Menu Zavřít

Porsche ve vleku Cayenne

15. 12. 2003
Autor: Euro.cz

Sportovně užitkový model jde na dračku a drží vysokou ziskovost

Generální ředitel společnosti Porsche Wendelin Wiedeking v roce 1998 značně riskoval, když s kultovní značkou německých sportovních aut zamířil na trh velkých a odolných sportovně užitkových vozů (SUV). Skalním přívržencům se ježily vlasy, a dokonce i rodina Porsche jako hlavní akcionář váhala, protože její exkluzivní značka a sportovní tradice prý příliš neladí s bachratými poloterénními vozy. Odhodlaný Wiedeking však trval na svém. Podařené SUV Cayenne s cenou v pásmu 56 až 110 tisíc dolarů po roce prodeje láme rekordy v zisku i obratu. Dne 3. prosince automobilka oznámila dvaadvacetiprocentní nárůst čistého zisku na výsledných 684 milionů dolarů za fiskální rok končící 31. červencem. Přitom právě v tomto období globální automobilový průmysl spíše slábl.
Wiedeking měl ovšem na radování asi tolik času jako řidič F1 na výměnu pneumatik. Tržby ze stárnoucího modelu Boxster, prodávaného od 43 tisíc dolarů, spadly mezi srpnem a listopadem na 60 procent výsledků za srovnatelné loňské období, zatímco dražší typ 911 zaznamenal pokles o čtrnáct procent. Konkurence přitom tvrdě dotírá s novými módními vozy, roadsterem BMW Z4 počínaje a Hondou NSX konče. Od generálního ředitele se tak čím dál více očekává, že rychle zajistí další velký trhák.
Wiedeking, který strávil u Porsche valnou část své kariéry, se o dalším kroku příliš nešíří. “Buďte si jisti, že něco připravujeme,” slibuje, ale odmítá prozradit jakékoli podrobnosti. Analytikové a odborníci na automobilový průmysl však předpokládají, že Porsche uvede příští září na trh novou generaci typu 911, čímž sedm let starý vlajkový model pořádně omladí. Boxster druhé generace by měl spatřit světlo světa v roce 2005. Ještě že klesající tržby ze sportovních vozů více než vynahradil dokonale načasovaný nástup Cayenne. Ve svém modelovém cyklu zažívá Porsche nejtěžší rok, ale zřejmě to dobře dopadne,” soudí odborník na automobilní průmysl Jürgen Pieper z frankfurtské Metzler Bank. Porsche hodlá příští rok prodat nejméně třicet tisíc exemplářů Cayenne a zvýšit celkový prodej o devět procent na rekordních 70 až 75 tisíc.
Automobilka však nabízí pouhé tři modelové řady, a tak je při své tržní ceně 6,7 miliardy dolarů stále citlivá na rozmary trhu. Wiedeking stojí před velkým dilematem, zda ve vývoji čtvrtého modelu šlápnout na plyn. Hodně zasvěcenců novinku tipuje na čtyřsedadlové sportovní kupé, které by se mělo nabízet od roku 2006. “Potřebují trochu omezit riziko. Trh sportovních vozů je značně vrtošivý a podléhá módním vlnám,” potvrzuje prezident George C. Peterson z poradenské firmy AutoPacific z kalifornského Tustinu. Při honbě za vyšším obratem musí ovšem Wiedeking postupovat velmi opatrně, aby nerozmělnil exkluzivní image značky. “Nějaké prototypy máme, ale dokonce ani mě je zatím nenechají řídit,” naznačuje tajemně.
Dosavadní výsledky generálního ředitele německé automobilky nastavují laťku vysoko. Během posledních deseti let tento jednapadesátiletý inženýr bezútěšně chřadnoucí legendu změnil v nejziskovější automobilku světa. Čistým ziskem po zdanění ve výši 10,1 procenta z tržeb za sebou Porsche nechává dokonce i Japonce: Nissan a Toyota dosahují čisté marže 7,25, respektive šesti procent. Pozadu zůstávají také domácí rivalové BMW a DaimlerChrysler. “Podstatný je jedině celkový hospodářský výsledek,” prohlašuje Wiedeking a trvá na tom, že silné automobilky od slabých odlišuje míra čistého zisku, nikoli provozní výsledky. “Úkolem číslo jedna je zajistit dost peněz na vývoj nových modelů,” dodává.
V tomto směru jde vše hladce. Díky úspěšnému Cayenne společnost za fiskální rok k 31. červenci vydělala 1,6 miliardy dolarů v hotovosti. Wiedeking má navíc k dispozici dalších příjemných 2,1 miliardy dolarů a trvá na tom, že si na nový model nevypůjčí ani eurocent. Celkové zadlužení Porsche činí pouhých 128 milionů dolarů, což je o dost méně než při finanční krizi v roce 1993, jež Wiedekinga katapultovala do křesla generálního ředitele. Tehdy totiž automobilka prodala zoufalých 14 263 vozů. Rostoucí ztráty, problémy s výrobky a prudký pokles dolaru málem Porsche připravily o nezávislost.

NADUPANÁ PRODUKTIVITA Aby Wiedeking – který byl předtím šéfem výroby – společnost zachránil, reorganizoval všechno od modelů a výroby až po marketing. Zefektivnil provozy a snížil jejich náklady metodami, který si vypůjčil od japonských automobilek. Nový přístup přispěl ke zkrácení výrobní doby u jednotlivých modelů o 30 až 50 procent a zvedal produktivitu o patnáct procent ročně po čtyři roky. “Japonci mi názorně ukázali, že vůbec nevím, jak se to dělá,” přiznává Wolfgang Strauss, bývalý výrobní manažer, který dnes spolu s třicetičlenným týmem převzaté metody používá v továrně Porsche, umístěné v Zuffenhausenu u Stuttgartu.
Wiedekingovým mottem je efektivní výrobní základna, kde 80 až 85 procent výroby zajišťují externí dodavatelé. Například u Cayenne si zajistil výrazný nárůst výrobních kapacit s minimálními investicemi, když předal 90 procent základní výroby – od lisování plechů až po montáž podvozku – nové továrně na vozy SUV, kterou Volkswagen vybudoval na Slovensku. Porsche si ponechalo pouze vysoce specializované a náročné procesy, jako výrobu motorů, převodovek a závěrečnou montáž. Generální ředitel navíc zadal až 90 procent výroby Boxsteru finské firmě Valmet Automotive. “ Dokážeme tak vyvíjet nová sportovní auta za ceny, na něž se větší společnosti prostě nedostanou,” vysvětluje Wiedeking.
Prakticky zaměřený generální ředitel se rád prohání na závodních okruzích automobilky, je však také schopným šéfem v oblastech vývoje a marketingu. Od konce devadesátých let rozšířil paletu modelu 911 o čtrnáct verzí. Odbyt a zisk z nových a lukrativních modelů, mezi něž patří také kabriolet Turbo za 128 tisíc dolarů a Carrera 4S za 93 tisíc, láme rekordy tržeb i zisků.
Letos se automobilka rozhodla razantně oživit prodej stárnoucích sporťáků a vyhlásila věrnostní program pro jejich dosavadní majitele. Pokud si zakoupí letošní verzi modelů 911 či Boxster, dostanou slevu tří tisíc dolarů. “Jde o velmi originální pobídku,” chválí Philipp Rosengarten, hlavní tržní analytik u frankfurtské pobočky poradenské firmy Global Insight.
Wiedeking si také musí dávat pozor, aby prodával třicet tisíc vozů Cayenne ročně i poté, co gloriola nejrychlejšího SUV na světě časem pohasne. Zatím je ale všechno na nejlepší cestě. Z majitelů super-SUV tvoří jen osmnáct procent stálé klienty stuttgartské automobilky, která si tak rozšiřuje zákaznickou základnu. Poptávka navíc stoupá po nejlukrativnější verzi, Cayenne Turbo s výkonem 450 koní, jehož cena začíná na devadesáti tisících dolarech. O maličko levnější šestiválcová varianta právě vyráží na evropské trhy a na jaře se objeví i v amerických autosalonech.
Velkou neznámou ve hře je hodnota amerického dolaru – Porsche na severoamerickém trhu závisí skoro padesáti procenty svého odbytu. Wiedeking však vládne nákladům železnou rukou a spolu s jeho automobilovým know-how zřejmě Porsche udrží ve vysokých otáčkách.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Martin Janda, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?