akciová Benzina obrátí na soud a požádá, aby státnímu podniku zakázal tuto značku používat. „Vidíme, že státní podnik parazituje na našem jménu, a pokud jeho pumpy dělají naší síti ostudu, vnímáme to jako nekalou soutěž, řekl. Přestože o žalobě hovořil Sýkora už při svém nástupu do funkce, firma s tímto krokem dosud váhala. „Dlouho jsme to zvažovali, protože si uvědomujeme, že to může být pro státní Benzinu nepříjemné. Před privatizací to může snížit její hodnotu, vysvětlil Sýkora. Akciová Benzina by zákaz použití své značky u státních čerpadel potřebovala už nyní, rozjíždí totiž velkou marketingovou kampaň na prodej aditivovaných paliv. K propagaci hodlá využít mediální reklamu i billboardy. I tak ovšem těžko vysvětlí, že motoristé dostanou vylepšená paliva jen u jejích čerpadel. „Pokud mají být reklamní spoty skutečně účinné, nemůžeme v nich popisovat, jaký je rozdíl mezi státní a akciovou Benzinou, říká mluvčí firmy Pavlína Budkovská. Vzhůru k nule. Firma plánuje pro letošní rok mírnou, zhruba desetimilionovou ztrátu. To je podle pozorovatelů poměrně ambiciózní cíl. Ve ztrátě se pohybuje už od roku 1997 a propad minulého roku přesáhl 650 milionů korun. Někteří analytici se přesto domnívají, že by se mohla už letos z této ztráty vymanit a dostat se k nule. „Loňské výsledky nejsou špatné a už letos by se mohly projevit dopady provedené restrukturalizace, hodnotí analytik ČSOB Zdeněk Šafka. Firma výrazně zvýšila produktivitu a během posledních osmi měsíců loňského roku dokázala snížit náklady o pětinu. Propustila zhruba polovinu zaměstnanců, z 549 pracovníků na konci roku 1998 jich nyní zbylo 278. Úspora mzdových nákladů by se měla plně projevit až letos. Loni představovala třicet milionů korun a snížilo ji vyplacené odstupné. Kromě mzdových nákladů ušetřila firma zhruba 170 milionů korun na provozních nákladech. Ztrátu Benzina zdůvodňuje vysokým zatížením z minulých let, kdy se modernizovala celá síť čerpacích stanic. Při prodeji pohonných hmot tak sice dosahuje zisku, vysoké odpisy a finanční náklady však nakonec znamenají ztrátu. Vloni ji dále prohloubily i opravné položky ve výši 232 miliony korun. Přeinvestováno. Ředitel Sýkora označuje investice minulých let za neuvážené. Firma plošně modernizovala všechna čerpadla, aniž by si u jednotlivých pump spočítala, zda se jí to vyplatí. Analýzu jednotlivých čerpadel si nechala zpracovat až loni a výsledek není příliš optimistický. Při vysoké úvěrové zátěži je jen několik čerpadel ziskových. Většina hospodaří s nulou a řada čerpadel vykazuje ztrátu. Přesto Benzina jejich prodej neplánuje a také likvidace by byla podle Sýkory finančně příliš náročná. Při základním jmění ve výši 2,1 miliardy korun má Benzina od bank vypůjčeno více než 2,7 miliardy. Vysoké úvěrové zatížení chce letos snížit prodejem nepotřebného majetku, hlavně skladů pohonných hmot a olejů. Výnos z tohoto prodeje ovšem nebude velký, protože v případě skladů se dosud marně čekalo na pomoc státu při odstranění starých ekologických škod. Benzina sice má smlouvu s Fondem národního majetku, že fond odstranění škod zaplatí, jednání se však nekonečně protahují. A tak, přestože smlouva nepřejde na nového majitele, rozhodla o prodeji. „Provoz skladů se prodražuje a my už nemůžeme déle čekat, vysvětluje Sýkora. Stavět se bude dál. Benzina vlastní největší síť čerpacích stanic a podle jejich počtu má na domácím trhu osmnáctiprocentní podíl. V loňském roce prodala 360 tisíc tun automobilových benzinů a 234 tisíc tun motorové nafty. Na celkovém prodeji benzinů se tak podílela ze 34 procent a u nafty měla na trhu zhruba třiadvacetiprocentní podíl. Pro letošní rok plánuje, že si tuto pozici udrží. Letos začne stavět dvě nové čerpací stanice a o další výstavbě uvažuje i v následujících letech. „S nynějším podílem na trhu se nemůžeme spokojit, protože za čas bychom zjistili, že nás zahraniční konkurence převálcovala, vysvětluje Sýkora. V porovnání průměrného prodeje na jednu čerpací stanici za ní zatím Benzina pokulhává. Zahraniční firmy dosahují lepších výsledků, protože už od začátku přebíraly nebo stavěly nové pumpy jen na lukrativních místech. „Takové lokality zde stále ještě existují, tvrdí Sýkora. S výsledky Benziny je letos spokojená i mateřská společnost Unipetrol. Její komentář k hospodaření jednotlivých dcer konstatuje, že se již v Benzině projevily dopady zahájené restrukturalizace. Firmě se podařilo zvrátit nepříznivý trend minulých let a přes propad prvního pololetí si udržela postavení na trhu. Sýkora nastoupil do Benziny po valné hromadě z konce dubna minulého roku. Kromě něj vyměnil Unipetrol i další šéfy. Generální ředitel mateřské firmy Pavel Švarc tehdy personální změny v této dceřiné firmě zdůvodnil riziky dosavadního hospodaření. „Ze závěrů studie, kterou jsme si nechali zpracovat, vyplývá, že v rámci Unipetrolu potřebuje největší změny právě Benzina, uvedl. Unipetrol je v Benzině rozhodujícím akcionářem a má 87 procent akcií.