Menu Zavřít

POSLEDNÍ LOUČENÍ

26. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Ford Escort

Automobilka Ford se rozhodla ukončit výrobu vozů Escort. Poslední sjel z výrobní linky v britském Halewoodu 21. července. Tato událost neznamená jen tečku za jednou modelovou řadou, ale také za celou historickou etapou, vždyť kariéra escortů trvala plných třiatřicet let. Za toto období bylo vyrobeno téměř dvacet milionů těchto vozů, čímž se staly nejprodávanějším modelem americké automobilky všech dob. Předstihly dokonce i legendární Fordův model T! Escort se těžko kdy zařadí mezi kultovní vozy typu Volkswagen Brouk nebo Citroe¨n CV 4, jeho komerční úspěch však zřejmě dlouho nebude překonán. Ford Escort se začal vyrábět v továrně v Halewoodu v roce 1967 a uveden na trh byl v lednu 1968. Od té doby bylo v této továrně vyrobeno více než pět milionů kusů. Escorty byly dále v Evropě vyráběny v německém Saarlouis (celkem 6,5 milionu aut), španělské Valencii (1,5 milionu vozů) a v belgickém Genku (zhruba 200 tisíc aut). Zákazníky si vůz našel po celém světě: od Bruneje přes Nový Zéland a Barbados až po Evropu. Zájemcům mohl Escort v roce 1968 nabídnout vše, co se očekávalo od rodinného vozu: pohodlný prostor pro čtyři osoby včetně velkého zavazadlového prostoru, výrazný design a slušný výkon za cenu srovnatelnou s konkurencí. První generace Escortu byla uvedena na trh v roce 1968 jako dvoudveřová limuzína. Brzy následovala čtyřdveřová verze, verze kombi a pick–up. Od roku 1975 nabízel Escort druhé generace nově odstupňovanou úroveň vnitřního vybavení od počáteční verze Popular až po nejluxusnější verzi Ghia. V roce 1976 se Ford Escort stal ve Velké Británii nejprodávanějším vozem. Ve své třetí generaci prošel změnou koncepce a objevil se poprvé jako vůz s předním pohonem. K dispozici byla i verze hatchback, zajišťující ještě více pohodlí a prostoru. Oceněním kvalit Fordu Escort třetí generace bylo jeho zvolení Evropským autem roku (Car of the Year) 1981. Brzy poté přišla i další karosářská verze: čtyřdveřová limuzína. Než přijala označení Ford Escort, prodávala se zpočátku jako Ford Orion. Nabídka zákazníkům se ještě více rozšířila, když byl na trh uveden model s dieselovým motorem a ve verzi kabriolet. Od roku 1987 byl Ford Escort vybaven protiblokovacím brzdovým systémem ABS, což v této době byla u automobilů stejné třídy převratná novinka. Čtvrtá generace Fordu Escort v roce 1990 představila největší počet verzí, většinu z nich už sériově s posilovačem řízení. Krátce poté byl přidán i airbag řidiče, což v 90. letech odstartovalo dlouhou sérii vylepšení. Až do roku 1998 Fordu Escort patřilo první nebo druhé místo na britském žebříčku prodejů, než v roce 1999 přepustil čelné místo Fordu Focus. Ford Escort nesklízel jen vavříny v počtech prodejů. Již krátce po jeho uvedení na trh se objevila i sportovní verze – Twin–Cam, z níž vzešly tak slavné modely jako RS, Mexico, RS Cosworth nebo Escort XR3i. Escort triumfoval ve světovém šampionátu již při svém debutu v roce 1968. Získal tituly ve 31 podnicích mistrovství světa v rallye a v jiných soutěžích i závodech na různých úrovních motoristického sportu. Mimo jiné to bylo sedm titulů z mistrovství Evropy v rallyecrossu nebo vítězství v maratonské rallye Londýn–Mexiko v roce 1970.

  • Našli jste v článku chybu?