Internetový obchod Alza prodal už tisíce elektrických koloběžek, stovky elektroboardů, desítky elektromotorek a elektroskútrů, ale jen dva elektromobily Tesla. Příklad Alzy ukazuje, že elektromobilita je v Česku pořád v plenkách. A ani celková čísla nejsou nijak povzbudivá. Letos se (do konce září) v tuzemsku zaregistrovalo 469 elektromobilů. A i když je to proti minulému roku nárůst víc než o polovinu, pořád je to jen 0,34 procenta (a to počítáme elektromobily i hybridy dohromady) všech v tuzemsku zaregistrovaných aut.
Do Norska, kde tvoří elektrické vozy zhruba 60 procent všech nově registrovaných aut, máme hodně daleko. Norové ale vozy na elektřinu štědře dotují, respektive výrazně zdanili spalovací motory a elektrovozům daně odpouštějí.
I v Česku by se mohli elektromobilisté dočkat státní podpory. Díky nedávno schválené novele silničního zákona budou moct čeští majitelé elektromobilů, hybridů, plug-in hybridů a potažmo i vodíkových aut od dubna 2019 zažádat o speciální registrační značku, která bude začínat písmeny EL. Ministerstvo dopravy v budoucnu počítá s tím, že majitelům této značky budou odpuštěny dálniční poplatky a dostanou možnost využívat vyhrazené pruhy.
Současně stát podporuje výstavbu infrastruktury nabíjecích stanic, jichž má do roku 2020 vzniknout až 1200. Problém je v tom, že jen 500 bude tzv. rychlonabíjecích. „I ve srovnání se státy střední a východní Evropy je v Česku přístup hodně konzervativní, budují se nabíjecí stanice o výkonu 50 kW, které za chvíli budou nedostatečné,“ říká Kateřina Sirotková, výkonná ředitelka Asociace elektromobility a inovativních technologií.
Podnikatelé pak sice mohou zažádat o podporu na pořízení elektromobilů nebo nabíjecích stanic z dotačního programu OPPIK, ale automobilky zatím nenabízejí dostatek elektromobilních užitkových vozů. Podnikatelé tak třeba mají podanou žádost o podporu, ale i kvůli složitému procesu schvalování vyčkávají.
Radostnější situace je na trhu osobních elektromobilních vozů s dojezdem 300 kilometrů a více, kterých se na trhu dá koupit celá řada. Své modely postupně představuje Hyundai, Kia či Nissan. Zlom by pak mohla přinést Škoda Auto, která první ryze elektrický model vycházející z loňské studie Vision E nabídne na konci roku 2020. Má mít dojezd 600 kilometrů a kufr o objemu 560 litrů. V roce 2020 chce Škodovka prodat dva tisíce elektromobilů a hybridů a v roce 2025 chce mít deset modelů na elektrický pohon, z toho šest čistých elektromobilů.
Dále čtěte: