Menu Zavřít

Poplatek za předčasně splacený úvěr se stal nejabsurdnějším

1. 3. 2012
Autor: profit

Poplatek za předčasně splacený úvěr vyhrál v sedmém ročníku ankety "o nejabsurdnější bankovní poplatek", když ve finálovém kole pro něj hlasovalo celkem 40 procent klientů českých a slovenských bank. Pořádající server bankovnipoplatky.com vyhlásil výsledky ankety právě dnes.

Foto: Bankovnipoplatky.cz

 Do 30. listopadu 2011 měli šanci ovlivnit strukturu navrhovaných bankovních poplatků návštěvníci webu tím, že nominovali poplatek, který považovali za absurdní. Z těchto nominací potom provozovatelé serveru sestavili tabulku 15 poplatků, které byly nominovány nejčastěji. Počínaje 1. prosincem 2011 začalo dvoukolové hlasování. V prvním kole, které skončilo 31. ledna, vybrali návštěvníci webu pět nejabsurdnějších poplatků, které získaly největší počet hlasů.

Poplatek za předčasně splacený úvěr pokračoval ve „spanilé“ jízdě z prvního kola hlasování a i ve finálovém kole suverénně zvítězil s téměř 40 procenty hlasů.

Klienty bank evidentně irituje, že se stále mluví o hrozbě nesplácení úvěrů, ale když chce úvěr klient splatit dřív, dostane pořádně za uši. Mimochodem, zákon o spotřebitelském úvěru už zabraňuje neadekvátním pokutám za předčasné splacení půjčky (max. 1% z dlužné částky). Věc má však podle mě ještě jeden přesah – lidé ač třeba neekonomicky vzdělaní citlivě vnímají, že oni jsou schopni vrátit peníze dřív, ale vidí, že ti, co poučují (politici), řídí státy takovým způsobem, že se dluh nesplácí vůbec a ten se tak před nimi (námi) jen valí a oddaluje. V tomto kontextu je pak onen vítězný poplatek vskutku absurdní,“ poznamenal provozovatel bankovnipoplatky.com Patrik Nacher

Z výsledků podle něj navíc vyplývá nevídaná konzistence v názorech bankovních klientů, kromě loňského vítěze (poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu), který se letos už nemohl ucházet o hlasy návštěvníků webu, všechny ostatní loňské finálové poplatky se dostaly do finálové pětky i letos. Mimochodem letošní vítěz skončil loni čtvrtý.

Anketa by kromě zjištění postojů bankovních klientů měla do jisté míry vyvinout tlak na banky při změně jejich poplatkové politiky, což se v posledních letech také děje,“ přiblížil smysl ankety Nacher.

Nejabsurdnější bankovní poplatky za roky 2005 až 2010: 2005 - poplatek za příchozí platbu,
2006 - poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky,
2007 - poplatek za vedení běžného účtu,
2008 - poplatek za nadměrný vklad,
2009 - poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet 2010 - poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu

bitcoin_skoleni

V prvním kole hlasovalo celkem 23 978 lidí. Z ČR přišlo 23 323 hlasů a ze Slovenska jen 655. Finálová pětka tentokrát v obou zemích nebyla shodná. Poplatek na pátém místě byl v obou zemích rozdílný. Zatímco v ČR skončil na tomto místě poplatek za vedení účtu zemřelého klienta, na Slovensku to byly dva poplatky – poplatek za vedení účtu k hypotečnímu úvěru a výše poplatku za vklad na účet na přepážce třetí osobou. Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta skončil v SR až na 12. místě.

1. Poplatek za předčasně splacený úvěr10 283 hlasů (39,86%)
2. Poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat6 471 hlasů (25,08%)
3. Poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou4 142 hlasů (16,05%)
4. Poplatek za vložení dalších údajů do příkazu k úhradě2 828 hlasů (10,96%)
5. Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta2 077 hlasů (8,05%)

Ve finálovém kole se ankety zúčastnilo 25 801 respondentů (z ČR hlasovalo 25 141 lidí, ze Slovenska přišlo podobně jako v prvním kole 660 hlasů). Výsledky v obou zemích byly i přes velký rozdíl v počtu hlasů naprosto shodné.

  • Našli jste v článku chybu?