Ztráta byla způsobena katastrofálními chybami v řízení
Miliarda korun je přece jen hodně peněz. Manažerům poměrně malé Komerční pojišťovny (KP) se však v minulých letech podařilo vytvořit ještě větší ztráty. Jen za uplynulý rok to bylo sedm set milionů korun. Obludné manko vyplavalo na povrch jen díky nástupu nového managementu, který přišel loni v dubnu. Nový generální ředitel Zbyněk Veselý si všiml, že v pojišťovně je tak trochu chaos. Ten mu tam zanechal jeho předchůdce Jan Klak. Pojistné smlouvy, pokud se vůbec v systémech našly, byly špatně evidované. Účtování probíhalo prapodivným způsobem a hospodaření bylo trvale ztrátové. „Hlavní problém Komerční pojišťovny byl špatný firemní informační systém, a proto tam byl velký nepořádek. Nicméně dnes je pojišťovna v bezpečí. Posílili jsme její kapitál a prostředky získané prodejem pojistných kmenů hodláme v pojišťovně nechat,“ řekl týdeníku EURO šéf Komerční banky Alexis Juan. Vypadá to, že za obrovskými ztrátami nestojí tajemný zločinec v pozadí, ale prostá manažerská neschopnost. Juan dále ujistil, že pokud by jím zadaný forenzní audit přinesl nějaké konkrétní poznatky o proviněních určitých osob v pojišťovně, postaral by se, aby byli dotyční potrestáni. Ukončený audit, který provedla společnost Deloitte & Touche v prvním čtvrtletí tohoto roku, zatím nic takového nepotvrdil.
Povinné mučení.
Současná idea Komerční banky jako stoprocentního vlastníka je vytvořit z Komerční pojišťovny ústav zaměřený čistě na životní pojištění. Trh s životním pojištěním má stále slušný růstový potenciál a vykazuje dynamiku. Pojišťovna již začala hledat kupce na kmen průmyslového pojištění, který nabízí všem nebankovním ústavům. Po zprávách o odprodeji kmene povinného ručení, které banka následně dementovala, aby o pár týdnů později vydala prohlášení opačného znění, je již více jasno. Kmen povinného ručení představuje na čtyři sta tisíc smluv (s předepsaným pojistným cca 1,1 miliardy korun) a kmen havarijního pojištění dvacet tisíc. Zdroj týdeníku EURO sdělil, že prodej bude pro Komerční pojišťovnu zajišťovat společnost Deloitte & Touche. Možní kupci jsou v zásadě tři - Česká pojišťovna (ČP), Allianz a Kooperativa. Kamenem úrazu ale zůstává cena. „Kdybychom to hodnotili jako klasickou investici, vyjde nám, že prodávané kmeny mají hodnotu nula,“ řekl týdeníku EURO nejmenovaný manažer jedné pojišťovny, který je se situací dobře obeznámen. „Neměl jsem sice zatím možnost blíže prozkoumat například zajištění kmene, ale z toho, co znám, jasně vyplývá, že případný kupec nemůže se ziskem vůbec počítat. Vydrancované kmeny havarijního pojištění jsou totálně zoufalou záležitostí,“ dodal. Pojištění motorových vozidel prý není zisková záležitost v žádné pojišťovně. Týdeník EURO se navíc dostal k informacím, které potvrzují, že i Česká pojišťovna jako největší poskytovatel havarijního pojištění letos očekává v této oblasti další pokles rentability, která se již loni pohybovala těsně nad nulovou hranicí. Uvedený vývoj ukazuje na alarmující stav tohoto tržního segmentu.
Agresivita nic neřešila.
Na scestí se Komerční pojišťovna dostala nejspíše právě kvůli své snaze více se angažovat v pojištění motorových vozidel. Týdeník EURO zjistil, že například havarijní pojištění poskytované pro sesterskou společnost CAC Leasing (Komerční banka kontroluje polovinu akcií) bylo prodávané za silně dumpingové ceny. „Když jsme to viděli, bylo nám jasné, že my s takovou nabídkou pro své klienty přijít nemůžeme. Tohle prostě někdo musel v konečném důsledku zaplatit,“ uvedl šéf konkurenčního ČSOB Leasingu Karel Bouček. Zdroj týdeníku EURO upřesnil, že ceny se pohybovaly více než třicet procent pod tehdy běžnou úrovní. „Klienti CAC pojištění u Komerční pojišťovny tvoří pouze osm procent celkové klientské základny. Z tohoto důvodu mají tyto pojistné smlouvy do výsledků hospodaření malý dopad,“ tvrdí tisková mluvčí KB Marie Růžičková. Proč byly pojistné sazby výrazně pod tržní úrovní, však zůstává bez vysvětlení. Osm procent celkové klientské základny může navíc teoreticky představovat všechny smlouvy na havarijní pojištění a ještě něco navrch. Dalším momentem, který uvrhl pojišťovnu do ztrát, bylo povinné ručení. „Komerční pojišťovna se soustředila právě na uvolnění trhu s povinným ručením. Agresivní politikou získala množství klientů, ale vůbec neměla dostatečnou administrativu pro řešení škod. O příslušných evidencích ani nemluvě. Určitá míra nepořádku v této oblasti přitom panuje i v největších a nejzkušenějších pojišťovnách,“ sdělil zdroj týdeníku EURO. Velké pojišťovny jsou zpravidla rády, když mají z povinného ručení nulový hospodářský výsledek. Například na trhu ve Velké Británii je údajně průměrný poměr výdajů a příjmů z povinného ručení 119 procent.
Vzácné zboží.
Podrobnější zprávy o aktuálním stavu Komerční pojišťovny jsou vzácným zbožím. Běžný klient se na internetových stránkách ani nedozví, že povinné ručení, které je tam propagováno, přestává pojišťovna nabízet. „Všichni klienti budou informováni osobním dopisem, který se nyní připravuje v součinnosti s Komerční bankou,“ říká tisková mluvčí KB. Výsledky hospodaření za minulý rok (ztráta přes 700 milionů korun) a průběžné výsledky (53,5 milionu korun ztráty za první kvartál) v tomto roce zůstávají stejně dobře ukryty. Ostatně, není se zatím moc čím chlubit. Povinně zveřejňovaná výroční zpráva za uplynulý rok by se na základě informací od Komerční banky měla na stránkách objevit za několik týdnů. Rozhodně by neměla zapadnout zmínka z předchozího odstavce o podmínkách, které Komerční banka nabízí kupci kmenů povinného a havarijního pojištění. Když by na přepážkách banky poskytovala všechny druhy neživotního pojištění konkurenční pojišťovna, znamenalo by to další prodeje pojistných smluv z Komerční pojišťovny. Pravděpodobně by mělo jít o pojištění majetku a odpovědnosti, které v současnosti nabízí. Komerční banka říká, že pojišťovna by měla nabízet životní pojištění jako svůj klíčový produkt a i některé nové druhy pojištění. Z toho vyplývá, že očekávání prodeje dalších pojistných kmenů je oprávněné.
Něco za něco.
Otázkou zůstává, kdo si zdecimované kmeny havarijního pojištění a povinného ručení koupí. Největší hráč na trhu, Česká pojišťovna, má dostatečnou kapacitu i zdroje, aby mohla odkup provést. Stejně tak i Kooperativa, druhá největší pojišťovna v České republice. Avšak hodnota kmenů je, zdá se, nulová nebo spíše záporná. Česká pojišťovna by mohla mít podle zdroje týdeníku EURO zájem, pokud by „banka něco přihodila“. Údajně by mělo jít o následný prodej podílu banky v CAC Leasingu (EURO 18/2001) do rukou České pojišťovny. Hodnotu tohoto podílu odhaduje ředitel ČSOB Leasingu Karel Bouček na 600 až 700 milionů korun s tím, že jde o velice přibližná čísla postavená na ocenění podle doběhu portfolia, které CAC Leasing dnes má. Za uvedených podmínek by ČP byla nejspíše ochotna kmeny pojištění z KP odkoupit. Komerční bance je již dnes jasné, že o samotné portfolio bude zájem velmi slabý. Dokládá to i fakt, že v nabídce rozesílané zájemcům se objevilo jedno zajímavé ustanovení. Kupující pojišťovna bude mít následně právo prodávat veškeré své produkty neživotního pojištění na všech pobočkách Komerční banky. Pojišťovna Kooperativa by mohla mít o povinné ručení zájem i z čistě prestižních důvodů – zatím je druhá na trhu a toto je určitá příležitost, jak se dotáhnout na vedoucí ČP. Nejspíše by to však představovalo nějaký čas krvácet a doufat, že získaní klienti budou ochotni převést k nové pojišťovně i svá další pojištění. A takový risk si každý dobře rozmyslí. Komerční banka očekává, že jasno by mělo být na podzim tohoto roku, kdy se čeká ukončení prodeje obou pojistných kmenů.
CAC je zajímavější.
Komerční banka by měla mnohem větší úspěch s prodejem padesáti procent CAC Leasingu než s prodejem portfolia Komerční pojišťovny. První úvahy o možném kupci směřovaly do skupiny HVB – skupina Bank Austria Creditanstalt totiž kontroluje druhou polovinu CAC Leasingu. Týdeníku EURO se však nepodařilo potvrdit informaci, že by HVB druhou půlku CAC chtěla. Kromě zatím zdráhavě vyjádřeného zájmu České pojišťovny má týdeník EURO potvrzeného dalšího zájemce. Ředitel ČSOB Leasingu na přímý dotaz potvrdil, že z jejich strany tu zájem o CAC Leasing existuje. „Pro tuto akvizici máme potenciál a zájem určitě máme,“ uvedl Bouček. Poukázal na víceméně podobný zákaznický kmen a překrývající se pobočkovou a distribuční síť. Integrací CAC Leasingu do skupiny ČSOB by vznikl bezkonkurenčně největší subjekt na českém leasingovém trhu. „CAC má vyšší náklady, vyšší opravné položky a menší obchodní úspěšnost,“ hodnotí Bouček svého konkurenta. Nezájmu Komerční banky o rozvoj CAC Leasingu nasvědčuje fakt, že v poslední době je výrazně podporována společnost FranFinace patřící pod skupinu Société Générale (dalšími leasingovými společnostmi ze skupiny SoGe působící v Česku jsou ALD a SoGeLease). V rámci konsolidace celé skupiny KB je jasně patrné, že CAC Leasing jaksi nezapadá do schématu. Možná, že se banka rozhodne CAC Leasing obětovat právě pro ozdravění Komerční pojišťovny a jejího pojistného kmene. O její bezprostřední zdraví se Komerční banka stará již teď, protože pojišťovna se díky obrovským ztrátám dostala do stavu akutní podkapitalizace. V současné době probíhá další navyšování základního kapitálu a rozpouštění nakumulovaných ztrát, to vše v celkové výši 700 milionů korun, které má být ukončeno během července 2002. Očekávané výsledky hospodaření Komerční pojišťovny pro letošní rok odmítla banka jakkoliv komentovat.