LOGISTIKA Ač se může podle počtu skladů a dalších průmyslových nemovitostí na okrajích měst zdát, že trh s logistickými areály je naplněn, pravda je opačná. Sílí expanze logistických parků do nových lokalit a menších měst, stávající parky se rozšiřují. Logistické parky procházejí stále bouřlivým rozvojem.
LOGISTIKA Ač se může podle počtu skladů a dalších průmyslových nemovitostí na okrajích měst zdát, že trh s logistickými areály je naplněn, pravda je opačná. Sílí expanze logistických parků do nových lokalit a menších měst, stávající parky se rozšiřují. Logistické parky procházejí stále bouřlivým rozvojem. Meziroční nárůst těchto ploch se v posledních letech pohybuje v řádech desítek procent, podle odborníků se také zvětšují nároky jednotlivých nájemců. „Zatímco před pár lety požadovali maximálně 30 tisíc metrů čtverečních, dnes je to i 50 tisíc metrů čtverečních a více,“ říká vedoucí středoevropského průmyslového týmu poradenské společnosti Cushman & Wakefield Ferdinand Hlobil. Podle jeho slov i čísla za první čtvrtletí ukazují, že bouřlivý rozvoj pokračuje i nadále. Za první tři měsíce roku bylo pronajato 141 tisíc čtverečních metrů a nově postaveno 170 tisíc metrů skladovacích ploch. POKRAČUJE ZÁJEM O TRADIČNÍ LOKALITY
Největšími letos realizovanými projekty jsou výstavby logistických center na dálnicích D1 a D11, které staví společnost Prologis, velmi aktivní je v budování nových ploch například i developer CTP. Pokud jde o nájmy, Hlobil letos očekává stagnaci či dokonce mírný pokles. „Příchod dalších nových developerů a pokračující silná výstavba tlačí na pokles cen,“ tvrdí. Jak dále uvedl, mezi developery pokračuje zájem o tradiční lokality, jako jsou Praha, Brno, Plzeň a Ostrava. Novým trendem je přesun zájmu do dalších regionů. „Jde především o Pardubicko, Hradecko a Ústecko,“ říká. Tato poptávka souvisí s dostavbou dálnic D8 a D11. Loni se 25 procent veškeré výstavby uskutečnilo v plzeňském regionu kolem dálnice D5, dalších 37 procent na Moravě. ODCHOD FIREM PRÝ NEHROZÍ**
Podle Hlobila je Česká republika nadále premiantem celé Evropy, pokud jde o pronájmy skladovacích prostor a tempo jejich výstavby. „Očekáváme, že tuto pozici si ve střednědobém horizontu určitě udržíme,“ tvrdí zástupce společnosti Cushman & Wakefield. Ten se také neobává, že by došlo k nějakému masovému odchodu logistických firem z České republiky na východ, kam se postupně přesouvá kvůli levnější pracovní síle výroba. „Česká republika je velmi blízko k Německu, pro tamní výrobce je stále výhodnější vyrábět u nás než v Asii,“ pokračuje Hlobil.
Tato situace by prý měla vydržet příštích minimálně pět let, pak se uvidí. Stejně jako další odborníci poukazuje Hlobil i na velmi výhodnou geografickou polohu Česka uprostřed Evropy. „Ve srovnání se západní Evropou je u nás cena práce stále velmi nízká,“ myslí si. Nabídka skladovacích prostor je naopak plně srovnatelná se standardy na západě.