Černých čísel dosáhne ústav nejdříve za dva roky
Francouzská banka Société Générale měla na podzim roku 2001 důvod k oslavám. V tendru na prodej státního podílu v Komerční bance to byla totiž právě ona, kdo zvítězil. Poté, co odeznělo opojení z triumfu, však přišel čas tvrdě pracovat. Na seznámení s novým vlastníkem již čekaly dobře maskované zárodky problémů, které unikly oku poradců a bankéřů provádějících privatizační due diligence. Titul miliardového průšvihu získala právě Komerční pojišťovna.
„Zájemcům o Komerční banku nikdo neřekl, že v dceřiné pojišťovně tiká bomba,“ uvedl pro týdeník EURO dobře informovaný zdroj. Jen za rok 2001 se v kolonce „zisk po zdanění“ objevilo hrozivě vypadající číslo minus 712 milionů korun, díky čemuž Komerční pojišťovna pravděpodobně vstoupí do dějin. Tuto ztrátu totiž vytvořil ústav s bilanční sumou 2,9 miliardy korun a základním kapitálem 450 milionů. Tehdy však již ve společnosti probíhaly rozsáhlé změny a dnes lze konstatovat, že pojišťovna úspěšně přežila vlastní smrt. Akcionáře to stálo přes miliardu korun.
Zvláštní způsoby.
„Komerční pojišťovna nikdy neměla začínat s povinným ručením a pojištěním průmyslu a podnikatelů,“ konstatoval manažer dobře obeznámený s historií ústavu. Klid a pohoda nepanovaly ani v oblasti životního pojištění. „Problém byl s životními pojistkami, které garantovaly pravidelný výnos v určité výši. S poklesem úrokových sazeb začala pojišťovna dost trpět,“ prohlásil zdroj týdeníku EURO. V pojišťovně neexistovalo řízení aktiv a pasiv, účtování likvidace škod občas probíhalo zvláštním způsobem, některé obchody v oblasti průmyslového pojištění nebyly zajištěny, protože obchod nebyl předem konzultován se zajistitelem a ten pak následně zajištění odmítl. To je jen náznak toho, s čím se musel nový vlastník vypořádat.
Absolvent Francouzské národní telekomunikační univerzity a člen Francouzského institutu pojistných matematiků Arnaud de la Hosseraye, který je v KB Pojišťovně již od dubna loňského roku, musel být hodně překvapen. „Společnost vykazovala obrovské administrativní náklady a platila vysoké poplatky, aby budovala tržní podíl. Důležité bylo, že při vysokých nákladech neexistovaly odpovídající výnosy. Konečně tu byly i technické problémy okolo tvorby rezerv. Náš pohled na tuto problematiku byl odlišný od toho, co v pojišťovně praktikoval předprivatizační management,“ zhodnotil de la Hosseraye situaci v Komerční pojišťovně po vstupu francouzské Société Générale do KB. (Více o Société Générale a jejím působení v Komerční bance na straně 80.)
Zbyněk čistič.
Podivnosti v pojišťovně začaly vyplouvat na povrch poté, co do ní v dubnu 2001 nastoupil nový generální ředitel Zbyněk Veselý. Za pár měsíců již běželo několik hloubkových šetření a forenzní audit. Pojišťovna předtím delší dobu spolupracovala s českou pobočkou Deloitte & Touche, avšak tentokrát přijeli specialisté z dceřiné společnosti z Velké Británie. Místní auditor totiž jemně naznačoval, že s pojišťovnou bude třeba něco dělat, ale k přímému pojmenování problémů se neměl. Kolegové z Británie se vyjádřili jasně.
Zpráva Britů, do které měl týdeník EURO možnost nahlédnout, obsahuje množství závažných zjištění svědčících o nekompetentnosti předchozího vedení. Týdeník EURO má informace o dvou trestních oznámeních, jež byla podána. Přestože zatím nepřinesla konkrétní výsledek v podobě odsouzených, z pojišťovny musela odejít řada lidí. Profesní kvalitu některých z nich označil nejmenovaný manažer jako „odpad“.
Ústav se rozhodl k radikální transformaci na subjekt zaměřený výhradně na životní pojištění. Za tímto účelem byl loni v září odprodán kmen téměř 400 tisíc pojistných smluv na povinné ručení a havarijní pojištění za cenu 400 milionů korun pojišťovně Kooperativa.
Oživení s Vitalem.
Komerční pojišťovna se mezitím v říjnu minulého roku přejmenovala na KB Pojišťovnu a naplno se pustila do realizace obchodního konceptu bankopojištění. „Z pohledu celé finanční skupiny má být naše působení ziskové v roce 2004. Věříme, že zisk na úrovni samotné pojišťovny dosáhneme o rok později,“ komentuje finanční výhled pojišťovny Arnaud de la Hosseraye. „Máme stále vysoké administrativní náklady v souvislosti s ukončením aktivit v povinném ručení a průmyslové pojištění. Kromě toho probíhá komplexní restrukturalizace a obměna informačních systémů,“ odpovídá na otázku, proč je jeho společnost aktuálně stále ve ztrátě (102 milionů korun).
Pojišťovna se dále chystá inovovat produktovou nabídku například o pojištění, které je možné „navázat“ na jiný finanční instrument. Životní pojištění Vital, představené na podzim roku 2002, již využívá okolo 50 tisíc klientů. Ústav díky tomu znásobil svoji klientskou základnu v oblasti, na něž se chce specializovat. Prodejní aktivity probíhají výhradně přes pobočkovou síť mateřské Komerční banky, takže pojišťovna ušetří významné náklady na provoz vlastní sítě. Součástí restrukturalizace bude i propuštění deseti procent zaměstnanců v roce 2004. Dnes jich ve společnosti pracuje 191, zatímco před dvěma lety to bylo přes čtyři stovky. Největší potíže tak snad má již KB Pojišťovna za sebou.