Menu Zavřít

Pošetilé loadování

15. 3. 2006
Autor: Euro.cz

Fantastický motor v hatchbacku stojí za hřích, nikoli za milion

Ten pocit by se dal pojmenovat jako „loadování“ a nesetkal jsem se s ním zatím jinde než u počítačových hráčů. Neustálé ukládání a opětovné nahrávání situací ve virtuálním světě se totiž občas prapodivně promítá do reality. Těsně poté, co ráno zazvoní budík, jej člověk vypne, aby se ještě na chvíli propadl do vábné směsi dobíhajících snů, jež se prolínají se vzdálenými impulzy skutečného světa. Pak zazvoní podruhé a potřetí, nicméně každé jeho další umlčení s sebou nepřináší vědomí nutné evakuace z vyhřátého lůžka. Naopak, provází ho falešná jistota, že běh věcí je plně v režii spáče a čas lze zpětně poslat k prvnímu zazvonění prostým „loadnutím“. Domníváte se, že to v žádném případě nemůže souviset s BMW 130i?
V nejsilnější verzi jedničkového bavoráku jsou téměř všechny prvky namíchány s promyšleným vkusem, aby vytvořily iluzi dokonalého sportovního hatchbacku. Posaďte se dovnitř a neubráníte se úžasu nad tím, jak snadno se vám hledá ideální poloha pro řízení a jak přirozeně vklouzne do vašich rukou mohutný věnec volantu. Nízko umístěné sedačky pomáhají u řidiče navodit sounáležitost s vozem stejně jako krátká řadicí páka s hlavicí obšitou kůží. A co teprve, když startovacím tlačítkem na palubní desce rozbubláte benzinový šestiválec. S výkonem 265 koní motor patří mezi hatchbacky do absolutní špičky a jeho počáteční projev, plný potlačovaných hrozeb, se musí slyšet.
Pusťte se s BMW 130i na silnici a šestiválec vás ohromí podruhé. I když si motor neslyšně ševelí kolem tisíce otáček, stále je ochotný okamžitě automobil rozpohybovat, kdykoli k tomu dostane podnět. Se zařazenou šestkou pokrývá rychlosti od šedesátky až po elektronicky omezenou dvěstěpadesátku s nenucenou pružností, aniž by bylo nutné při běžných předjížděcích manévrech podřazovat. Pokud však přece jen neodoláte a jedním či dvěma stupni směrem dolů podpoříte jeho chuť akcelerovat, vystřelí ručička tachometru doprava a z kolony pěti vozů před vámi se stane neurčitá tečka ve zpětném zrcátku.
Se zrychlením z nuly na stovku za 6,1 vteřiny se dají dělat divy. Jenže v zatáčkách se v tomto bavoráku daleko spíše uplatní tuhé řízení nebo jeho neskonalá preciznost. Pohon zadních kol a motor umístěný vpředu znamenají pro automobil optimální rozložení hmotnosti, jehož důsledkem je vyvážené chování. Kola mají v zásobě děsivou spoustu přilnavosti a stabilizační systém trpí dostatečným množstvím tolerance, aby jej k zásahu nevyprovokovalo ledajaké smýknutí.
Přes famózní motor a výjimečný apetit pro zatáčky je ale 130i vlastně jen obyčejnou jedničkou. A právě to představuje záminku přehrát si celý jeho příběh od začátku. Od takového BMW 120d se zvenku liší méně než kolonie pokusných potkanů od české společnosti, přičemž důkazy netřeba hledat dlouze. I když má patery dveře, místo na zadních sedadlech je podobně jako u jeho modelových souputníků slušně řečeno skromné a kufr podprůměrný. Za milion, na který vás přijde základní verze, dostanete sice bravurní šestiválec a skvělou šestistupňovou převodovku, jakékoli byť jen trochu ozvláštňující prvky však stojí další peníze. Mezi ně patří především sportovní paket M, jehož ústřední součást tvoří sportovní sedačky, efektní sportovní volant a několik log sportovní divize BMW rozmístěných po interiéru. A to dělá skoro sedmdesát tisíc. Přidejte xenonové světlomety a jste na 1,1 milionu, o automatické klimatizaci, loketní opěrce vpředu či dešťovém senzoru u stěračů si můžete nechat zdát. Nebo ještě jinak. Testovaný automobil přišel na necelých 1,4 milionu. Myslíte, že na to vypadá dost sportovně?
To proto jsem si na konci týdenního ježdění s nejvýkonnějším jedničkovým bavorákem připadal zralý na totální reload. Bezpochyby přináší spoustu neobvyklých zážitků, avšak stejně nepochybně by jich mělo být mnohem víc. Pokud chcete agilní sporťák od BMW, kupte si raději roadster Z4. Nesnaží se předstírat, že má zadní sedadla a kufr, a kromě toho kolem sebe šíří auru jedinečného automobilu. A tedy nikoli vozu, jehož posláním je zpřístupnit bavoráky těm, kteří na ně dosud neměli.
Argumentem proti pořízení 130i je na druhé straně BMW 330i. Čtyřdveřový sedan má o pouhých sedm koní méně, kvůli čemuž je o dvě desetiny ve sprintu na stovku pomalejší. Jelikož je ve všech ostatních ohledech lepší, dost bych se divil, kdybyste právě kvůli tomu spali v noci špatně. Naopak, snadno se tak vyhnete velmi pošetilému a velmi marnému loadování.

BMW 130i
Motor: zážehový šestiválec
Objem: 2996 cm3
Max. výkon: 195 kW
Převodovka: 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 250 km/h*
Spotřeba: 9,2 litru na 100 km
Cena: 1 006 900 Kč
* elektronicky omezeno

Klady
+ skvělý šestiválec
+ precizní řízení
+ perfektní posez za volantem

WT100

Zápory
- vysoká cena
- málo místa vzadu a malý kufr
- nedostatečné odlišení od slabších verzí

  • Našli jste v článku chybu?