Rakouská Raiffeisenbank pomáhá podnikům s finančním řízením Firemní bankovnictví už dávno není jen o poskytování úvěrů. To potvrzuje i jeden z nejvýznamnějších bankovních domů na českém trhu – rakouská Raiffeisenbank, která začala svým klientům kromě tradičních bankovních produktů nabízet i řadu poradenských služeb. Banka takto reagovala na průzkum agentury GfK.
„Nadpoloviční většina všech respondentů se shodla na tom, že finanční řízení firmy je čím dál složitější, a téměř čtvrtina označila špatné finanční řízení za příčinu krachu firem,“ shrnul výsledky ankety mezi několika stovkami firem ředitel firemního bankovnictví Raiffeisenbank Václav Štětina.
Srovnání i optimalizace
Raiffeisenbank nabízí v rámci konceptu Advisory hned několik typů analytických služeb. Prvním z nich je srovnávací analýza. „Zde provedeme přímé srovnání zadavatele a konkurenčních firem, které si on sám vybere. V analýze zhodnotíme důležité finanční ukazatele. Náš klient se v přehledném výstupu dozví, v jakých oblastech je lepší, ale i horší než konkurence,“ vysvětluje Václav Štětina.
Dalším pilířem konceptu je Optimalizace kapitálové struktury. „V tomto případě tým našich analytiků provede analýzu kapitálové struktury a rozbor provozní likvidity a také zhodnotí časový soulad aktiv a pasiv, solventnost a ziskovost společnosti,“ popisuje princip služby Štětina s tím, že Raiffeisenbank nemá ambici mluvit klientovi do finančního řízení, ale spíše poskytnout nezávislý pohled na finanční fungování jeho společnosti vyplývající ze znalosti finančního řízení tisíců korporátních klientů banky. „Výsledkem této analýzy je přehledný materiál v rozsahu osmi stran, který naši analytici s klientem podrobně prodiskutují,“ doplňuje Štětina.
Pro firmu i management
V rámci konceptu Advisory poskytuje Raiffeisenbank i další služby, jedná se zejména o Analýzu společnosti a Analýzu cílového trhu. „V rámci Analýzy společnosti identifikujeme silné a slabé stránky té konkrétní firmy, poskytneme porovnání s nejúspěšnějšími podniky na trhu a vypracujeme doporučení pro rozvoj podnikání klienta,“ říká Václav Štětina a dodává, že Analýza cílového trhu je určena firmám plánujícím expanzi na zahraniční trh. Přitom banka v rámci služby oslovuje i top management svých klientů. „Těm nabízíme zdarma nebo za sníženou cenu privátní péči o jejich osobní finance zahrnující exkluzivní produkty, je to i forma poděkování, že si jako svou banku vybrali Raiffeisenbank,“ vysvětluje Štětina.
Zaměřeno na střední stav
Největší potenciál služby Advisory banka vidí u menších a středních firem. „Klasicky se jedná o klienta s obratem okolo 200 milionů korun, který nedisponuje vlastním rozsáhlým ekonomickým oddělením a v minulém období díky výraznému růstu zažil nárůst komplexnosti finančního řízení,“ objasňuje Václav Štětina a dokládá i zájem o Advisory konkrétními údaji. „Nyní evidujeme více než třináct set firem, které využily některou z našich služeb nabízených v konceptu Advisory. To je přes 15 procent našich klientů z oblasti středních a malých firem a velkých korporací a tento podíl dále roste,“ doplňuje Štětina a jeho slova potvrzují i samotní klienti Raiffeisenbank. „Ocenili jsme především srovnávací analýzu, která nám poskytla porovnání společností v našem oboru a nový pohled na konkurenci. Konkrétní témata doporučená naším bankéřem přesně vystihla naše potřeby vzhledem k tomu, že se naše společnost neustále rozrůstá,“ potvrzuje členka představenstva stavební společnosti Kaziko Jitka Salačová.
Klíčové finanční kroky
Raiffeisenbank v rámci konceptu Advisory nabízí i službu Cash Flow Management.
To je vysoce individualizovaná analýza, kdy je na základě historických dat a diskuse s managementem společnosti vytvořen model toků hotovosti až na dalších pět let. „Tým našich analytiků v součinnosti s ekonomickým oddělením klienta zanalyzuje a prověří peněžní toky v dané společnosti a odkryje rezervy v jejím hospodaření. Připravený materiál je tak jakýmsi oponentním názorem finanční situace klienta a zároveň plánem na další rozvoj společnosti,“ popisuje hlavní přínos služby Václav Štětina. Právě Cash Flow Management se v současné době těší největšímu zájmu.
„Spolupráce s Raiffeisen Advisory předčila naše očekávání. Dostali jsme vysoce odbornou, konstruktivní analýzu současné cash flow, ze které vychází jasně definovatelný závěr, co je v pořádku a co není, a to vše s ‚lidskou tváří‘. Na základě analýzy jsme nastolili určité změny a věříme, že výsledek se promítne v již závěru obchodního roku,“ říká Roman Šroba, jednatel největšího českého výrobce nemrznoucích kapalin, společnosti Classic Oil.