Menu Zavřít

Policie na pražském magistrátu

2. 12. 2013
Autor: Euro.cz

Zpochybnění platnosti smluv může hlavní město připravit o miliardový majetek

Detektivové z českobudějovické expozitury si přišli minulou středu na Mariánské náměstí s pražskými radními domluvit termíny k podání vysvětlení. Tentokrát se policisté zabývají usnesením rady z 18. prosince loňského roku, kterým odsouhlasila roztřídění prací na tunelu Blanka podle kategorizace. Rada složená ze zástupců koalice TOP 09 a ODS se tehdy pokoušela nalézt východisko ze situace, kdy Metrostavu

město dlužilo přes dvě miliardy a ten vyhrožoval zastavením prací. „Já tomu nerozumím,“ říká k chování policie radní Eva Vorlíčková (TOP 09), která má na starost IT.

Vorlíčková neskrývá, že ji opakované kontakty s policisty unavují. Jde o třetí kauzu, kterou jim musí vysvětlovat. Ta první – zadání zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění v rámci projektu Opencard – skočila absurdním obviněním celé rady. Druhý případ se týkal tří zakázek pro společnost Pinkerton řádově za stovky tisíc korun, který policisté odložili. Aktuálně bude radní s odpovědností za informační technologie policistům vysvětlovat, proč se rada rozhodla ve chvíli, kdy měla pochybnost, zda je stavba Blanky v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, za pomoci právníků zjistit skutečný stav. Co jiného měli radní dělat?

Primátorovi Tomáši Hudečkovi (TOP 09) se snad ani nelze divit, že vnímá postup policie jako pokus kriminalizovat jednání rady za každou cenu. Loni před koncem roku měli politici dvě možnosti: buď se pokusit za pomoci právníků Blanku dokončit a legálně splatit dluh, nebo stavbu zastavit. V obou případech to ovšem znamenalo, že mohou městu způsobit škodu, a to nemalou (viz Berlínské memento). Posudek, který si zadal magistrát, vyčíslil náklady na zakonzervování tunelového komplexu na stovky milionů korun ročně. Čí je ta trubka Historie se letos opakuje. Metrostav před dvěma týdny poslal na magistrát dopis s upozorněním, že 7. prosince práce na Blance zastaví. Praha mu opět dluží přes dvě miliardy a další stamiliony za práce, které ještě firma nefakturovala, jelikož by z nich musela odvést DPH. Radní přestali platit, protože zjistili, že pokračovat odvážnou cestou kategorizace a zadávat další vícepráce by neúměrně zvyšovalo riziko, že se brzy budou na svět dívat přes zamřížované okno.

Na výhrůžku Metrostavu reagoval tentokrát primátor Hudeček prohlášením, že smlouva na výstavbu Blanky je absolutně neplatná, jelikož ji neprojednalo zastupitelstvo. Radní tak chtějí zúžit horlivým detektivům manévrovací prostor a hodit odpovědnost na rozhodčí soud. Na druhou stranu nelze nevnímat širší souvislosti zneplatnění smlouvy a právní zmatek, který může do budoucna vyvolat.

O tom, že nabývání nemovitosti je vyhrazenou pravomocí zastupitelstva a začíná schválením kontraktu na dílo nebo alespoň jeho obrysů, se na magistrátu diskutovalo už na jaře. Tento právní výklad na pár měsíců dokonce paralyzoval i investice města, než si s ním právní odbor poradil. V podstatě každá větší zakázka na stavební práce procházela v poslední době zastupitelstvem.

Znamená to tedy, že Praha nevlastní miliardový majetek postavený za její peníze na jejích pozemcích, protože zastupitelstvo v minulosti neschválilo smlouvu na stavbu? Čí je výstavní sloninec a hrošinec za půl miliardy v pražské zoo, bazén Šutka za 800 milionů, čí jsou desítky kilometrů vodovodů a kanalizací? Nemusí jít přitom jen o nemovitosti. Politici začali v minulých měsících zkoumat, kam až sahá pravomoc úředníků, rady a zastupitelstva.

Radní měli za to, že politici v minulosti často delegovali pravomoc na úředníky, aby se vyhnuli odpovědnosti. V létě měli na stole například posudek právní kanceláře Zilvarová, Ctibor, Hladký, který se zabýval kromě obecného rozdělení kompetencí také smluvní dokumentací týkající se Blanky. Právníci měli prověřit, zda smlouvy vyžadovaly k platnosti schválení radou města. Posudek poukázal na to, že usnesení rady vztahující se k desítkám smluv a smluvních dodatků k Blance lze dohledat pouze v případě základní smlouvy s Metrostavem na stavební část Blanky a s ČKD Praha DIZ na technologickou část. Podle názoru právníků většina smluv a jejich dodatků přitom vyžadovala souhlas rady.

Všechny smlouvy a dodatky kromě kontraktu s Metrostavem, který podepsal bývalý primátor Pavel Bém, zároveň parafoval pouze ředitel odboru městského investora Jiří Toman – vlivný úředník z Bémovy éry. Může Praha prohlásit za neplatnou pouze jednu smlouvu, když podobné pochybnosti mohou existovat i u dalších?

Protichůdná přání Zda se město ocitne v budoucnosti v zajetí dalších desítek právních posudků a výkladů v důsledku zneplatnění smlouvy s Metrostavem, se teprve uvidí. Radní se v tuto chvíli ze všech sil pokoušejí najít cestu, jak zabránit tomu, aby Metrostav za týden započal s konzervací téměř dokončeného tunelu. Ze stavebního hlediska chybí dodělat vodorovná dopravní značení a další tisíc drobností.

Všechny ovšem znamenají změny oproti původnímu projektu, kvůli nimž je dnes město s Metrostavem v patové situaci. Stavební firma odmítá nedodělky dotáhnout do konce bez formálně správného schválení ze strany města. To se naopak bojí dát pokyn, aby se neocitlo v kolizi se zákonem.

Po týdnu intenzivních jednání je zřejmé, že Blanku bude řešit rozhodčí soud. Obrátí se na něj Metrostav, který ve zkráceném řízení bude uplatňovat proplacení fakturovaných prací za 2,1 miliardy korun. Firma „zároveň strpí, aby Praha předmět sporu rozšířila o otázku platnosti smlouvy a požadavku na pokračování stavby“. Metrostav uzavírá své prohlášení větou: „Nicméně máme za to, že požadavky na neplatnost smlouvy a zároveň na pokračování prací se vzájemně vylučují.“

Právě na pokračování prací město ovšem trvá. Pro případ, že by Metrostav nevyslyšel přání radnice a práce zastavil, bude se město domáhat toho, aby bez ohledu na platnost či neplatnost smlouvy měla firma povinnost tunel dostavět, a předejít tak škodám v řádu miliard, jak uvedla ve svém komentáři radnice minulý pátek.

Arbitráž v tuto chvíli zdaleka neznamená, že by byl tunel po právní stránce vyřešen. Blanka je jako pytlík, ve kterém ucpete jednu díru a za pár měsíců se objeví jiná, dvakrát větší. A nic na tom nezmění ani známý expert na arbitráže Radek Šnábl (vyhozený z ministerstva financí v srpnu ministrem Janem Fischerem), který se vydal pražským politikům na pomoc.

MM25_AI

Berlínské memento Pokud se tunel Blanka zakonzervuje těsně před dokončením, Praha nebude evropskou raritou. Stejný problém řeší v Berlíně s letištěm, které mělo být otevřeno už před dvěma lety. Od té doby se stavba prodražuje a její zprovoznění je stále v nedohlednu. Deník Bild uvedl, že celkové náklady na stavbu dosáhnou nejméně 5,7 miliardy eur (147 miliard korun) a budou tak více než dvojnásobné oproti původně plánované částce 2,5 miliardy. Podle listu tvoří čtvrtinu sumy, o níž se nyní zvyšuje celková cena stavby, náklady na delší zajištění a kontrolu staveniště. Ty se pohybují mezi 17 a 18 miliony eur měsíčně. Kvůli nedokončené stavbě, která je stále častěji terčem vtipů, čelil pokusu o odvolání i berlínský primátor. Nyní to vypadá, že stavební práce skončí na přelomu příštího roku. (boř)

O autorovi| Hana Boříková • borikova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?