Investice do vzdělání se vyplatí možná jako žádná jiná. Pro nadstandardní vzdělání to platí dvojnásob. Také rodiče českých dětí přicházejí poslední dobou na to, že svěřit dítě do péče soukromé školy znamená zajistit mu lepší start na trhu práce.
Autor: EIPS
O studentech The English International School Prague jsme se bavili s jejím ředitelem Davidem Rowsellem.
Jaké děti najdeme u vás ve třídách? Jsou to spíše cizinci, nebo Češi? Co motivuje jejich rodiče, aby si vybrali právě vás?
V EISP jsme hrdí na to, že naši žáci představují více než 40 různých národností. Ve škole máme kolem 25 % Čechů včetně těch ze smíšených rodin, hlavně česko-amerických, česko-britských. Někteří se vrátili ze zahraničí, další k nám přešli z českých vzdělávacích zařízení.
Kolik jazyků se na vaší škole učí? U nás je běžné, že děti mluví plynně dvěma až pěti jazyky. Pokud se jedná o českého žáka, češtinu a angličtinu má na mimořádně vysoké úrovni. Nabízíme i studium nemčiny, francouzštiny a od září také španělštiny. Co případnému školákovi přinese studium u vás?
Nabízíme prestižní program pro studenty, kterí chtějí studovat na univerzitách ve světě. Vetšina našich studentů, a to včetně Čechů, má tendenci vycestovat do zahraničí a studovat tam. Týká se to převážně Velké Británie. Letos byli všichni naši absolventi přijati na vysokou školu, kterou si vybrali jako hlavní. Na to jsme velmi hrdí. Škála oboru, o které se studenti zajímají, je pestrá. Patří do ní řízení podniku, ekonomika, strojírenství, jazyky, architektura, výtvarné umění a podobně. Někteří studenti se hlásí i na české vysoké školy, ovšem potřebné pro přijímací řízení je absolvování kompletního kurzu češtiny na vyšší úrovni v rámci programu.
Nabízíte studentům nějakou formu stipendia? V letošním roce jsme zavedli poskytování velmi výhodných stipendií pro ty studenty, kteří jsou talentovaní, ale jejich rodiny si nemohou dovolit zaplatit standardní školné. Tedy i jim dáváme příležitost získat mezinárodně uznávaný diplom a následně studovat v zahraničí. České školství je často vnímáno jako příliš rigidní. Má vaše škola problémy vyhovět požadavkům tuzemských právních předpisů týkajících se školství? I když jsme respektováni českým ministerstvem školství, nejsme česká škola, a proto nás předpisy stanovené ministerstvem převážne neovlivňují. Nicméně u nás probíhá český národní jazykový program pro Čechy a naše české oddělení zajišťuje udržení moderních způsobů výuky. Jak důležité je podle vás vybavení konkrétní školy (počítaci, interaktivními tabulemi atd.)? Myslíte si, že české školy jsou vybaveny dostatečně? V současnosti existují některé vynikající technologické učební pomůcky – a je důležité poskytnout k nim studentům přístup, aby mohli být na trhu práce konkurenceschopní. Školní rozpočty nejsou ale nikde tak velké, jak by si tyto instituce přály. Pro školy jsou nejdůležitejší profesionální učitelé a asistenti, kteří jsou schopni upoutat pozornost studentů, rozumí mladým lidem a dokáží si k nim najít cestu. Scházejí v současných osnovách českých škol nějaké předměty nebo témata? Je něco, co se naopak podle vás české děti učí zbytečně? S českým systémem nemám zkušenosti. Co ale vím, je, že české rodiny si vybírají naši školu, protože naše metodika je založena na individuálním přístupu. Ten zajištuje, že studenti mají dost prostoru pro vlastní názor, kritiku, schopnost hodnotit a současně být týmovými hráči. To jsou vlastnosti, které jim budou ku prospěchu a pomůžou jim, aby byli úspěšní. Co podle vás dělá dobrého učitele?**
Lidské bytosti budou vždy chtít lepší společnost, i když se nemusí shodovat na tom, co to znamená. Spravedlivější společnost může nastat jen kvalitním vzděláním příštích generací. Dobří učitelé nejsou jen odborně způsobilí, pokud jde o poskytování vysoce kvalitního vzdělávání mladých lidí – oni se také podílejí na definování účelu vzdělávání.