Menu Zavřít

Pohádky je konec. Porsche 919 odjíždí do muzea

20. 11. 2017
Autor: Ondřej Stratilík/Euro

Byl to jeden z nejúspěšnějších závodních prototypů. Po víkendové šestihodinovce v Bahrajnu ale éra hybridu Porsche 919 LMP1 definitivně skončila.

Druhé a třetí místo v závodě, celkově mistrovský titul mezi značkami i týmy. Takhle se tovární stáj Porsche LMP1 v sobotu v noci rozloučila se seriálem vytrvalostních závodů FIA WEC. Protože se automobilka do budoucna chce věnovat jen formulím a kategorii GT vozů, obětovala svůj program hybridních prototypů.

O záměru informovalo Euro.cz už letos v létě. Z rozhovoru s Lutzem Meschkem, místopředsedou představenstva automobilky, vyplynulo, že šampionát čistě elektrických monopostů Formula E je pro Porsche zajímavější. Program není tak nákladný jako hybridní LMP1 a městské závody „éček“ navíc sleduje víc lidí než vytrvalostní klání na okruzích.


Více ze světa motorů čtěte na webu Autobible


Prototyp 919 automobilka Porsche vyvíjela několik let, až v roce 2013 konečně ohlásila návrat do královské třídy vytrvalostních závodů LMP1. Průběžně jej mezi sezonami modernizovala.

Od začátku roku 2014 hybrid posbíral celkem 16 vítězství. Nejcennějšími jsou bez debat zlaté trofeje ze čtyřiadvacetihodinovky Le Mans (2015, 2016 a 2017), mimo to Porsche 919 ovládlo i šestihodinovky na Nürburgringu či v japonském Fuji.

Podívejte se na Porsche 919 LMP1

Zřejmě nejváženější vítězství Porsche 919 zaznamenalo na letošním Le Mans. Kvůli technickým potížím se do čela muselo probíjet až z posledního místa. Téměř odepsané auto, v jehož výhru nevěřili ani samotní inženýři týmu, nakonec nervydrásající stíhací jízdu zvládlo na výbornou.

Odchodem Porsche z kategorie LMP1 se uzavírá jedna z nejzajímavějších kapitol vytrvalostního závodění, kdy se jeho prototypy na okruzích praly se speciály sesterské značky Audi a japonské Toyoty. Zatímco ta v sérii FIA WEC pravděpodobně zůstává i nadále a od příští sezony bude bojovat už jen s privátními LMP1, Audi seriál opustilo před rokem.

bitcoin_skoleni

Porsche 919 v muzeu automobilky ve Stuttgartu obohatí stání sportovních speciálů. Doplní sbírky nezapomenutelných modelů 917 a 956, jež vytrvalostním závodům vládly v 70., respektive 80. letech.

Přečtěte si také:

Miliardáři shořelo auto. Zlínská rally skončila pro Karla Janečka katastrofou

Je libo Cayenne? Porsche pere špinavé diesely v Litvě

Škoda má z jednoho auta 40 tisíc, Ferrari 2 miliony


  • Našli jste v článku chybu?