Menu Zavřít

Pomůže nová značka obratu?

11. 4. 2002
Autor: Euro.cz

Tesco Stores

PRAHA, CHESHUNT/Velká Británie (zdf) – Přes sto padesát nových výrobků vlastní privátní značky uvedla na trh minulou středu společnost Tesco Stores ČR. Značka ponese jednoduchý název Tesco. „Je to nová řada výrobků v obalech Tesco značkové kvality, ale za nižší cenu,“ vysvětlila marketingová manažerka společnosti Renata Dobiášová.
Počet výrobků prodávaných pod vlastní značkou poroste, podle mluvčí firmy Martiny Čermákové však Tesco nemá představu cílového počtu výrobků, jež ponesou firemní logo. Současných sto padesát výrobků pochází především od českých dodavatelů – čerstvé potraviny a textilie dodávají výhradně tuzemci, na nabídce trvanlivých potravin se české firmy podílejí zhruba třetinou. Zboží řady Tesco má být až o dvacet procent levnější než obdobné produkty renomovaných značek.
Pro českého zákazníka však může problém představovat to, že britská společnost pod vlastní značkou Tesco – výhodný nákup prodává již na devadesát výrobků. Jiné obchodní sítě odlišují levnou diskontní značku od prémiové značky nejen graficky, ale i jménem (například levná značka konkurenčního Aholdu se jmenuje Koruna, zatímco stejnojmenná síť supermarketů prodává výrobky Albert či Selský dvůr je značkou pro bioprodukty nabízené v hypermarketech). „Značkové“ Tesco sice prodává výrobky v barevnějších obalech, zatímco levné výrobky Tesco – výhodný nákup charakterizují bílé obaly s červeno-modrým potiskem, podle analytika Zdeňka Skály ze společnosti Incoma je však stejnojmenné označení riskantní. „Je to dost odvážné spoléhání se na odlišovací schopnosti kupujících,“ říká Skála.
Třebaže firma zdůvodňuje zavedení nové značky zkušenostmi z britského trhu, nedokázala její mluvčí upřesnit nejen podíl vlastních výrobků na celkových tržbách v české síti, ale ani nakolik se podílejí privátní značky na tržbách ve Velké Británii. Podle staršího vyjádření obchodního ředitele Paula House z maďarské pobočky Tesco Global Stores pro časopis Zboží & Prodej vytvářely vlastní značky předloni až pětinu celkového obratu. Dá se však předpokládat, že v Česku bude jejich význam podstatně menší.
Právě minulý týden mateřská centrála oznámila výsledky svého finančního roku končícího 23. února. Celkové tržby sítě vzrostly o 12,7 procenta na 25,7 miliardy liber, přičemž britské prodeje byly silnější jen o 9,1 procenta (dosahovaly však 21,7 miliardy), zatímco v zahraničí Tesco dosáhlo růstu tržeb o 37,4 procenta na čtyři miliardy liber. Výsledek, který je mimochodem nejlepší za posledních pět let, potvrzuje správnost nové strategie přijaté v roce 1998: firma se rozhodla pro zahraniční expanzi.
Největší meziroční růst přinesly Tesku asijské trhy, kde firma při půldruhé miliardě tržeb posílila o 62,6 procenta - proto nyní pokukuje po Číně a Japonsku. Letošní expanze bude pokračovat otevřením obchodů v Malajsii, Thajsku a v Maďarsku. Právě maďarský trh je pro společnost v Evropě klíčovým: loni na něm tržby vzrostly o 49 procent.
Česká pobočka své výsledky oficiálně nezveřejnila. Podle odhadu společnosti Incoma loni Tesco dosáhlo sedmnáctiprocentního růstu obratu na 18,5 miliardy korun. Zatím poslední účetní závěrka firmy uvádí zisk za rok 2000 přes sto milionů korun.

  • Našli jste v článku chybu?