Atraktivní služba firmy DoCoMo by mohla vynést vzhůru operátora E-Plus
V E-Plus Mobilfunk se v posledních dnech asi moc neradovali. Třetí největší mobilní operátor v Německu se marně snažil rozšířit svůj podíl na trhu na úkor svých rivalů Deutsche Telekomu a Vodafone Group. Kvůli vysokým nákladům na rozběh a neúprosným tlakům na snižování cen prokluzuje vidina zisku neustále mezi prsty. Podle analytiků si společnost E-Plus, která není veřejně obchodovatelná, za rok 2001 sice připsala tržby ve výši dvou miliard dolarů, ale pokud jde o čistý hospodářský výsledek, nejspíše utrpěla ztrátu. Aby toho nebylo málo, 14. března holandská mateřská společnost KPN oficiálně snížila účetní hodnotu své investice do E-Plus v původní výši 17,6 miliardy dolarů o neuvěřitelných dvanáct miliard. Jako důvod uvedla prudký pokles hodnoty společnosti. Ouvej.
Avšak i tímto Sturm und Drang prosvítají sluneční paprsky. E-Plus se právě stala první firmou za hranicemi Japonska, která nabízí enormně populární mobilní službu i-mode od japonské společnosti NTT DoCoMo. V zemi vycházejícího slunce ji využívá již skoro 32 milionů zákazníků. Patentovaný systém byl v Německu spuštěn 16. března s nabídkou více než 60 poskytovatelů stránek obsahujících vše možné od celobarevných turistických průvodců přes sportovní výsledky až po elektronické aukce na eBay. E-Plus doufá, že na i-mode přejde 200 tisíc jejích stávajících zákazníků a že dalších 400 tisíc klientů získá během prvního roku. Pokud se jí podaří tyto cíle splnit, mohly by jí roční výnosy vzrůst o 180 milionů dolarů a její podíl na trhu by se mohl vyšplhat až na čtrnáct procent. „Jsme proti našim konkurentům o krok napřed,“ pochlubil se generální ředitel Uwe Bergheim při příležitosti uvedení systému i-mode na trh.
To je sice možná pravda, ale skutečná pozornost se netýkala ani tak společnosti E-Plus samotné. Příchod i-mode na evropský trh bude klíčovou zkouškou pro celé odvětví telekomunikací, které si vylámalo zuby na neuspokojivé bezdrátové internetové službě známé pod zkratkou WAP. Pokud mobilumilovné Němce chytne i-modová alternativa, potvrdí se předpoklad, že Evropané jsou ochotni své telefony používat i k jiným účelům než jen k hovorům a posílání textových zpráv. „Telekomunikacím by se teď opravdu hodil nějaký ten pozitivní příklad,“ říká Lars Vestergaard, ředitel výzkumu v londýnské pobočce společnosti International Data Corp. (IDC). Ovšem jestli se i-mode ukáže jako propadák, zmocní se znepokojených manažerů a investorů v telekomunikacích ještě větší pesimismus ohledně vyhlídek nákladných mobilních sítí třetí generace než kdy jindy.
V Japonsku se už i-mode stačil stát velkým hitem. Jak školáci, tak manažeři jeho prostřednictvím vyhledávají informace, stahují si komiksy a rozesílají a přijímají miliardy e-mailů. Služba běží na stále připojené mobilní síti, což významně zvyšuje její interaktivnost. Je také velmi uživatelsky příjemná, nabízí přednastavené služby a menu se snadnou navigací. Jedná se o jakousi variantu strategie „oplocené zahrady“ propagované firmou AOL. Geniální tah společnosti DoCoMo spočívá v tom, že službu nabídla levně, spravuje účty pro všechny účastníky a poskytovatelům i-mode stránek vyplácí tučných 91 procent výnosů. Právě proto se teď v Japonsku může i-mode pochlubit více než dvěma tisíci oficiálních stránek.
E-Plus získala od DoCoMo licenci na značku a technologii i-mode a kopíruje rovněž její obchodní model. Uživatelé si budou muset zakoupit nový telefonní přístroj s barevným displejem - první model od firmy NEC se prodává za maloobchodní cenu 220 dolarů. Předplatitelům služby se pak bude účtovat měsíční paušál 2,65 dolaru plus jeden eurocent za kilobyte přijatých nebo odeslaných dat, což měsíčně představuje asi 3,50 dolaru za 300 e-mailů a 90 stručných žádostí o informaci. Za speciální informace, jako například ceny akcií v reálném čase, se bude platit příplatek. Očekává se, že E-Plus si ponechá asi patnáct procent. Dohromady podle analytiků firmě připadne asi 28 dolarů měsíčně na jednoho zákazníka.
Mnohé zasvěcence nepřekvapí, pokud i-mode v Německu propadne. E-Plus si nemůže dovolit rozhazovat peníze na marketing. Němci se mohou zaleknout vysoké ceny nových přístrojů. Uživatele také může odradit nekompatibilita systému, kvůli němuž mu pomlouvači přezdívají Betamax bezdrátového přenosu.
Ovšem pokud se zádrhele vyřeší, mohl by se i-mode rozšířit velmi rychle. KPN, v níž DoCoMo vlastní patnáctiprocentní podíl, se na jaře chystá uvést tuto službu na trh v Belgii a Nizozemsku. Mohla by běžet i na sítích třetí generace ve Velké Británii, Itálii a Skandinávii, které provozuje hongkongská firma Hutchison Whampoa, jež má také na DoCoMo vazby. AT&T Wireless by mohla službu spustit ještě letos ve Spojených státech. Zatím však o budoucnosti bezdrátového internetu budou hlasovat pouze Němci - co stažený komiks, to hlas.
I-mode přichází do Evropy
TECHNOLOGIE
I-mode, který v roce 1999 uvedla na trh firma NTT DoCoMo, je nejúspěšnější službou bezdrátového přenosu na světě. V Japonsku má asi 32 milionů uživatelů. Nyní ji začíná nabízet německý mobilní operátor E-Plus s využitím softwaru licencovaného od DoCoMo.
OBCHODNÍ MODEL
Němečtí uživatelé platí 2,65 dolaru měsíčně plus poplatky za přenesená data. Stejně jako v Japonsku se E-Plus o výnosy velmi velkoryse rozdělí s poskytovateli stránek.
ROZŠÍŘENÍ PO SVĚTĚ
I-mode v Německu debutoval 16. března. Další operátoři se chystají službu nabídnout v zemích Beneluxu, ve Velké Británii a nakonec v USA.
Pramen: výkazy společnosti
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Barbora Vrbová