Menu Zavřít

Poslední brána stojí, problémy nekončí

4. 12. 2006
Autor: Euro.cz

ZAVÁDĚNÍ MÝTNÉHONa počátku minulého týdne postavila společnost Kapsch poslední mýtnou bránu. To ale rozhodně neznamená, že vše kolem mýta je v naprostém pořádku. Stát totiž zakázal zkoušky systému.Do konce listopadu mělo na českých dálnicích a rychlostních komunikacích stát 171 mýtných bran.

ZAVÁDĚNÍ MÝTNÉHO Na počátku minulého týdne postavila společnost Kapsch poslední mýtnou bránu. To ale rozhodně neznamená, že vše kolem mýta je v naprostém pořádku. Stát totiž zakázal zkoušky systému.

Do konce listopadu mělo na českých dálnicích a rychlostních komunikacích stát 171 mýtných bran. Čtyři z nich však z technických či legislativních důvodů zatím nebudou. Konkrétně jde o již hotovou bránu na D1, kterou ale poškodil kamion a musí se opravit. O bráně na jihočeské dálnici D3 zase musí rozhodnout tamní samospráva, neboť komunikace je vedena jako silnice první třídy. Další kritické místo je na dálnici D11, kde projíždějí nadměrné náklady a musí se tudíž přepracovat projektová dokumentace. Posledním místem je rychlostní komunikace R10, která rovněž nespadá pod pravomoc státní správy. Zástupci společnosti Kapsch ale říkají, že chybějící brány výběr mýta nijak nezkomplikují.

MINISTERSTVO ZASAHUJE

Přestože brány na dálnicích stojí, nad osudem celého systému se stahují černé mraky. Ministerstvo dopravy totiž kvůli řadě právních pochybení ze strany firmy Kapsch odmítá povolit zkušební provoz. Největším problémem je to, že Kapsch postavil mýtné brány jinde, než měl povolení. Ohroženo je tedy i spuštění ostrého provozu od 1. ledna 2007.

Před několika dny navíc stejné ministerstvo zveřejnilo první dodatek smlouvy o mýtném, který například hovoří o tom, že stát ponese plnou zodpovědnost za náhradní řešení mýtného systému v případech, kdy se společnosti Kapsch nepodaří sehnat všechna povolení k mýtným branám od státní správy a samosprávy. V praxi to znamená, že drtivou většinu snímacích bran budou dočasně napájet naftové agregáty, protože dosud neexistují datové a elektrické přípojky.

BUĎ ZNÁMKY, NEBO SANKCE

Zveřejněný dodatek smlouvy také vysvětlil, proč se ministerstvo dopravy poměrně úpěnlivě bránilo možnosti krátkodobého zavedení dálničních známek pro kamiony v případě, že se nepodaří systém zprovoznit k 1. lednu 2007. V textu dodatku totiž stojí, že pokud by stát zavedl dálniční známky, nemohl by od rakouské firmy žádat penále za zpoždění. Dalším problémem je, že se kvůli dodatku dostává mimo hru Ředitelství silnic a dálnic, tedy instituce, která má být podle zákona provozovatelem systému. „Zákonem určený provozovatel nemá možnost ovlivnit provoz systému. Společnost Kapsch se podle uzavřené smlouvy dostává do pozice provozovatele systému elektronického mýtného a správce informačního systému veřejné správy,“ stojí v dokumentu.

KAPSCH: CHCEME DÁLE JEDNAT

Další náklady pro stát představuje i věta z dodatku, že si Kapsch vymínil ponechat peníze, které vybere nad 95procentní úspěšnost systému. V Rakousku, kde je v provozu podobný systém, se přitom jeho úspěšnost blíží stu procent. Jeden z majitelů firmy George Kapsch po jednání s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem ale slíbil, že o změně dodatku se bude dále jednat. Nový dodatek by měl být hotový do 15. prosince.

bitcoin_skoleni

Podle Kapsche se také odměna za vyšší než 95procentní výběr mýta týká pouze prvních tří měsíců fungování systému a má být satisfakcí za zkrácení doby výstavby z 12 na 9 měsíců. Stejně se bude jednat i o rozdělení nákladů mezi firmou a státem na provoz naftových agregátů. Jasno je alespoň podle Kapsche v tom, že se celý systém spustí v původně oznámeném termínu.

CO OBSAHUJE DODATEK SMLOUVY:

  • mýtné vybrané nad 95procentní úspěšnost připadne firmě Kapsch
  • stát nesmí znovu zavést dočasné dálniční známky, pokud by se systém zpozdil; přišel by o penále * stát nebude mít v době zahájení ostrého provozu systému v ruce výsledek zkušebního provozu
  • přesnost systému může být první tři měsíce jen 85 procent
  • Našli jste v článku chybu?