Platili jste v minulosti kartou? Nebo jste vyhledávali ubytování na cestách přes Online rezervační systém? Pak možná i vy pomůžete rozhýbat skomírající cestovní ruch. Státní agentura CzechTourism totiž získá od karetní společnosti Mastercard na rok zdarma přístup do platformy Mastercard Tourism Insights. Slibuje si od toho lepší plánování podpory slábnoucího sektoru.
Mastercard zdůrazňuje, že data jsou anonymní. „Platforma schraňuje agregovaná a striktně anonymizovaná data z vyhledávačů, rezervačních a cestovních aplikací doplněná o transakční data a informace ze sociálních sítí“ řekl týdeníku Euro Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko. Brouzdáte-li často třeba na sociální síti Facebook, i tato vaše digitální stopa se mohla v platformě Mastercard Tourism Insights objevit.
V systému jsou i data, která nejsou podmíněná platbou kartou. „Data z vyhledávačů, rezervačních a cestovních aplikací byla poskytnuta třetími stranami, například rezervačními systémy letenek“ upřesňuje Čarný.
Kde, kdo a za kolik
Data jsou stále více ceněnou komoditou, neboť z hlediska byznysu dokážou výrazně pomáhat. A potvrzuje to i fakt, kdo všechno a jaká data sbírá. CzechTourism nyní získá detailní informace, které skupiny turistů utrácejí nejvíce a které nejméně, kam tyto jednotlivé skupiny jezdí a jak nebo podle čeho si vybírají ubytování.
Získaná data prý umožní lidem z CzechTourism analyzovat dopady pandemie na sektor cestovního ruchu v Česku a připravit efektivní plán na jeho oživení.
Uzavření hranic totiž mělo na celý segment velmi devastující dopad. „Současná situace ukazuje, jak moc důležitá jsou v cestovním ruchu přesná data a jak potřebná je digitalizace turismu v Česku“ říká šéf agentury CzechTourism Jan Herget.
„S daty od Mastercard dokážeme tvořit krátkodobé plány v reakci na aktuální situaci i střednědobé predikce šité na míru jednotlivým trhům a cílovým skupinám.
Umožní nám například rozlišovat skupiny turistů podle jejich útrat, předvídat jejich preference a potřeby a díky tomu lépe cílit marketingové nástroje“dodává Herget.
Datový otesánek
Agentura CzechTourism nyní bude mít k dispozici obrovské množství dat, která může vzájemně propojit a porovnávat. Nově získané informace z platformy Mastercard Tourism Insights doplní o data, která už běžně využívá. Analýzám a výzkumu se v CzechTourism věnuje Institut turismu, který pravidelně zpracovává i informace z platební bilance České národní banky, cestovního ruchu Českého statistického úřadu a GSM data. Veškeré tyto podklady následně využívá k tvorbě obsahu Marketingového informačního systému, který slouží jako ucelený informační zdroj o vývoji cestovního ruchu na území ČR.
Cestovní ruch tvoří výraznou část tuzemské ekonomiky. Generuje 4,5 procenta hrubého domácího produktu a v sektoru pracuje 231 tisíc lidí. Podle odhadů je v důsledku přijatých omezení souvisejících s pandemií koronaviru přímo ohroženo až 180 tisíc pracovních míst. A ve srovnání s rokem 2019 se v sektoru očekává 50-80procentní pokles tržeb, odhaduje CzechTourism. Čeští podnikatelé v cestovním ruchu se musejí připravit na výpadek až 11 milionů zahraničních turistů ročně, což odpovídá více než 60 procentům celkových tržeb.
Pomoci cestovnímu ruchu hodlá i stát. Vláda povolila například cestovním kancelářím, že namísto peněz za neuskutečněné zájezdy mohou vracet lidem vouchery. Ve hře jsou i poukazy, kterými by stát přispěl na tuzemskou dovolenou.
Podmínky těchto druhů poukázek zatím MMR řeší. „Vtuto chvíli diskutujeme varianty systému distribuce a financování,“ říká šéfka komunikace MMR Veronika Vároši.
CzechTourism nyní získá detailní informace, které skupiny turistů utrácejí nejvíce a které nejméně, kam tyto jednotlivé skupiny jezdí a jak nebo podle čeho si vybírají ubytování.
O autorovi| Petra Jaroměřská, jaromerska@mf.cz