Pokoje místo kapříků
Polsko bývalo českým stavbařům dáváno za příklad. Pokud zrovna nejde o Číňany, dálnice se tam prý stavějí rychle, levně a kvalitně.
Minulý týden ale vyšlo najevo, že také s tučnou provizí. Evropská komise již koncem loňského roku zablokovala žádosti o platbu ve výši 3,5 miliardy zlotých (21,4 miliardy korun) a pohrozila, že Poláky odstřihne od dalších čtyř miliard eur, které v infrastrukturním operačním programu ještě zbývají. „Peníze zůstanou zmrazené do doby, než Polsko zapracuje připomínky Evropské komise a zlepší proceduru zadávání veřejných zakázek,“ prohlásila Shirin Wheelerová, mluvčí Bruselu pro regionální politiku.
Přestože polské ministerstvo pro místní rozvoj považuje bruselskou stopku za „nepochopitelnou“ a „kuriózní“, protože bylo doposud Evropskou komisí spíše chváleno, rodí se u našich sousedů velký korupční skandál. V souvislosti s přebíráním úplatků a vytvářením kartelových dohod bylo obviněno deset manažerů stavebních společností a bývalý oblastní šéf ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA) pro Varšavu.
Stavební firmy přitom zvolily nejsnadnější a také těžko napadnutelnou metodu – vítězové v tendrech se pravidelně střídali a ten, kdo zrovna nepobral hlavní zakázku, dělal subdodavatele. Místo českých „kapříků“ se o rozdělení byznysu polští stavaři domlouvali pomocí čísel hotelových pokojů. „Bavili jsme se o tom Hiltonu, vzpomínáš? Tak tam jsou domluvené dva pokoje. Já si vezmu 698, ty máš 582. Rozumíš?“ přetiskl deník Gazeta Wyborcza z policejních odposlechů.