Martin Diviš
Náměstek generálního ředitele Martin Diviš (34) bývá označován za korunního prince pojišťovny Kooperativa. Od Vladimíra Mráze (67) by měl převzít vedení této druhé největší pojišťovny v Česku. Nedávno se jeho postavení ve skupině Vienna Insurance Group, která vlastní Kooperativu, ještě více upevnilo poté, co se stal členem představenstva celé skupiny. „Na rozdíl od majetkových pojistek, kde jsou produkty na různých trzích již hodně podobné, myslím, že v případě životních pojistek se máme stále co učit od západoevropských zemí,“ řekl v rozhovoru pro týdeník EURO Diviš.
EURO: Váš nástup do představenstva Vienna Insurance Group (VIG) byl ohlášen již loni na podzim. V čem se nyní vaše pozice změnila? DIVIŠ: Základní rozdíl je v tom, že na podzim se jednalo o rozšířené představenstvo mateřské společnosti. Jelikož jsme za poslední dva roky jako skupina velmi narostli a máme nyní ve dvaceti zemích asi 35 společností, bylo nově ustaveno koncernové vedení, které je tvořeno lidmi z většiny zemí střední a východní Evropy. Já v této struktuře zastupuji Českou republiku, tedy Českou podnikatelskou pojišťovnu a Kooperativu.
EURO: Zatím se jedná spíše o virtuální holding než o realitu. Předpokládáte v budoucnu vytvoření skutečného holdingu, který zastřeší všechny pojišťovny skupiny? DIVIŠ: Je velmi brzy říkat, jak bude struktura skupiny v budoucnu vypadat. Ale učíme se a hledáme cestu jak efektivně řídit mezinárodní skupinu.
EURO: V rámci skupiny máte mimo jiné na starost autopojištění. Co je to za know-how, které v této oblasti můžeme předávat do zahraničí? DIVIŠ: V Česku má VIG přes dva miliony vozidel, což je zhruba čtyřicet procent všech autopojistek skupiny. Jsme největší a kromě mateřské společnosti děláme toto pojištění nejdéle. Neznamená to však, že bychom si na základě toho mysleli, že to děláme v ČR nejlépe a ostatní to mají dělat stejně jako my. V tom, jak moc spoléháme na místní know-how a managementy, a snaze přenášet opravdu jen ty nejlepší zkušenosti, se naše skupina liší od většiny ostatních.
EURO: Které konkrétní „best practices“ se chystáte v autopojištění přenášet? DIVIŠ: Například živelní pojištění k povinnému ručení již na základě našich dobrých zkušeností zavedla naše slovenská sestra. My na druhé straně uvažujeme o přenesení produktů, jako je například omezená havárie, z Rakouska. Opravdu ale teprve teď zjišťujeme, co a jak v které zemi funguje. Komunikaci mezi jednotlivými zeměmi skupiny se snažíme neustále zlepšovat.
EURO: Kolik času vás spoluřízení koncernu stojí? DIVIŠ: Zhruba jednou za čtrnáct dní jedu na jednání do Vídně. Nadále ale sedím a pracuji v Praze a doufám, že to tak i zůstane. Mojí hlavní odpovědností je a bude Kooperativa. Je to pro koncern klíčová firma, která reprezentuje necelých 20 procent obratu i zisku VIG. Jsem přesvědčen, že nejplatnější pro skupinu budu právě v Kooperativě.
EURO: Trh pojišťoven v ČR se za poslední čtvrtrok proměnil. Vstoupila na něj pojišťovna Direct a Česká pojišťovna ohlásila vytvoření partnerství s Generali. Jaký vliv budou mít dle vašeho názoru tyto zprávy na trh? DIVIŠ: V případě pojišťovny Direct velmi záleží na tom, jak budou Češi ochotni sjednávat pojistky přes internet a po telefonu. V minulosti se již o totéž neúspěšně pokusila společnost Callin. Ostatně i většina tuzemských pojišťoven dává svým klientům možnost sjednat pojistku po internetu nebo přes telefon a žádný úžasný boom těchto distribučních kanálů nepozorujeme. Opravdu hodně bude záležet na mentalitě národa a jeho ochotě zkoušet novinky. V Rakousku například skončilo zavedení přímých kanálů neúspěchem. Najdeme však i země, kde tento způsob sjednávání pojistek dobře funguje, například Polsko. V případě spojení Generali s Českou pojišťovnou zatím nemáme zprávy, jak toto spojenectví bude přesně vypadat. Spíš než jako nástup nového konkurenta ale vnímáme tuto operaci jako sjednocení dvojice našich dosavadních konkurentů.
EURO: Jak funguje na českém trhu spolupráce mezi ČPP a Kooperativou? DIVIŠ: Strategie skupiny je speciální v tom, že máme na každém z trhů několik pojišťoven s různými názvy. Označujeme tento model jako lov ve smečce a v Rakousku úspěšně funguje již několik desítek let. Myslíme si, že díky této strategii můžeme trh pokrýt z více stran s tím, že obchodní a marketingové aktivity každé z našich pojišťoven jsou nezávislé.
EURO: U multibrandových strategií se většinou postupuje tím způsobem, že věci viditelné, jako jsou obchod a marketing, působí odděleně, a věci neviditelné, jako back office, se naopak spojují. Co má ČPP společného s Kooperativou? DIVIŠ: V této chvíli hledáme synergie například v oblasti zajištění nebo v IT. Je ale velmi brzy říkat, co v budoucnu spojíme a co necháme oddělené. Myslím, že odpověď na tyto otázky budeme znát během následujícího roku. Protože na každém z trhů, kde působíme, se pojišťovny soustředí na něco jiného, nelze plošně převzít model, který funguje v Rakousku nebo na Slovensku.