Menu Zavřít

Poptávka bude kvalifikovanější

25. 10. 2004
Autor: Euro.cz

NOVÉ BYTY Jaká je aktuální situace na trhu s novými byty? Především se staví, a to více než dříve. Přitom se staví jak byty za nižší ceny, tak i skutečně luxusní objekty. Developerská společnost FINEP nyní doprodává poslední ze sedmi stovek bytů v komplexu Trojský vrch.

Statenický mlýn představuje pokus o symbiózu staré zástavby s novou. Vedle Statenic vyroste komplex bytových domů a rodinných vil včetně nového centra obce.

bitcoin_skoleni

NOVÉ BYTY Jaká je aktuální situace na trhu s novými byty? Především se staví, a to více než dříve. Přitom se staví jak byty za nižší ceny, tak i skutečně luxusní objekty. Developerská společnost FINEP nyní doprodává poslední ze sedmi stovek bytů v komplexu Trojský vrch. V téže době irská firma Ballymore začíná se stavebními pracemi na rezidenčním projektu Statenický mlýn v údolí Únětického potoka. Zajímavější - z hlediska kupujících - je komplex Trojský vrch. Jde o skutečně velký projekt, kterých se letos objevilo už několik. K nim nepochybně patří Nové Zahradní město, kde se bude nabízet 1200 bytů, i N ová Harfa (ta po svém dokončení bude představovat slušné minisídliště se dvěma tisícovkami bytových jednotek). Je zjevné, že developeři počítají se silnou poptávkou a už se „nebojí“ velkých projektů, kde rozsah výstavby také umožňuje ceny nikoli snad snižovat, ale držet na stabilní úrovni. VĚTŠÍ PROJEKTY I MIMO PRAHU Přitom se takové větší projekty objevují i mimo hlavní město. Třeba v BrněLíšni se staví bytový komplex se 157 byty, v Karlových Varech by měl v průběhu několika málo let projekt U vysílače přinést zájemcům dvě stovky bytů. Živo je také na východě Čech. IPB Real plánuje do roku 2007 v královéhradecké lokalitě Plachta postavit více než 400 bytů, což je nejspíš největší mimopražský bytový projekt vůbec. Stále ovšem platí, že i pro segment bytové výstavby je hlavním teritoriem Praha, zatímco v regionech je nabídka podstatně omezenější. Na druhou stranu jsou mimo Prahu evidentně nižší ceny. Zatímco v metropoli se metr čtvereční plochy v nových bytech standardní kvality prodává za přibližně 30 tisíc korun, na „venkově“ se tyto ceny někdy dostávají i pod 20 tisíc korun. Například právě nyní se ke koupi nabízí více než sto bytů v Hořovicích za ceny „od“ 16 tisíc korun za metr plochy, což vzhledem k lokalitě (na dosah je dálnice D5) nepochybně představuje atraktivní nabídku. Skutečností ovšem zůstává, že bytová výstavba se koncentruje v Praze a jejím okolí. Ze 196 nových projektů, uváděných na server sreality.cz, jich je 88 % lokalizováno právě do Prahy a Středočeského kraje. SNADNÉ FINANCOVÁNÍ Přes značné obavy ze změn pohybu úrokových sazeb, které po několika letech začaly opět stoupat, se zdá, že se financování nákupu bytů nijak výrazněji neztížilo. Konkurence na trhu hypotečních úvěrů je skutečně silná, takže jejich úročení stoupalo velmi pozvolna. Navíc se jednotlivé banky předháněly v poskytování různých poplatkových úlev, zaručených sazeb apod. Objevují se i aliance developerů s hypotečními bankami. Například Central Group s ČMHB přišly s nabídkou „100 000 korun + 5000 měsíční splátky“ - jde o úvěr na 30 let s pevnou úrokovou sazbou 5,19 % fixovanou na tři roky. A v současné době se sazby hypoték dokonce snižují. K tomuto kroku přistoupila Komerční banka, vedle ní například GE Capital Bank, kde u některých hypoték roční fixovaná sazba klesla pod tři procenta. Vše nasvědčuje tomu, že jestliže donedávna si kupující nemohl mnoho vybírat, nyní nastává doba, kdy bude volit z více variant. Ať už se jedná o samotné byty, či způsoby financování. Ve hře jsou navíc i plány Grossova kabinetu o podpoře bytové výstavby cestou novomanželských půjček či dotacemi bytových družstev. Lze očekávat, že své úvěrové aktivity posílí i stavební spořitelny, pro jejichž budoucí příjmy budou právě půjčky rozhodujícím zdrojem. To vše by zpětně mělo ovlivnit i kvalitu nabídky - developeři budou zjevně muset více zvažovat nejen co a jak staví, ale ivýběr lokality, dopravní dostupnost, stav trhu práce apod. FIRMY O SOBĚ DÁVAJÍ VĚDĚT**

S tím korespondují i široce vedené marketingové aktivity prodejců, jimiž bývají samotní developeři i realitní kanceláře. K standardně užívané tiskové reklamě přibyla četná venkovní reklama. Central Group už počátkem roku vsadil dokonce na reklamu televizní, což je v našich poměrech pionýrský počin. I rozhodnutí Sekyra Group stát se generálním partnerem televizních cen ELSA 2004 svědčí o tom, že na straně nabídky se dnes propagaci věnuje podstatně větší pozornost než v minulosti.

  • Našli jste v článku chybu?