Tak drahý scénář k mizerné reality show ještě nikdo nemá. Patnáct let trvající dostavba posledního úseku dálnice D8 už stála 14 miliard korun a cena to není konečná. Vedle téhle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu teď vstupuje do příběhu ještě jedna zajímavá novinka z regionu. Dálnice se prý nestihne postavit do konce roku, jak úřady plánovaly.
Jestli se někdy bude vybírat zpackaná stavba porevoluční éry, poslední chybějící sedmnáctikilometrový úsek D8 je horký kandidát na vítěze. Nejprve stát nakreslil trasu celé dálnice bez dostatečného vypořádání připomínek a zadal tak prvotní impuls k soudním tahanicím (a nejvíc soudů bylo právě kolem posledního úseku). Nejdelší spor trval sedm let a na konci se ukázalo, že se ztratily dokumenty, které měl soud přezkoumat, aby rozhodl, jestli je vlastně dálnice umístěna v souladu se zákonem nebo ne.
Přečtěte si další komentáře autora:
Také se ukázalo, že i přes varování geologů dálnice vede nestabilním územím, kde hrozil sesuv půdy. Když ten sesuv opravdu přišel, ministerstvo dopravy tím bylo tak konsternováno, že dva a půl roku stíhalo jen nečinně přihlížet (opět data NKÚ). Mezitím nastalo ještě jedno hezké itermezzo s tunelem Kubačka, který nejdříve neměl být, pak měl a nakonec zase nebyl.
Suma sumárum - desítky žalob, patnáct let zpoždění, 11 miliard prodražení a Evropa nedala na tenhle úsek ani korunu dotace. A nyní, když se už už zdá, že je téhle tragédie konec, vstupují do ní zástupci ústeckého regionu.
Cena pro D8
Rok sem, rok tam
Podle radního Martina Kliky je plánovaný prosincový termín otevření ohrožen. Radní říká, že má k dispozici informace, které říkají, že pokud se nezačne co nejdříve sanovat celý tříkilometrový úsek kolem sesuvu, z roku 2016 se termín otevření stěhuje zase o kus dál.
Vlastně už to ani není smutná informace. Je to další kapitola do bible neschopnosti, která se píše spolu s příběhem D8 už od devadesátých let. Možná by stálo za to, aby úřady poslední úsek vzdaly, obehnaly plotem a udělaly z něj skanzen. Protože jednou nám tohle nebude nikdo věřit.