Nová verze nabízí více místa než Fabia, ale je dražší
Německý Volkswagen letos nabízí už čtvrté pokračování ságy malého vozu Polo. Ten získal od roku 1975 ve třech předchozích generacích přes sedm milionů zákazníků, přičemž jen ta poslední zaznamenala přes tři miliony prodaných kusů. Letošní verze se oproti předešlé znatelně zvětšila a délkou téměř 3,9 metru přesahuje svého předchůdce o 15,4 centimetru. Polo narostlo i do šířky (o 1,8 cm) a do výšky (o 4,7 cm). Navíc se prodává slušně, neboť v první polovině roku si majitele našlo šest set nových aut. Na tom má ale podíl rovněž dobíhající stará verze, které se od ledna do června prodalo 161 kusů.
Co se týče designu, dostalo nové Polo místo obdélníkových čirých světlometů čtveřici oválných světel, které jsou na karoserii asi nejvýraznějším designérským prvkem. Celkově vůz působí robustněji než jeho předchůdce, interiér je praktický, ale na druhou stranu poměrně strohý. Pěkné je modré podsvícení „budíků“, pro značku Volkswagen typické. Hlavní změnou v kabině je zvětšení vnitřního prostoru, hlavně vpředu je spousta místa. Přístup na zadní sedadla, kde už je posezení stísněnější, ulehčuje dvojice krátkých zadních dveří s velkorysým úhlem otevření. Zvětšil se také objem kufru z 245 na 270 litrů, což je o deset litrů více, než nabízí Škoda Fabia.
Pohon Volkswagenu Polo obstarává celkem sedm motorů. Testovaný vůz měl pod kapotou maloobjemový diesel s obsahem válců 1,4 litru. Tříválec s přímým vstřikováním o výkonu 55 kilowattů má stejný tah jako kdysi slavná Škoda Favorit, ale větší točivý moment 195 Nm při 2200 otáčkách za minutu. Díky tomu okamžitě akceleruje, při plném sešlápnutí pedálu lze zažít dokonce cosi vzdáleně podobného sportovnímu zážitku. Svižná jízda přitom není vykoupena nadměrnou spotřebou. Při využívání potenciálu motoru naplno si Polo řekne maximálně o sedm litrů nafty, v průměru jezdí kolem pěti litrů na sto kilometrů.
Co si tedy koupit - nové Polo, nebo Fabii? Rozhodování je těžké, protože obě auta stojí na stejném podvozku. Základní třídveřový model malého Volkswagenu s motorem 1,2 litru se v Česku prodává za 279 900 korun, za což se dá koupit pětidveřová škodovka. S ní srovnatelné Polo je však pouze o 13 500 korun dražší, má větší výběr motorů a nabízí také více prostoru. Za úsporný diesel se samozřejmě dost platí, základ 1.4 TDI vyjde na 398 500 korun, a cenově tak konkuruje spíše mnohem větší octavii.
VW Polo 1.4 Tdi
- Motor: vznětový tříválec
- Objem: 1422 cm3
- Nejvyšší výkon: 55 kW
- Nejvyšší rychlost: 170 km/hod
- Průměrná spotřeba: 4,6 l/100 km
- Cena testovaného vozu: 398 500 Kč