Menu Zavřít

POSLEDNÍ MOBILNÍ ŽNĚ

13. 12. 2001
Autor: Euro.cz

U „liberalizovaných“ fixních služeb žádné drama nenastalo

Dalo by se říct: vše při starém. Trendy na telekomunikačním trhu se nemění a rok 2001 byl stále především ve znamení bouřlivého rozvoje mobilní formy komunikace. Co se poskytování fixních služeb týče, k žádným viditelnějším změnám nedochází, protože aktivnějšímu nástupu konkurenčních operátorů brání především nedokončená liberalizace.

Rozjetý vlak stále v pohybu. Jestliže v roce 1999 si pořídilo mobilní telefon zhruba milion lidí a v roce 2000 téměř 2,4 miliony, letošní přírůstek by se z loňským rekordem měl přibližně krýt. Střízlivé odhady hovoří o tom, že na konci roku bude v Česku 6,5 milionů mobilů, odvážnější prognózy počítají až se sedmi miliony. To značí meziroční přírůstek mezi 2,2 až 2,7 milionu nových telefonů, přičemž penetrace se tak může přiblížit sedmdesátiprocentní hranici.
Lze předpokládat, že vedení na trhu si udrží Eurotel s podílem lehce pod 50 procent, za ním by měl s mírným odstupem následovat RadioMobil (síť Paegas). Třetí místo - s tržním podílem kolem deseti procent - bude patřit Českému Mobilu (síť Oskar). Když se týdeník EURO dotázal jednotlivých operátorů na odhad počtu jejich zákazníků na konci roku, pouze Eurotel si dokázal tipnout „více než 3,2 milionu“ (viz. tab).

Bod zlomu. Zástupci mobilních firem shodně odhadují, že v roce příštím se již nárůst počtu klientů podstatně zpomalí, trh je nasycen. Podle mluvčího Eurotelu Jana Kučmáše v příštím roce penetrace poskočí už „jen“ o deset až patnáct procent, což je zhruba polovina letošního navýšení. Také jeho kolega z RadioMobilu Jiří Hájek si myslí, že tempo počtu růstu nových zákazníků se výrazně sníží. „Operátoři se proto ještě více budou muset orientovat na služby pro stávající zákazníky,“ říká a předpovídá, že penetrace příští rok měla přesáhnout 75 procent. Igor Přerovský, mluvčí Českého Mobilu, je optimističtější a hovoří o 80 procentech. „Český trh postupně dosahuje obdobné penetrace jako nejvyspělejší státy západní Evropy,“ poznamenává. Bude tedy stále obtížnější získávat nové zákazníky. Operátoři se budou muset z extenzivního rozvoje razantně přeorientovat na rozšiřování nabídky pokročilých služeb. „Rádi bychom, aby se mobilní telefon pro naše zákazníky stal více než nástrojem na jednoduchou hlasovou komunikaci,“ přeje si Jan Kučmáš a připomíná, že již letos na trh se svými obchodními partnery uvedli mobilní hry, SMS chat, posílání log a vyzváněcích melodií, služby založené na určování polohy, hitparádu, multibankovní GSM banking. Podobné služby uvádějí na trh i konkurenti.

Před Evropou, za Evropou. Za událost roku shodně operátoři označují nedávné rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu, podle něhož se mají skokově (o téměř polovinu) snížit poplatky za ukončení hovoru v mobilní síti. Zatímco však nejmenší z operátorů, Český Mobil, vyjadřuje podiv nad tím, že verdikt přišel až na samém konci roku, jeho starší a větší kolegové nemohu naopak pochopit, že k tak razantnímu poklesu vůbec došlo. „Čeští operátoři pevných sítí dostávají zhruba dvojnásobek průměrných cen účtovaných v Evropě, u mobilních jsou však nyní ceny hluboko pod evropskou úrovní,“ tvrdí mluvčí RadioMobilu Jiří Hájek.

ebf - tip - debata

Stále jen paběrkování. Trh pevných telekomunikačních služeb zatím nejeví známky ostrého konkurenčního boje, ač od 1. ledna mohou služby volně nabízet kromě Českého Telecomu i další operátoři. „Jsme znepokojeni tím, že datum úplného otevření trhu stále není známo, rozhodnutí regulátora jsou opožděná a mnohoznačná a vláda jednoznačně protěžuje dominantního operátora,“ uvádí Romana Tomasová, tisková mluvčí společnosti Contactel.
Podmínky liberalizace totiž zatím prakticky znemožňují nabízet telefonní služby drobným zákazníkům. Podle názoru vedení Contactelu tyto skutečnosti poškodily zájmy zákazníků a do značné míry paralyzují trh. Na konci loňského roku vykazoval Contactel přes 100 tisíc klientů a letos se prý tento počet téměř zdvojnásobil. Většina zákazníků je ovšem rezidenčních a využívá pouze internetové služby. Nabídka služeb hlasových je kvůli opoždění liberalizace omezena téměř výhradně na firemní klientelu. Společnost Aliatel, která jako první začala nabízet alternativní fixní telefonáty, měla na začátku roku cca 200 zákazníků (korporátních). Podle Martiny Kemrové, manažerky Public Relations by jich na konci roku by jich mělo být asi 800. „Za největší úspěch považujeme téměř stoprocentní meziroční nárůst tržeb, stejně tak i to, že u telefonních službách jsme v objemu přenesených minut dosáhli asi tříprocentního podílu na trhu,“ pochvaluje si. I Kemrová však dodává, že opožděný start liberalizace výsledky negativně ovlivnil.

Klidný rybník. Pro Český Telecom, dominantního fixního operátora, jako by se během roku nic převratného nestalo. Alespoň počty zákazníků změny nevěští. Poslední známé číslo hovoří o 3,84 milionu telefonních linek, což je zhruba stejně jako bylo na konci roku 1999 i roku 2000. Žádný nárůst, spíše pozvolný a nedramatický pokles.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).