Menu Zavřít

Polský low-cost ničí české producenty

3. 6. 2010
Autor: Euro.cz

Tržby z prodeje oken letos klesnou o čtyři miliardy korun

Čeští výrobci a prodejci oken mají velký problém. „Tržby z prodeje se jen za 1. letošní čtvrtletí propadly za celý český trh zhruba o 25 procent,“ upozornil ředitel společnosti Penta Jozef Janov. Tato investiční firma ovládá okenářský holding Hasau Group, kam patří i slovenský výrobce Noves okná a polský Okna Rąbień.
A propad bude pokračovat i v následujících měsících. Zatímco za loňský rok se v Česku prodala okna za třináct až čtrnáct miliard korun, letošní odhady počítají s deseti miliardami. „S tak drsným vývojem nikdo počátkem roku nepočítal,“ komentuje aktuální situaci jeden z menších výrobců. Vývoj na trhu mění i plány některých společností. Třeba Penty. Dle informací týdeníku EURO investiční skupina chtěla v Česku přikoupit do svého holdingu některého z větších producentů oken. Teď však akvizici kvůli současnému vývoji odložila.

bitcoin_skoleni

Levná vlna
Propad tržeb za první čtvrtletí ovlivnilo několik faktorů. Nejprve nepříznivé počasí na počátku roku. Stavební firmy kvůli povětrnostním vlivům takřka zastavily práce na stavbách a okenářské firmy vyráběly především na sklad. Jenže tento důvod propadu z počátku roku pominul a tržby v meziročním srovnání stále klesají. Český trh totiž zaplavila bezejmenná lowcostová produkce oken z Polska. „Jejich kvalita šla sice v posledních letech nahoru, ale i tak je hluboko pod průměrem. Je to, jako když si jdete koupit levnou nekvalitní uzeninu do diskontu místo k řezníkovi,“ upozornil jeden z velkých producentů, který si kvůli konkurenci nepřál zveřejnit jméno. Generální ředitel Window Holdingu (tvoří jej firmy Vekra, Top Wood Windows, Otherm a Otherm Praha) Milan Rusnák upozorňuje na další důvod, proč jsou polští producenti levnější než tuzemští: „Polská vláda dotuje vytváření pracovních míst.“ Polské firmy tak mají mnohem nižší mzdové náklady než jejich česká konkurence. „Tohle by měl být i jeden z cílů pro politiky – zajistit, aby všichni na trhu měli rovné podmínky. Je to stejné, jako kdybychom vzali ze státního rozpočtu několik miliard korun a s jejich pomocí uměle vytvořili nová pracovní místa na severní Moravě,“ sdělil Rusnák. Současně upozornil, že spotřebitelé, kteří investují do levných polských oken, mohou mít za pár let problémy třeba sehnat společnost, jež jim odstraní případné závady. Polské firmy však mají proti těm českým i další velkou výhodu. „Vzhledem k velikosti trhu měly skvělou vyjednávací pozici s dodavateli komponentů pro výrobu oken, protože nakupovaly materiál v obrovských kvantech. Vyjednaly si s dodavateli mnohem nižší ceny než my,“ konstatoval jeden z výrobců oken. A Rusnák k tomu dodává: „Třeba německé firmy se v nabídkách pro polské dodavatele doslova překonávaly.“

Menší končí
Záplava polských levných oken ničí především drobné české producenty. Ještě před rokem se výrobou a montáží oken živily desítky takzvaných garážových firem, jež vyráběly jen malé série. Ty jsou na tom dle informací týdeníku EURO aktuálně nejhůř a většina z nich současný stav nepřežije. Situaci přestávají zvládat i středně velké společnosti s několikamilionovým obratem. O něco lépe jsou na tom velcí čeští výrobci oken. Janov z Penty odhaduje, že tržby velkých výrobců klesly meziročně celkem zhruba o deset procent. „Předpokládáme, že se letos na kusy prodá stejný počet oken jako loni, ale kvůli cenové konkurenci klesnou celkové tržby,“ upozornil Janov. „V naší firmě se již propad neprojevuje, ale to je dáno tím, že roste náš podíl na trhu,“ konstatoval šéf společnosti Window Holding. Rusnák rovněž potvrdil, že těžké období nyní prožívají především malé okenářské firmy, které se dostávají do existenčních potíží. „Počítali jsem s tím, že trh půjde dolů. Za prvních pět měsíců jsme prodali stejné množství oken jako loni. Kvůli poklesu cen nám ale klesly tržby asi o pět procent,“ tvrdí výkonný ředitel firmy Sulko Petr Suchánek. Na rozdíl od některých konkurentů Sulko nemění svoji investiční strategii. Vedení firmy stále předpokládá, že do akvizic letos investuje zhruba sto milionů korun.
Propad tržeb v oboru bude zřejmě pokračovat i v následujících letech. Firmy upozorňují, že kritický bude rok 2013, kdy by měl zájem o okna poklesnout v porovnání s loňskem o 25 až 40 procent. Celkový pokles tržeb si však nyní nikdo netroufá odhadnout. Velcí producenti oken tvrdí, že rok 2013 přežijí jen největší hráči.

  • Našli jste v článku chybu?