Dálková hromadná doprava patří k sektorům, které byly pandemií koronaviru postiženy nejvýrazněji. Přímo zakázaná sice na rozdíl od ostatních podnikatelských aktivit nebyla, platná omezení ale výrazně zúžila evropské veřejnosti prostor i chuť k cestování. Autobusy FlixBus a vlaky FlixTrain přepravily v loňském roce o polovinu méně cestujících, říká managing director společnosti FlixBus pro Českou Republiku a Slovensko Pavel Prouza. Doufá, že zlepšení by mohlo přijít společně s větší proočkovaností evropské populace.
Víme, že odvětví letecké dopravy zasáhla pandemie velmi těžce. O autobusové dopravě se ale skoro nemluví. Jak se koronakrize projevila ve vašem sektoru?
Pandemie ochromila provoz sítě našich autobusových spojů napříč celou Evropou a tento stav ještě zdaleka není za námi. Kvůli nestabilní situaci a stále se měnícím opatřením napříč evropskými státy čelíme provozním i ekonomickým výzvám prakticky každý týden už od jara loňského roku. Lidé obecně cestují mnohem méně. V roce 2020 jsme autobusy FlixBus a vlaky FlixTrain přepravili přibližně 30 milionů cestujících – téměř o 50 procent méně než předchozí rok. Navzdory krizi se nám však vloni podařilo expandovat do Velké Británie, Portugalska a Pobaltí, z čehož máme velkou radost.
Změnili jste v reakci na pokles zájmu cestujících strukturu a frekvenci mezinárodních linek?
Dá se říci, že mezinárodní linky nám v současné chvíli kvůli rozdílným restriktivním omezením v různých zemích a nízké poptávce téměř nejezdí. Každý týden znovu vyhodnocujeme aktuální situaci, jak se vyvíjí opatření a poptávka v jednotlivých zemích, a podle toho přidáváme nebo ještě více omezujeme spoje pro období několika nadcházejících týdnů.
Až dosud jsme byli schopni předvídat sezónní vlivy a podle toho plánovat. Vyhodnocení našich interních údajů o cestování za loňský rok ale ukazuje, že sezónní vlivy byly pandemií výrazně oslabeny. Místo toho se ukázala řada menších cestovatelských vln, které byly rovnoměrněji rozložené. Vlny lze přičíst různým fázím pandemie s rozdílnými stupni bezpečnostních opatření a měnícím se rizikovým oblastem, které měly na cestovní preference významný vliv.Síť dostupných spojů je tak do značné míry přizpůsobena samotné poptávce cestujících. Dlouhodobě vytížené spoje posilujeme, aby se obsazenost rovnoměrněji rozprostřela.
Společné sezení cizích lidí v uzavřeném prostoru zní v dnešní době jako zdravotně riziková aktivita. Jaká opatření jste zavedli proti šíření nákazy v autobusech?
Podle německých studií RKI a BDO je dálkový autobus jedním z nejbezpečnějších druhů dopravy i v dobách pandemie COVID-19. Je ale samozřejmě nutné dodržovat všechna obecně platná hygienická opatření. Mezi základní bezpečnostní standardy, které jsme v autobusech FlixBus s obnovením provozu zavedli už na jaře loňského roku, patří nástup pouze zadními dveřmi, u kterých je k dispozici dezinfekce na ruce. Po cestujících vyžadujeme, aby měli při nástupu na palubu i během cesty nasazenou ochrannou roušku, v současné době respirátor. Řidiči cestujícím připomínají nutnost dodržovat při nástupu do autobusu patřičné rozestupy.
Společnost FlixMobility působí v oblasti dálkové dopravy skrze své značky FlixBus a FlixTrain. Od roku 2013 přepravila přes 100 milionů lidí, v roce 2018 spustila první dálkové spoje také v USA. Z center v Evropě i USA se tým FlixMobility stará o plánování sítě, zákaznický servis, marketing nebo technologický rozvoj. O každodenní provoz flotily autobusů FlixBus se starají regionální partneři, povětšinou zavedené rodinné firmy. FlixTrain je provozován ve spolupráci se soukromými vlakovými přepravci. Pavel Prouza dříve působil jako regionální ředitel carsharingové společnosti BlaBlaCar. Ve FlixBusu se podle svých slov zaměřuje na posouvání autobusové dopravy směrem k moderním technologiím a online prostředí.
Samotné odbavení probíhá přes mobilní telefony a digitální snímač. Není třeba tisknout jízdenku a předávat si ji z ruky do ruky. Dezinfekce a větrání autobusů po každé jízdě probíhá podle příslušných pokynů v souladu s předpisy a nařízeními Světové zdravotnické organizace. Samozřejmě ale naše cestující nabádáme, aby cestovali jen ve výborném zdravotním stavu a v zájmu ochrany vlastního zdraví dodržovali všechna platná opatření.
Negativní test tedy nevyžadujete?
Ne, v tomto směru se řídíme platnými opatřeními, která cestujícím povinnost předložit negativní výsledek testu neukládají. Stejně je to například na drahách.
Dokážete účinně vymáhat dodržování nařízení od cestujících, kteří si s nimi hlavu nelámou?
Řidiči jsou v autobuse zejména od toho, aby cestující dovezli bezpečně do jejich cíle. Na opatření upozorňují a vyžadují je v momentě, kdy jsou s nimi v kontaktu, tedy při nástupu na palubu autobusu. Pokud se cestující chová agresivně a odmítá pravidla respektovat, můžeme ho vykázat z přepravy. Zpravidla se na pomoc volá policie. V současné době ale k takto vyhroceným případům prakticky nedochází.
FlixBus působí v několika zemích. Vnímáte mezi nimi nějaké zásadní rozdíly, pokud jde o opatření, která mají přímý dopad na vaše podnikání?
Ty rozdíly samozřejmě jsou a reflektují aktuální situaci v dané zemi nebo regionu. Cestující na palubě dálkových autobusů musejí každé takové nařízení týkající se bezpečnostních opatření a požadavků na překročení hranic států či okresů respektovat a dodržovat. Jako poskytovatel přepravy ale podporujeme názor, že podmínky pro cestování napříč Evropou by měly být jednotné pro všechny obyvatele členských států, namísto toho, aby si jednotlivé sousední státy stanovovaly svá vlastní pravidla pro cestování přes hranice. Někdy je v tom skutečně zmatek a nové restrikce vchází v platnost takřka přes noc.
Nechcete být konkrétnější?
Příliš nám pochopitelně nepomohl zákaz cestování mezi okresy v České republice. Přišel prakticky ze dne na den a bez jakékoliv návaznosti například na systém PES, který měl firmám i jednotlivcům umožnit v předstihu se připravit na nová omezení podle vývoje epidemie. Vzpomněli jsme si v té souvislosti na loňské uzavření hranic, na které se mezitím tak trochu pozapomnělo. To byla zcela zásadní komplikace, navíc také bez jakéhokoli předchozího varování a bez šance nějak se na situaci připravit.
Ale abychom nezůstávali jen u nás, ze západních zemí je to pro nás někdy složité třeba ve Francii. Jednotlivé regiony tam mají v nastavování opatření velkou autonomii. Pokud například jedna oblast povolí maximální obsazenost autobusu 40 % a v sousedním regionu je to 50, není snadné se tomu přizpůsobit. Nepomáhá ani nepříliš jasná komunikace, z francouzských regionů často přicházejí protichůdné informace.
Využili jste nějakou pomoc od státu?
Pro komerční linkové autobusové dopravce nepřipravila česká vláda žádné zvláštní balíčky pomoci. Mohli jsme tak žádat pouze o podporu v rámci programu Antivirus. Podobně je to v Německu, kde FlixBus po dobu jednoho roku zkrátil většině svých zaměstnanců úvazek v rámci programu podpory, což známe pod pojmem „kurzarbeit“. V zemích západní Evropy, např. v Itálii nebo Francii, jsme dosáhli také na státní podporu pro dopravce.
Jak si vůbec Flixbus vedl v České republice před propuknutím pandemie?
V roce 2019 jsme se po dvou letech fungování na českém trhu dostali na zatím největší objemy provozu. V Česku a mezi ČR a zahraničím jsme přepravili 3,5 milionu cestujících, což byl meziroční nárůst o 30 procent. Ke konci roku naše autobusy zastavovaly na šedesátce zastávek ve větších i menších městech a autobusové nádraží Praha Florenc se řadilo mezi jeden z nejvytíženějších dopravních uzlů v celé evropské síti FlixBusu.
Počítáte ve svých plánech s tím, že by v dohledné době mohl nastat obrat k lepšímu?
Je možné, že první drobné krůčky k novému normálu nastanou alespoň v oblasti cestování společně s větší proočkovaností v Evropě a zavedením očkovacího pasu, který by jednotlivé země respektovaly. Doposud ale bylo očkováno jen malé procento lidí.
Naším hlavním cílem je být pro naše zakázníky i nadále spolehlivým a stabilním partnerem pro cestování s největší sítí dálkových spojů v Evropě, provozovat ekonomicky udržitelné podnikání a nabízet zelenou a cenově dostupnou mobilitu co největšímu počtu lidí. Více než kdy dřív se také projevuje nutnost obnovovat provoz v jednotlivých odvětvích smysluplně a udržitelně. Zelená mobilita je pro nás jednou z priorit na příštích deset let. Už v roce 2019 jsme se zavázali k akčnímu plánu být do roku 2030 uhlíkově neutrální a těmto ambiciózním plánům chceme dostát.