Politické strany v Česku si začínají uvědomovat důležitost internetu. Vedle webových stránek se stále častěji objevují i v různých sociálních sítích – působí na Facebooku, Twitteru i YouTube. I přes snahu ale stále neumějí využít potenciál internetu naplno.
Autor: Profimedia
Kdo není na internetu, jako by nebyl, zní jedno z pravidel, jímž se běžně řídí podnikatelé a firmy. Stále více to platí i pro politiky a politické strany. I ony začínají věnovat webu zvýšenou pozornost. Vedle oficiálních webových stránek, které jsou dnes již samozřejmostí, objevují i kouzlo sociálních sítí nebo videoserverů. Důraz kladený na internet se však u různých stran liší. Zatímco ODS, KDU-ČSL nebo Strana zelených využívají webu ve velké míře, sociální demokracie jej ještě nedávno silně podceňovala. Po květnové „vajíčkové kauze“ to ostatně přiznal i předseda ČSSD Jiří Paroubek. „My jsme skutečně zaspali, pokud jde o ta internetová média. A budeme to teď rychle, velmi rychle dohánět,“ připouští předseda sociálních demokratů.
Obzvláště před podzimními předčasnými volbami do Poslanecké sněmovny se bude aktivita politických stran na internetu dále zvyšovat. Vedle Jiřího Paroubka to naznačují i ostatní strany. „ODS připravuje speciální volební stránku, která bude využívat všech nejmodernějších komunikačních technologií. Široký prostor bude věnován i zábavě a interaktivní komunikaci s voliči,“ tvrdí mluvčí ODS Martin Kupka. Nikdo z oslovených politiků však zatím nechce být příliš konkrétní. „V tuto chvíli je ještě příliš brzy cokoli podrobnějšího prozrazovat. Jisté však je, že internet bude jednou ze zásadních částí naší předvolební prezentace,“ potvrzuje mluvčí Strany zelených Jiří Kubalík. Jak ale vypadá působení politických stran na internetu v současné době?
Stránky mají všichni, kvalita je různá
Základem internetové prezentace politiků jsou především webové stránky. Ty už jsou dnes pro strany samozřejmostí, provozují je všechny. Jejich kvalita ale ve většině případů není zdaleka optimální. „Weby českých politických stran ještě zcela nedospěly. Ve srovnání s vyspělými zahraničními protějšky je patrné, že stále hledají svou ideální tvář,“ konstatuje Luboš Plotěný ze společnosti Dobrý web, která se zabývá internetovým marketingem. Příkladem by jim podle něj mohl být třeba Barack Obama, který kampaň na internetu zvládl velmi dobře.
Největší slabinou webových prezentací politických stran je jejich malá přehlednost. „Obecně můžeme prezentace politických stran zhodnotit tak, že jsou spíše tvořeny pro odbornější veřejnost a novináře než pro občany. Na voliče se z nich valí příliš mnoho informací, článků, tiskových zpráv, ale jasná myšlenka a názor se v nich hledá těžko,“ hodnotí prezentace politiků konzultantka on-line marketingu společnosti H1 Lucie Habartová.
Ze srovnání webových prezentací vychází podle Luboše Plotěného nejlépe Strana zelených a TOP 09. „Oba weby vynikají střízlivým designem, který zdůrazňuje informační hodnotu a podporuje orientaci uživatele,“ hodnotí Plotěný. Nejhůře se naopak uživatel orientuje na stránkách sociální demokracie. Ty na něj agresivně útočí a snaží se mu vnutit co nejvíce informací najednou. „Výsledek působí spíše zmateně a žádná z informací na první pohled nezaujme,“ dodává Plotěný.
Naopak Lucie Habartová řadí stránky ČSSD na přední příčky. Za nejkvalitnější označuje prezentace obou velkých stran, tedy i ODS. „ODS nabízí čistší, stručnější prezentaci se zpravodajstvím na vlastní subdoméně. ČSSD vládne produkovaným obsahem a nabízí mnoho přímo na hlavním webu,“ říká Habartová. Komunisté jsou pak podle ní „nejblíže lidem“, a to díky on-line diskuzím nebo poradně. „Zelení pak mají přehledný zpravodajský web, který spíše vyhoví novinářům. Nová strana TOP 09 vytvořila jednoduchou prezentaci, která ale zatím není příliš zajímavá,“ dodává Lucie Habartová. Co se technického provedení týče, nemají se politické strany také příliš čím chlubit. „Po technické stránce jsou weby politických stran na špatné úrovni. Ani jedna z prezentací nemá například validní kód,“ konstatuje Luboš Plotěný.
Politici díky vajíčkům objevují sociální sítě
Vedle oficiálních webových stránek se stále více politiků začíná angažovat i v takzvaných sociálních sítích. „Většina českých stran je už v sociálních sítích aktivní. Politiku tak nalézáme na Facebooku, YouTube, Twitteru i Flickru,“ říká Lucie Habartová. Politice se podle ní v sociálních sítích přitom věnují nejen strany a jednotliví politici, ale i „běžní“ uživatelé. „O aktivity na Facebooku se většinou stará samotné publikum, které zakládá mnoho skupin, a ty následně žijí vlastním životem,“
vysvětluje. Mezi nejúspěšnější politické profily na Facebooku patří klub Mirka Topolánka s 2500 příznivci. O tisíc více fanoušků pak má oficiální profil v červnu vzniklé strany TOP 09.
Ještě před několika měsíci přitom výhod sociálních sítí využívaly strany jen minimálně. Jednou z výjimek byli zelení. „Ondřej Liška byl jedním z prvních, kdo si na Facebooku založili účet, a to ještě dávno před tím, než začal Facebook zaplňovat přední stránky novin,“ tvrdí mluvčí zelených Jiří Kubalík. Ke zlomu přispěla mimo jiné „vajíčková kauza“ z letošního května, organizovaná právě přes Facebook. Důkaz to byl natolik silný, že podcenění významu internetu připustil i jinak neomylný Jiří Paroubek. „Profil na Facebooku nemám a myslím, že je to velká slabina a velká chyba. A musím říci, že tak trošku lidé kolem mě v tomto selhali,“ přiznal na začátku června v rozhovoru pro Radio Impuls Paroubek.
Nyní, v červenci, už se to politiky na Facebooku doslova hemží. Oficiální profil mají s výjimkou komunistů a KDU-ČSL všechny parlamentní strany, ale i třeba nově vzniklá
TOP 09. KDU-ČSL přitom využila Facebook také, jen trochu jiným způsobem. „KDU-ČSL se podařilo využít Facebook velmi úspěšně a kreativně projektem Ploty. V něm vybízela své voliče, aby nabídli své ploty pro reklamní kampaň do evropských voleb,“ říká Luboš Plotěný ze společnosti Dobrý web. U komunistů je nezájem o komunitní sítě pochopitelný. Touto cestou lze totiž oslovit zejména mladší generaci, která většinou podle statistik nepatří mezi voliče KSČM.
Politici si sice na jednu stranu uvědomují potenciál sociálních sítí, na druhou stranu je ale podle odborníků stále neumějí naplno využít. „Aktivně se této činnosti většinou politici vůbec nevěnují a nepřinášejí svým fanouškům ani nic speciálního,“ upozorňuje Lucie Habartová. Místo novinek tak politici často pouze zkopírují obsah oficiálního stranického webu či starší články.
Vedle Facebooku zaujaly české politiky i další weby založené na principu komunit, například videoserver YouTube nebo mikroblogovací systém Twitter. Například Twitter, který umožňuje publikovat krátké příspěvky o délce maximálně 140 znaků, používají ke stručnému zpravodajství vyjma komunistů všechny významné politické strany v Česku. Využívanost videoserveru YouTube pak potvrzuje, že si politici uvědomili atraktivitu videí pro uživatele internetu. „Přes známé video portály se totiž novinky dokáží velmi rychle šířit, a to jak v negativním smyslu, třeba scénka Kateřiny Jacques o biomase, tak pro politické strany pozitivním,“ dodává Luboš Plotěný. Své videokanály na YouTube si proto zřídily ODS, KDU-ČSL, ČSSD i TOP 09. I zde je ale aktivita politiků velmi různá. Například ČSSD podle Lucie Habartové profil prakticky nevyužívá a publikovala
na YouTube pouze jediný předvolební spot. Naopak ODS TV na YouTube nabízí desítky videí a spotů a má přes 500 odběratelů videí.
Najít politiky na webu není problém
Vedle kvality prezentací je na internetu důležité zajistit, aby byli uživatelé schopni jak oficiální stránky, tak třeba profily na Facebooku snadno najít. I sebelepší webové stránky nemají bez návštěvníků smysl. Nejvýznamnější je v tomto ohledu zajištění umístění stránek při vyhledávání v Googlu a na českém Seznamu. I tady mají politické strany co dohánět. „V prezentacích napříč všemi politickými stranami se běžně objevují základní chyby, které brání jejich dobrému umístění ve vyhledavačích,“ tvrdí Lucie Habartová. Přesto při zadání názvu strany nemá Google s nalezením webových stránek problém. „Na dotazy obsahující oficiální název strany jsou weby snadno dohledatelné,“ konstatuje Luboš Plotěný. Upozorňuje však, že daleko horší je to v případě vyhledávání neoficiálních či hovorových pojmenování stran. „Pokud zadáte do vyhledavače dotaz ,komunisti‘, oficiální stránky KSČM zřejmě nenaleznete. Pokud hledáte ,lidovce‘, budete úspěšní pouze na Googlu,“ dává příklad Plotěný.
Největší problémy dělají vyhledavače sociálním demokratům. Vedle oficiálních webů totiž při vyhledávání názvu strany odkazují i na stránky kritiků socialistů. Ostatní strany se s touto komplikací potýkají výrazně méně. „ČSSD dosahuje nelichotivých výsledků i při vyhledávání lídra strany. Google ve výsledcích vyhledávání navíc u oficiálních stránek Jiřího Paroubka zobrazuje varování, že tyto stránky mohou poškodit váš počítač,“ uzavírá Luboš Plotěný.