Stáří vozového parku v tuzemsku, které se u osobních vozů pohybuje kolem 14,5 roku, je v evropském kontextu unikátní.
Proto česká vláda například zpřísnila dohled nad stanicemi technické kontroly a od ledna 2009 zavedla takzvané ekologické poplatky při registraci či prvním převodu staršího vozu na jiného majitele, které jsou součástí novely zákona o odpadech. Jedním z předkladatelů byl poslanec Vlastimil Aubrecht, který ovšem tvrdí, že dnešní podobu vlastně dodalo ministerstvo životního prostředí.
„Nebyla to naše iniciativa. My jsme chtěli jen určitou úpravu pro autodovozce, aby k nám nepřiváželi staré šunky. Bohužel jsme podlehli ministerstvu, které tvrdilo, že by novelu Evropská unie vrátila pro nerovný přístup. Ale možná jsme na to neměli dát, přijmout pravidla jen na dovážené vozy a předělat zákon až po případném vytknutí,“ uvažuje Aubrecht s tím, že hlavně z Německa k nám mířily doslova vraky. „My jsme nechtěli postihovat české majitele starých vozů.“
Od ledna zavedený poplatek přitom není novinkou, protože již podle zákona o odpadech z roku 2001 měli dovozci aut platit za každý automobil 5000 korun jako příspěvek k jejich budoucí ekologické likvidaci. Poplatek ale nikdo nevybíral, protože ministerstvo životního prostředí nikdy nevydalo prováděcí vyhlášku. Důvodem byla právě údajná diskriminace.
Poplatek neboli ekodaň půjde do kasy Státního fondu životního prostředí. Jeho mluvčí Lenka Brandtová tvrdí, že první peníze dostanou od výběrčích – obecních úřadů s rozšířenou působností – až koncem února a vůbec nemají představu, kolik za rok získají. „Peníze budou deponovány na zvláštním účtu a měly by jít na podporu ekologických aktivit týkajících se autovrakovišť a vůbec ojetin,“ vysvětluje Brandtová. Zatím ovšem není schválen žádný dotační program, a tak se nedá mluvit o konkrétním uplatnění peněz, které se vyberou za přepis či registraci ojetin.