Ve stínu „ústavní krize“ se připravuje jedna z nejzávažnějších změn právního řádu, která se v tomto volebním období udála. Poslanci chtějí bezprecedentně sáhnout na soukromé vlastnictví. Záminkou k tomu jim je vděčné téma urychlení výstavby dálnic a elektráren.
Snadné a rychlé výstavby dálnic a elektráren chtějí dosáhnout tak, že vlastníkům nemovitostí stát odejme majetek bez toho, aby za něj současně zaplatil adekvátní náhradu. O té se bude muset občan dohadovat až ve chvíli, kdy stavební technika vyrazí na jeho pozemky, a soudit pravděpodobně ještě dlouhá léta poté. Spousta vlastníků nemovitostí proto může přijít o majetek, aniž by dostali adekvátní náhradu a aniž by měli účinný přístup k soudní ochraně.
Problémy státu s výkupem a přípravou pozemků pro stavby infrastruktury, způsobené špatnou koordinací projektování a nedostatkem schopnosti vyjednávat s vlastníky nemovitostí, poslanci populisticky řeší na úkor konkrétních vlastníků nemovitostí. Ti přitom ve většině případů nemají zájem stavbám bránit, chtějí však spravedlivou náhradu v penězích nebo výměnu pozemků.
Tyto poslanecké návrhy jsou nepochybně v rozporu s ústavním pořádkem České republiky, prolamují ochranu a rovnost vlastnického práva a neumožňují včas se domoci prostřednictvím žaloby spravedlnosti. To, že obavy o včasné vyplácení náhrad za takto vyvlastněné pozemky nejsou plané, vyplývá ze skutečnosti, že stát (a následně kraje, na které převedl některé silnice) se od roku 1989 nedovedl vypořádat s vlastníky pozemků, na nichž za minulého režimu stavěl silnice. Jedná se řádově o desítky procent rozlohy všech silnic. Jestliže ani po dvaceti letech nebylo těmto vlastníkům zaplaceno za jejich pozemky, kdy bude zaplaceno vlastníkům, kterým by byly podle navrhované novely sebrány pozemky s tím, že náhrada se vyřeší někdy později?
Problémy s výkupy pozemků si způsobuje samo Ředitelství silnic a dálnic, vlastníkům v návrzích smluv nabízí pouze vyhláškovou cenu, která je zpravidla znatelně nižší než tržní cena. Náhradu ve výši tržní ceny mohou lidé dostat pouze v případě, že je jim daný pozemek vyvlastněn. Právě to je podle našeho názoru jedním z nejčastějších důvodů, proč dochází k vyvlastňování.
Jak ukazuje slovenský příklad, řešením pro výkup pozemků je místo prolamování ústavních práv vlastníků nemovitostí spíše systémová úprava vyšší výkupní ceny. Slovenský zákon vlastníkům, kteří prodají státu své pozemky a domy ihned, nabízí kupní cenu ve výši 1,2 násobku ceny tržní, oceňuje tak vlastníky, kteří soukromé vlastnictví obětují ve prospěch dopravních plánů státu.
Nevládní organizace požadují, aby poslanecký návrh zákona o urychlení výstavby dopravní a technické infrastruktury a novela vyvlastňovacího zákona byly staženy z programu Poslanecké sněmovny.