Menu Zavřít

Poslední mediální magnát

15. 6. 2016
Autor: Euro.cz

Michel Fleischmann, prezident Lagarděre Active ČR, má výdrž maratonce

Michel Fleischmann do polistopadového éteru přivedl soukromá rádia. První písnička na Evropě 2 zazněla už 21. března 1990. Syn českých emigrantů ve Francii je i po 26 letech v branži jednička. Jeho Frekvence 1, Evropa 2 a další rozhlasové produkty dělají roční tržby téměř miliardu korun a zisk v desítkách milionů.

Jako asi jediný z velkých mediálních podnikatelů 90. let se udržel dodnes.

Firmu neprodal žádnému oligarchovi (a to měl Andrej Babiš po Mafře zálusk i na Lagarděre) ani ho po rychlém letu nečekal rychlý pád jako třeba Vladimíra Železného na Nově. Michel Fleischmann - přesto, že je náruživý kuřák - má výdrž vytrvalostního běžce.

V Euro TV jsme hovořili také o tom, že aby se mediální manažer udržel na špičce, musí stále konzumovat informace o vývoji trhu a celé společnosti. „Alespoň dvě hodiny,“ odpovídá na otázku, kolik času mu zabere sledování denních zpráv a odborných médií. „Na řízení firmy mám svého výkonného ředitele. Já musím sledovat trendy. Zbytek času lobbuju za naši branži, aktuálně kvůli digitalizaci rozhlasového vysílání. A reprezentuji naši firmu, třeba u vás v Euru, které mimochodem pravidelně čtu.“

* Kolik procent příjmů vám dnes dělá klasická rozhlasová inzerce a kolik máte z online aktivit, jako je natáčení videí, kterým se teď dost věnujete?

Pořád nám dělá přes 90 procent klasická reklama, ale musíme investovat do digitálu, jiná cesta není, protože zisk z klasické rozhlasové inzerce se všeobecně stále snižuje. Kdysi bylo na trhu jen pár hráčů, dnes díky internetu máte stovky soupeřů. Letos jsme postavili třicetičlenný tým, který se zabývá videem, sociálními sítěmi, projektem Youradio nebo dětským Pigy. My tlačíme na vývoj a i klienti chtějí inovace, například programatický nákup médií, ale na to ještě situace v ČR není zcela připravená.

* Jak se vyvíjí vaše hospodaření? Nejlepší roky jste měli v letech 2009 a 2010, kdy jste měli tržby přes miliardu…

Letos očekáváme větší růst než loni a předloni, ale pořád budeme lehce pod miliardou. Ještě jsme se nedostali na tržby před krizí. On celý rozhlasový trh v uvozovkách stagnuje…

* Proč říkáte v uvozovkách?

Protože celý mediální trh padá a rozhlasová reklama jen stagnuje, což znamená, že jsme na tom relativně dobře.

* Čím to je? Hlavně tím, že ani po odeznění krize se ceny inzerce nevrátily na někdejší úroveň?

Určitě. A také tím, že díky technologiím je trh hodně rozmělněný, jsou tu tisíce nových hráčů, mezi které se inzerce rozprostírá. A navíc česká ekonomika sice roste, ale hlavně kvůli exportu, ne kvůli spotřebě domácností, od které se odvíjejí investice do médií.

* Lagarděre má každopádně dlouhodobě stabilní příjmy, a tak není tajemstvím, že se o vás zajímalo hodně investorů. Jste ale vůbec na prodej?

Vlna nabídek se opakuje asi tak každé dva roky. Ale my nejsme na prodej. Naši francouzští akcionáři naopak nyní expandují a otevírají nová rádia, třeba v Africe.

* Vím, že o vás měl zájem i Andrej Babiš, který pak místo toho koupil rádio Impuls. Co říkáte tzv. oligarchizaci politiky a médií?

bitcoin_skoleni

Ive Francii došlo v 70. letech přechodně ke koncentraci médií do rukou několika mocných rodin. Ale nikdo z nich nevstupoval veřejně do politiky. Aby byl ministr flnancí majitelem médií, není běžné v Evropě a jistě to není zdravé. Tam, kde k tomu došlo, například v Itálii, to k ničemu pozitivnímu nevedlo. Myslím, že i sám pan Babiš to nyní poznává. Na druhé straně musím říct, že náš souboj sjeho rádiem Impuls se děje korektně, na úrovni kvality programu, nejsou tam žádné politické tlaky. Je ale taky pravda, že už nás v této zemi není mnoho, kdo zůstává klasickým mediálním domem, který nedělá nic jiného než podnikání v médiích. Ohledně miliardářů v médiích je zajímavé také to, že když s těmi nákupy před třemi čtyřmi lety začali, tak si hodně expertů slibovalo, že to bude mít dobrý vliv na objem reklamních investic do médií. Že tito podnikatelé přes své další firmy podpoří inzerci ve svých médiích. A tím bude víc peněz na kvalitní obsah médií, což zpětně povede k dalšímu růstu inzerce. Ale to se bohužel nestalo. Média jsou zkrátka velmi specifická oblast podnikání. 9

O autorovi| Jan Muller, spolupracovník redakce

  • Našli jste v článku chybu?