Dopadnout osobu podezřelou ze spáchání trestného činu může být někdy doslova nemožné. Obzvláště ve chvílích, kdy se na stranu potenciálního zločince přidají moderní technologie, jež mají za normálních okolností naopak usnadňovat práci strážcům zákona. Své o tom ví i americký policista Jesse Hartman, kterého během pronásledování dotyčného zradil jeho vlastní služební vůz značky Tesla. Informoval o tom zpravodajský web NBC News.
Incident se odehrál minulý pátek kolem jedenácté večer v ulicích kalifornského města Fremont, jež se nachází na břehu Sanfranciského zálivu. Strážník nejprve podezřelého vyzval, aby se svým vozem zajel ke krajnici a zastavil, ten však jeho naléhání nevyslyšel a na místo toho sešlápl pedál až na podlahu.
Policista jej proto podle mluvčí tamního oddělení Genevy Bosquesové začal pronásledovat. Vzápětí se k němu přidali i kolegové z Kalifornské dálniční hlídky. Když však byla honička v plném proudu, musel Hartman veškeré své snahy vzdát. Palubní deska jeho tesly totiž hlásila, že vůz má energii už jen na pouhých šest mil jízdy.
„Strážník po celou dobu zhruba desetimílového pronásledování stav baterií sledoval a o své situaci všechny ostatní zodpovědně informoval,“ cituje Bosquesovou server NBC News.
Pronásledování bylo až příliš dlouhé
A co že nastalou situaci vlastně zapříčinilo? Ve skutečnosti došlo s největší pravděpodobností k prostému selhání lidského faktoru. Nikoliv však na straně výrobce, jak by se snad mohlo na první pohled zdát, ale spíše na straně samotných policistů a jejich procesních postupů.
Podle mluvčí fremontského oddělení vše nasvědčuje tomu, že baterie vozu Tesla Model S nebyly před začátkem strážníkovy služby plně nabity. Za normálních okolností v nich totiž na konci každé směny zbývá ještě 40 až 50 procent výkonu.
Zhruba takovou energií podle nepsaného interního pravidla na začátku Hartmanovy služby, jež započala ve dvě hodiny odpoledne, prý sice skutečně oplývaly, nikdo však nepočítal s tím, že večerní honička předměstím Fremontu potrvá tak dlouho: „Pronásledování na dálnici jsou obvykle velmi krátkého trvání, protože jakmile se pachatelé dostanou do naší oblasti, ihned je předáváme dálniční hlídce.“
Muskovy elektromobily se zatím osvědčily
Fremontské oddělení používá vozy vyráběné společností Tesla, kterou vlastní miliardář Elon Musk, zatím pouze v rámci pilotního programu. Jeho smyslem je zjistit, zda tyto pokrokové elektromobily dokáží v řadách bezpečnostních složek plnit stejně náročné úkoly jako běžná auta jezdící na benzín či naftu. Že by si v důsledku nastalé situace vozy Tesla v očích zdejších policistů jakkoliv pohoršily, ovšem Bosquesová odmítla.
„Tato ojedinělá událost v žádném případě neovlivní náš názor na to, zda se tento vůz hodí pro účely policejního hlídkování, či nikoliv. Auto doposud splňuje, ba dokonce překračuje naše očekávání,“ ujistila.
A jak nakonec celá policejní akce vlastně dopadla? Z pohledu strážců zákona poměrně neslavně. Hartmanovi kolegové se sice snažili podezřelého dále pronásledovat, zhruba po deseti minutách nicméně dospěli k závěru, že počínání sledovaného řidiče začíná být natolik nebezpečné, že bude lepší jej nechat uprchnout. Jeho vůz posléze našli opuštěný a odstavený na ulici v nedalekém San José. Po pachateli bylo následně vyhlášeno pátrání.
Dále čtěte:
Pomsta, závist, špatný vtip: Američané volají speciální jednotky i k sousedským sporům
Vědci po střelbách v USA: Spojitost mezi videohrami a pácháním násilí se zbraní neexistuje
Plně veganská Tesla: Muskova automobilka přestane používat kůži