V Portugalsku řeší poslanci vládní skandál. Socialistický kabinet udělil licenci na průzkum pro těžbu lithia pouze tři dny staré firmě. Vláda v Lisabonu chce, aby se země stala hlavním dodavatelem lithia pro evropský automobilový průmysl. Místní obyvatelé jsou zděšení a plán považují za atentát na přírodu.
Dohodu o průzkumu ložiska lithia na severu Portugalska podepsala vláda v březnu s firmou Lusorecursos Portugal Lithium, jež vznikla pouhé tři dny před uzavřením kontraktu. Podrobnosti o uzavření smlouvy vyšly najevo až nyní a rozpoutaly hádku v portugalském parlamentu, informovala agentura Reuters.
Platnost smlouvy zpochybnila organizace pro ochranu přírody Associação Montalegre Com Vida z regionu Montalegre, jež leží u hranic se Španělskem, kde se má rozšířit těžba lehkého kovu. Mluvčí sdružení Armando Pinto tvrdí, že se jedná o „atentát na přírodu“ v severním Portugalsku. Místní obyvatelé jsou podle něj velmi vyděšení, že by tu mělo vzniknout několik desítek dolů. Množí se protesty dalších organizací na ochranu životního prostředí.
Portugalsko je v současné době největším producentem lithia v Evropě, většina ale směřuje do výroby keramiky. Rozšíření těžby by ale mělo umožnit výrobu baterií pro automobilový průmysl.
Projekt Cínovec: ČEZ se předběžně dohodl s EMH, za 51 procent v dceřiné společnosti dá 870 milionů korun
Ministr životního prostředí João Pedro Matos Fernandes ale namítl, že podpis smlouvy je křišťálově čistý a neodporuje současné legislativě země. Po provedení průzkumu má mít firma přednostní právo na těžbu lithia. Sama firma Lusorecursos Portugal Lithium zdůraznila, že podle zákona společnost může vzniknout kdykoliv před uzavřením smlouvy.
Zástupce opoziční zelené strany Lidé-Zvířata-Příroda (Pessoas-Animais-Natureza - PAN) André Lourenço e Silva prohlásil, že rozšíření těžby lithia je dalším projektem vládnoucí socialistické strany, jak ničit životní prostředí a přírodu ve jménu ekonomického růstu.
Vláda naopak počítá s tím, že se Portugalsko stane hlavním dodavatelem lithia pro evropský automobilový průmysl, a sníží se tak závislost EU na dovozu baterií z Číny. „Evropa zaostala za Čínou. Portugalsko bude nyní v popředí těžby lithia,“ slíbil i přes kritiku v parlamentu Matos Fernandes.
Dále čtěte:
Chaos v Bolívii ohrožuje německou e-mobilitu. Morales před svým pádem zastavil projekt těžby lithia
Slabina elektromobility: extrémně drahé materiály. Automobilky řeší, jak výrobu zlevnit
Recyklace Krušných hor. Němci mají miliony i pro české firmy
Americký sen demokratického senátora: Dotujme elektromobily 462 miliardami dolarů