NA ZAČÁTKU 90. LET PŘIPADALO NA JEDNOHO OBYVATELE ČESKÉ REPUBLIKY PŘIBLIŽNĚ 0,3 METRŮ ČTVEREČNÍCH MALOOBCHODNÍCH PROSTOR, DNES JE TO JIŽ 1,3 METRU.
Trh maloobchodních jednotek akcelerují zejména velká nákupní střediska
NA ZAČÁTKU 90. LET PŘIPADALO NA JEDNOHO OBYVATELE ČESKÉ REPUBLIKY PŘIBLIŽNĚ 0,3 METRŮ ČTVEREČNÍCH MALOOBCHODNÍCH PROSTOR, DNES JE TO JIŽ 1,3 METRU. ČR SE TAK POMALU BLÍŽÍ NA ÚROVEŇ BĚŽNOU V EVROPĚ, TEDY DVA METRY ČTVEREČNÍ.
Abychom se v tomto parametru vyrovnali unijním poměrům, musí u nás být postaveno ještě 8 milionů m 2 maloobchodních ploch. Nepůjde to ovšem tak rychle - během příštích pěti let by mělo přibýt kolem 600 tisíc m 2 obchodních jednotek. Z hlediska využívaných ploch ovládají domácí trh maloobchodních realit jednoznačně velké hypermarkety. Podle studie poradenské společnosti Colliers International přibylo za uplynulý rok na český trh několik velkých maloobchodníků, jako je švédský řetězec Hennes&Mauritz, který otevřel své obchody v P raze, či německá firma Deichmann, která otevřela obchod s obuví v Plzni. Naopak hned na počátku letošního roku ukončila maloobchodní prodej společnost Electrocity. V letošním roce očekávají realitní kanceláře další expanzi maloobchodních prodejců - mezi nimi diskontní prodejce drogistického zboží firmy Schlecker, expanzi hlásí belgický prodejce společnost Delhaize (řetězec Delvita) i německý oděvní řetězec Takko.
LÍDREM TRHU JE PRAHA
Stejně jako na trhu kancelářských prostor, je také v obchodu s maloobchodními prostory jednoznačným lídrem Praha. Studie společnosti CB Richard Ellis říká, že jen v loňském roce přibylo v P raze přibližně 70 tisíc m 2 maloobchodních ploch a jejich celková plocha na území metropole se tak rozrostla na 740 tis. m 2 . Jedním z nejvýznamnějších loni dokončených projektů byl Skanska Retail Park na Černém Mostě. Za nejúspěšnější projekt poslední doby je ale považován Palác Flóra, který nabídl 21 tisíc m 2 obchodních a zábavních ploch. Zatím posledním otevřeným nákupním centrem v hlavním městě byl hypermarket Carrefour ve Stodůlkách. Na počátku dubna se otevřely brány druhé části obchodního centra Metropole Zličín, která se tak stává největším obchodním centrem v republice. Podle odhadů společnosti CB Richard Ellis bude letos v nákupních centrech dokončeno přibližně 140 tisíc metrů čtverečních ploch a celkový trh s těmito nemovitostmi vzroste o 18,1 %. Jedním z nových projektů letos dokončených projektů je již zmíněná druhá část Metropole Zličín, dále multifunkční centrum Optima v Jinonicích a obchodní komplex Praha Sever v P raze 9. Rozšíření svých prodejních prostor plánuje v letošním roce rovněž firma Ikea, konkrétně na Černém Mostě. Společnost Carrefour postaví nový hypermarket ve vršovickém Edenu. V letošním roce se také naplno rozjede výstavba Centra Chodov na jihovýchodě Prahy, kde vzniknou mimo jiné rovněž hypermarket a další tři patra malých obchodů. Dokončení tohoto centra se očekává na jaře příštího roku. Posledním velkým projektem na území Prahy bude hypermarket Tesco, který má stát v blízkosti stanice metra Skalka v P raze 10. Zatím stále silnou poptávku po maloobchodních prostorách na území Prahy dokazuje i relativně nízká neobsazenost nabízených ploch - dlouhodobě se pohybuje na úrovni mezi 5-8 %. Úroveň nájemného se přitom stabilizovala a pohybuje se od zhruba 10 eur/m 2 /měsíc na okraji Prahy do 100 eur/m 2 /měsíc v těch nejluxusnějších prostorách centrálního města.
OBCHODY SE STAVÍ I MIMO PRAHU
Ikdyž lídrem trhu maloobchodních prostor je Praha, rozhodně to neznamená, že by se jinde obchody nestavěly. Naopak, rostoucí kupní síla obyvatel některých regionů přitahuje investory do dalších měst. Velmi perspektivním „nákupním centrem“ je zejména Brno, kde už profituje řada velkých řetězců a další se sem chystají. Například společnost ECE zde chce za skoro 100 milionů eur (3,2 miliardy korun) vybudovat komplex se 120 obchody. Hypermarkety a supermarkety však rostou prakticky ve všech větších městech ČR. Pravdou je, že jejich plocha je oproti stejným prodejnám v Praze podstatně menší. V Plzni bylo před několika dny otevřeno největší obchodní centrum v západních Čechách. Centrum Olympia postavily za skoro dvě miliardy korun nizozemské společnosti Ahold a AM Development a má rozlohu 36 tisíc m 2 . Poradenská společnost Jones Lang LaSalle ve své studii zaznamenala stále rostoucí zájem nadnárodních společností jako jsou H&M, Reserved, Sephora, Jeans Club či Deichmann and Takko expandovat do regionů. Také díky tomu se pro letošní rok počítá s tím, že tempo růstu rozvoje trhu s maloobchodními prostory v regionech může až poměrně výrazně předstihnout rozvoj trhu v Praze. „Samozřejmě to nelze aplikovat na všechny regiony, jsou regiony atraktivní a méně atraktivní,“ upozornil Novák. Jeho slova potvrzuje například výstavba dalšího centra Olympia, tentokrát v Olomouci, které bude největším obchodním centrem v oblasti. Prakticky už nyní je prodána většina obchodních ploch v multifunkčním centru IGY, které vzniká v Českých Budějovicích. Neopominutelným trendem je podle realitních makléřů také snaha stavět obchody v centru menších měst, což by mělo vrátit maloobchodní prodej právě do středů měst.
Co se staví v Praze
Název | lokalita | plocha v m2 | rok dokonč. |
Metropole Zličín | Praha 5 | 25 000 | 2004 |
Optima Jinonice | Praha 5 | 36 000 | 2004 |
Praha Sever | Praha 9 | 25 000 | 2004 |
Ikea Černý Most | Praha 9 | ?? | 2004 |
Carrefour Eden | Praha 10 | 41 000 | 2004 |
Letňany 2. fáze | Praha 9 | 35 000 | 2004 |
Centrum Chodov | Praha 11 | 55 000 | 2005 |
Pramen: průzkumy realitních společností