Menu Zavřít

Poloprázdné pavilony

11. 10. 2002
Autor: Euro.cz

Invex 2002

Žádné velkolepé stánky, bombastické atrakce ani davy hostesek. Dvanáctý ročník veletrhu informačních a komunikačních technologií Invex 2002 probíhal v mnohem umírněnějším a civilnějším pojetí než v předchozích letech. Bylo to přesně tak, jak většina odborníků i vystavovatelů předpokládala. Nejvíce viditelnou změnou byla neúčast většiny domácích telekomunikačních firem. Ty, které svůj stánek na brněnském výstavišti postavily, se navíc prezentovaly zcela odlišným způsobem než v předchozích ročnících. Od velkolepých marketingových akcí a show však upustily i společnosti z dalších oborů. Peněz do výstavních stánků a expozic putuje evidentně méně než dříve, některé pavilony dokonce zůstaly zavřené úplně.

Zvadlé telekomunikace.

V minulosti jeden z nejvytíženějších pavilonů, „telekomunikační“ Z, byl letos zaplněn mnohem méně. Ještě předloni byly expozice rozmístěny až ve třetím patře, zatímco letos se všichni vystavovatelé vešli do přízemí. Podobně dopadl pavilon G1, kde v loňském roce mohli návštěvníci zhlédnout obrovskou expozici Českého Telecomu z nerezu a bezpečnostního skla, jejíž cenu odborníci odhadovali na dvacet milionů korun. Letošní stánek dominantního operátora čítal pár stojanů s počítači, několik hostesek a obchodních zástupců firmy.
Jednou z výjimek letošního Invexu se stal největší konkurent Telecomu, společnost GTS Czech. Ta se mezi vystavovatele vrátila po roční odmlce a se svou účastí je spokojena. „Do Brna jsme jeli, protože jsme přesvědčeni, že máme lidem co nabídnout, ukázat něco, nač si lze sáhnout. Přímo na výstavišti máme stálou expozici, tak jsme zákazníkům v rámci Invexu udělali něco na způsob dne otevřených dveří,“ říká marketingový ředitel GTS David Duroň. Jako příklad uvádí call centrum, možnost vyzkoušení videohovoru nebo digitálního podpisu v praxi.
Konkurenční operátoři se jako vystavovatelé nezúčastnili vůbec. Tiskový mluvčí Oskara Igor Přerovský tvrdí, že Invex je v současnosti velice nevyprofilovaný. „Široké zaměření a zacílení veletrhu od amatérů až po odborníky neumožňuje připravit prezentaci pro všechny návštěvníky. To by nakonec neoslovilo nikoho,“ soudí. Nejmladší operátor využil veletrhu k představení nového internetového portálu pro uživatele oskarových telefonů, svůj stánek na výstavišti ale neměl. Podobně pojal Invex konkurenční T-Mobile, jenž společně s agenturou Incoma a společností Dataware uskutečnil na svých mobilních terminálech on-line průzkum mezi návštěvníky veletrhu. Z více než 1300 respondentů přes osm set uvedlo, že Invex letos navštívili popáté nebo vícekrát a že nejatraktivnějším oborem se letos stal segment softwaru. Nejvíce návštěvníků přijelo z Prahy (přes čtvrtinu respondentů) a Brna, s velkým odstupem následuje Ostravský, Olomoucký a Zlínský kraj.

Aby neurazili.

Jednou z mála firem, která svůj stánek pojala ve velkém stylu, byl softwarový gigant Microsoft. Vícepatrová expozice, několik promítacích ploch a konferenčních míst, desítky počítačů. Marketingová ředitelka Veronika Přikrylová si letošní ročník pochvaluje: „Můžeme být maximálně spokojeni. Společně s našimi partnery jsme prezentovali nový trend - konkrétní řešení pro podniky.“ Poprvé po fúzi s Compaqem se na Invexu předvedla společnost Hewlett-Packard. „Do Brna jsme šli ukázat, že společná firma prezentuje společné portfolio, což splnilo naše očekávání. Všeobecně je veletrh poznamenán odlivem vystavovatelů i významných osobností,“ říká jeho PR manažerka Jana Vincencová. Společnost IBM si pochvaluje výstavu Měníme svět, která představila produkty a technologie z historie IT. „Zaznamenali jsme opravdový zájem a v expozici bylo pořád dost plno. Myslím, že marketingové cíle, které jsme si pro letošek stanovili, snadno splníme,“ tvrdí marketingová manažerka Monika Pavlíčková.
Ne všichni vystavovatelé však jsou se svou účastí v Brně spokojeni. Věra Popovičová ze společnosti Getronics si stěžuje na nedostatek a skladbu expozic. „Invex překonal naše očekávání v negativním slova smyslu. Poloprázdné haly vystavovatelů, vedle expozic předních telekomunikačních firem jsou stánky s nabídkou krytů na mobilní telefony a podobně. Naši zákazníci, které jsme na veletrh pozvali, se dali slyšet, že většinou přijíždějí jen proto, aby neurazili některého ze svých partnerů.“ Marketingový manažer společnosti Intel Martin Korman připouští, že ho zklamala návštěvnost. „Nižší čísla se asi čekala, ale to, co jsem viděl během dvou dnů pro odbornou veřejnost, bylo i pro mne velkým zklamáním,“ říká. Invex byl podle něj dobře připraven, ale celková úroveň kvůli nižšímu zájmu firem i návštěvníků klesla.

MMF24

Trochu šťávy.

O účasti na příštím ročníku Invexu zatím firmy nechtějí příliš hovořit. „Počkáme na pozdější dobu, až vyhodnotíme, nakolik byly naše invexové obchodní aktivity úspěšné. Pokud budeme spokojeni my i partneři, není důvod se v Brně znovu neobjevit,“ uvažuje Josef Švenda, sales manager společnosti Autodesk. Podobně hovoří i Daniel Dušek ze společnosti Livingston: „Srovnáme loňský rok s letošním, porovnáme náklady a výsledné efekty, zejména povědomí o naší firmě a odezvu zákazníků, a podle výsledku se zachováme.“ Igor Přerovský z Oskara naopak prohlašuje: „Kdyby měl veletrh pokračovat ve stávajících dimenzích, nepředpokládám, že bychom měli v Brně příští rok svou vlastní prezentaci.“ Podstatu Invexu je třeba předefinovat podle toho, jak se celý obor IT a telekomunikací vyvíjí. „V době, kdy je k dispozici mobilní technika a videopřenosy, je úkolem organizátorů přijít s takovými nápady, které mohou do budoucna udržet atraktivitu Invexu,“ tvrdí Přerovský a jako příklad uvádí letoší Mistrovství České republiky v hraní her. David Duroň si naopak myslí, že je třeba Invex víc směřovat k produktům. Spousta firem si podle něj schovává novinky na hannoverský CeBit a je potřeba je přesvědčit, aby se to stávalo i v Brně. „Mám pocit, že Invex potřebuje trochu dostat šťávu. Je potřeba změnit vnímání lidí, že když na výstaviště přijdou, něco nového tam uvidí. Internet nenahradí možnost sáhnout si třeba na telefon nebo vyzkoušet nějakou službu,“ tvrdí. Podle jeho názoru není nutné předvádět jen novinky, ale také koncepty a vize budoucnosti. „Jde o to, aby lidé věděli, na co se mohou za rok dva nebo i za déle těšit.“

Dvojité M.

Nejvýraznějšími postavami letošního Invexu byli Jan Mühlfeit z Microsoftu a budoucí ministr informatiky Vladimír Mlynář. Společně veletrh v pondělí ráno otevírali, odpoledne se utkali v diskusi na téma informační budoucnosti a potkali se i na slavnostním večeru, kde Mlynář Mühlfeitovi předával cenu za Osobnost roku v informačních technologiích a sám ministr získal za zrod svého budoucího úřadu ocenění Událost roku. Osobností roku v telekomunikacích byl vyhlášen generální ředitel Českého Telecomu Přemysl Klíma, společnost Hewlett-Packard byla potřetí za sebou vyhlášena Systémovým integrátorem roku.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).