Český výrobce tramvají Inekon má problémy v USA kvůli ochranářské politice, naopak rozvíjí aktivity v Číně. Zatímco na trhu ve Spojených státech s nástupem prezidenta Donalda Trumpa posiluje ochrana tamních výrobců před zahraniční konkurencí, na perspektivní čínský trh se Inekonu daří proniknout. V Číně je totiž přes 80 měst s více než milionem obyvatel a plánované investice do zřízení tramvajových provozů jsou obří.
V USA má firma problémy i přesto, že třeba pro Seattle vyvinula a vyrobila sedm tramvají, které umí ujet na baterie bez elektrického vedení až 16 kilometrů. „Dodáváme také tramvaje do Washingtonu, do Portlandu,“ doplnil ředitel firmy Josef Hušek. Před dvěma lety ale podle něj Inekon vyhrál tendry v Oklahomě a Detroitu, a přesto dostal přednost americký výrobce, přestože jeho tramvaje byly dražší a nebyly homologované pro USA.
Trump před svým nástupem sliboval, že bude chtít více podporovat průmysl své země na úkor zahraničního. „Nevíme, jak se to bude dál politicky vyvíjet. I proto jsme se zaměřili na Čínu,“ uvedl Hušek.
Se společností China Railway Signalling založil Inekon společný podnik. Vlastní v něm 17 procent akcií v hodnotě deseti milionů dolarů (asi 247 milionů korun). Už před pěti lety se pustil Inekon do společného podniku s čínským státním partnerem v Hongkongu. „Do společného projektu v Číně jsme dali maximum, co jsme uměli. Aby nesebrali naše know-how, a pak nás nechali, snažíme se být stále napřed,“ doplnil Hušek.
Trumpova administrativa zastává politiku ochranářství:
Protekcionismus USA: nová antidumpingová cla na kanadské dříví
Ještě letos by měl společný podnik přinést dokončení moderní továrny, která dokáže vyrobit 200 tramvají ročně. Díky tomuto podniku by Inekon mohl dodávat tramvaje z Číny na trhy v Asii a Africe a měl by také díky Číňanům zajištěno financování. V Česku již podle firmy nedokážou státní pojišťovna EGAP a Česká exportní banka tak velké kontrakty zabezpečit.
Inekon se však nesoustředí jen na samotnou výrobu tramvají, ale i na stavbu tratí a vozoven nebo opravy vozidel. „V minulých letech jsme s těmito dílčími pracemi získali řadu zkušeností,“ uvedl Hušek. Vždy také podle něj našli na místě partnery pro spolupráci.
Inekon je společnost, která vznikla v roce 1990 a z původního soustředění na kolejová vozidla se začala orientovat i na další segmenty průmyslu, jako je třeba chemický. Zabývá se čištěním odpadních vod a nabízí také poradenství a softwarové programy. V roce 2015 měla podle výroční zprávy zisk přes 75 milionů korun, výkon dosáhl téměř půl miliardy.
Čtěte dále: