Česká společnost Qerko loni přinesla pohodlné placení pomocí QR kódu také na stoly slovenských restaurací. Téměř po roce fungování je tedy možné porovnat odlišnosti v chování uživatelů během obědové špičky.
Největší rozdíl mezi oběma národy je podle tuzemského startupu patrný ve výši útraty, kterou pomocí aplikace platí. Zatímco tuzemské strávníky stojí polední menu průměrně 270 korun, Slovákům stačí 8,40 eura, tedy necelé dvě stovky. „Ačkoli bychom řekli, že jsme velmi podobné národy, určité rozdíly jsou podle našich dat patrné,“ komentuje Viktor Tecl, manažer Qerka na Slovensku.
Spropitné se nesnižuje
Útratu zákazníků do velké míry ovlivňuje třeba počet položek, které si v podnicích objednají. I zde jsou přitom mezi oběma zeměmi patrné významné rozdíly – Češi při obědě platí průměrně za 2,5 položky, Slováci jen za 1,6. Kromě toho je pak odlišná také výše spropitného. Zatímco čeští uživatelé Qerka zanechají personálu průměrně 6,2 procenta z útraty, ti slovenští o 1,7procentního bodu méně.
„Říká se, že spropitné by mělo dosahovat deseti procent z útraty. My však dlouhodobě sledujeme, že naši zákazníci nechávají personálu v průměru sedm procent. Během obědů však výše dýška asi o procento klesá. Stále jsou ale lidé přes Qerko štědřejší než při platbě kartou, kdy personál dostane asi pět procent útraty,“ doplňuje Tecl.
Z dat české společnosti vyplynula i další zajímavá zjištění týkající se spropitného: „Ačkoliv v poslední době citelně rostou náklady na každodenní život, vidíme, že hosté dávají personálu dýška v podobné výši jako před rokem. Jsme opravdu rádi, že je pro naše uživatele návštěva restaurace stále důležitá.“
V čem se naopak Češi a Slováci příliš neliší, jsou používané platební metody. U obou národů vede při placení Qerkem metoda ApplePay, shodně v 55 procentech případů. S 30 procenty plateb metodou GooglePay vedou slovenští uživatelé nad Čechy o šest procentních bodů, kdežto bankovní karty využívají zákazníci obou národů k placení téměř vyrovnaně, jejich podíl tvoří zhruba 15 až 16 procent.
Expanze napříč městy i obory
Svůj loňský vstup na slovenský trh si vedení českého startupu pochvaluje, přičemž pozitivní je i jeho výhled na letošní rok. „Pozorujeme stále rostoucí trend využívání Qerka, což nám umožňuje stále více se vzdalovat od Bratislavy. Očekáváme, že v letošní sezoně naše popularita na Slovensku navzdory ekonomické recesi vzroste,“ doplňuje Tecl.
Současně s tím rozšiřuje tuzemská platforma svoji působnost i jinde v Evropě. Uživatelé mohou s Qerkem zaplatit například ve vybraných restauracích v Německu nebo v Rakousku. Relativně nedávno navíc firma vstoupila také do dalších sfér podnikání – to když navázala spolupráci s videoplatformou Tivio, díky níž je možné si přes Qerko pořídit třeba digitální službu DVTV, Oktagon TV či JOJ play.