Tak nám chtějí zase zdražit rohlíky, mámo. Ono hospodské žehrání, které Češi vždycky tak pěkně uměli, je sice snadné kritizovat a mávat nad ním rukou, v případě hokusů pokusů ohledně sazeb DPH má ale poměrně racionální základ.
Říkejme tomu třeba ekonomická duše českého spotřebitele. Aneb proč vlastně chceme poptávkové straně znovu pouštět žilou, když poslední navýšení DPH se na příjmech státní kasy neprojevilo takřka jediným halířem? Ministr Kalousek na to nedávno řekl, že výše sazby není zas tak důležitá. Mnohem více se prý na výběru daní projevuje nálada ve společnosti a celková ekonomická situace. Nálada ve společnosti! Bingo! Ve vylepšování nálady a stabilizování ekonomiky se přece vláda ukázala tak šikovná.
Ale ironii stranou. Kalousek oním výrokem opravdu uhodil hřebíček na hlavičku. Například z této poměrně přesvědčivé studie vyplývá, že jedním z nejdůležitějších faktorů efektivity výběru daně je stabilita politického prostředí. Ehm… když pomineme, jak stabilní naše vlády jsou, proč se český daňový systém mění častěji než partneři Ivety Bartošové? Proč, když tu máme od roku 2006 pravicové vlády, se sazba DPH mění už potřetí? Být v takovém „prostředí“ podnikatel, to už si opravdu člověk balí kufry a objednává letenky do daňových rájů. Nemluvě o tom, že tentokrát do konce roku nebudeme nikdo vědět, jaká sazba nás vlastně čeká.
Jistě, během posledních dvou volebních období na nás útočila jedna ekonomická katastrofa za druhou a je na ně třeba nějak reagovat. Ale opravdu je nejvhodnější prostě škrtnout číslici „20“, vyměnit ji za „21“ a doufat, že se to příznivě podepíše na rozpočtu?
Fiskální politika v tak turbulentním prostředí, jaké dnes panuje, snad nemá historického srovnání. Snad až na velkou depresi z 30. let. Škoda, že v Česku tomuto tématu tolik nerozumíme (narozdíl od Američanů, kde se příčinami této ekonomické katastrofy po jisotu část života zabývá každý průměrný ekonom). Hodí se ale připomenout zákon prezidenta Hoovera z rou 1932, tzv. Revenue Act, který uprostřed tvrdé recese výrazně zvýšil daně. Jako mávnutím kouzelným proutkem se zvýšila daňová delikvence hned trojnásobně! Možná to stojí za přemýšlení. Aneb mámo, jestli ty rohlíky fakt zdraží, letošní vánoce nakupujeme v Polsku.
Další komentáře Tomáše Plhoně: