KAMIONOVÁ DOPRAVA Patrně před žádnými parlamentními volbami se zatím nestal jedním z hlavních předvolebních témat provoz kamionů. Teď se ale zdá, že kamiony mohou do sněmovny dovézt novou sílu - Stranu zelených.
KAMIONOVÁ DOPRAVA Patrně před žádnými parlamentními volbami se zatím nestal jedním z hlavních předvolebních témat provoz kamionů. Teď se ale zdá, že kamiony mohou do sněmovny dovézt novou sílu - Stranu zelených.
Na počátku března představilo Sdružení autodopravců Česmad Bohemia kampaň, jejímž hlavním cílem je zlepšit špatnou pověst kamionové dopravy (viz Profit 11/2006). Asi málokoho by tehdy napadlo, že se kampaň nakonec může obrátit proti samotným kamionům.
Řidičů osobních automobilů, kteří si mnohdy oprávněně stěžují na jejich styl jízdy, je totiž mnohem více. „Stačí jedna cesta po dálnici z Prahy do Brna, aby soudný člověk zjistil, zda jsou řidiči kamionů opravdu takovými chudáky, za jaké se vydávají,“ říká jeden z nich Karel Dvořák.
ZELENÍ: KAMIONŮM PŘISTŘIHNEME KŘÍDLA
Právě na notu nespokojenosti s rostoucím počtem těžkých nákladních vozidel brázdících české komunikace vsadila Strana zelených. Její předseda Bursík chce zejména zakázat provoz kamionů přes celé víkendy od páteční 15. hodiny po nedělní večer. Také chce přesunout nákladní přepravu na železnici.
„Zákaz jízd v takovémto rozsahu by byl v Evropě unikátním opatřením. Z toho jasně plyne znevýhodnění českých dopravců proti zahraniční konkurenci,“ reagoval na návrh generální tajemník Česmadu Martin Špryňar.
Pro regulaci kamionové dopravy jsou však i další politické strany. „Už dávno mohl být na dálnicích monitorovací a řídicí systém, který by připouštěl jen určitý počet kamionů,“ říká šéf poslanců ODS Vlastimil Tlustý. Podle ministra financí Bohuslava Sobotky by také vláda měla podporovat výstavbu terminálů a překladišť, na kterých by bylo možné v jednotlivých regionech přesouvat náklad na železnici.
POMŮŽE ŽELEZNICE?
Zelení a další strany také požadují, aby se co nejvíce nákladu přepravovalo po železnici. „Ta má 50 procent své kapacity volných,“ míní Bursík.
„Podle studie prezentované na konferenci v Evropském parlamentu by znamenalo 50procentní zvýšení kapacity železniční dopravy úbytek v nákladní silniční dopravě o pouhá tři procenta,“ tvrdí Špryňar. Podle jeho slov prý v Unii vozí zboží v 90 procentech silniční dopravci.
„Kamionová doprava je levnější než doprava železniční zejména proto, že silniční dopravci v plné míře neplatí poškození silnic a negativní dopad na životní prostředí,“ míní ekonom Petr Mulač.
A byla by vůbec železnice schopna zvládnout nárůst nákladní přepravy poté, co by se omezila kamionová doprava? Předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík si myslí, že ano. „Naše železniční síť je využívána v průměru ze třiceti procent a železniční nákladní doprava může bez větších technických problémů zvýšit své výkony na dvojnásobek, tedy na úroveň srovnatelnou s výkony dopravy silniční,“ říká.
Hlavní příčinou, proč je železnice nevyužitá a silnice přeplněné, je prý cena železniční dopravní cesty. „Zatímco silniční dopravci dosud neplatí ani mýtné v předpokládané výši čtyři koruny za kilometr, železniční dopravci platí za kilometr jízdy nákladního vlaku více než šedesát korun,“ dodal Mužík.
**LIDÉ KAMIONY NECHTĚJÍ
Podle průzkumu, který provedla nedávno agentura Stem/Mark mezi 600 respondenty, si většina lidí myslí, že kamiony nepřiměřeně zatěžují dopravu a měly by se výrazně omezit. Podle mínění obyvatel totiž devastují silnice, způsobují stále více nehod, jsou neekologické a jejich řidiči jsou bezohlední.