Plzeňská firma přesune část výroby do Indie
Výprodej „nepotřebných“ dcer společnosti Škoda Holding, které nezapadají do výrobní strategie mateřské společnosti, se blíží ke konci. Z šesti vybraných firem pět našlo nového majitele. Šestá, Škoda Machine Tool, bude mít nového vlastníka na přelomu roku.
Konečně rozvoj.
Vedení Škody Holding nepotřebné dcery razantně restrukturalizovalo, do jejich dalšího rozvoje však již nevložilo ani korunu. „V rámci holdingu jsme měli investiční prostor téměř rovný nule. Vše se zúžilo na nejnutnější opravy, například střechy, aby do továrny netekla voda,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel společnosti Škoda Těžké strojírenství (TS) Miroslav Doležal. Letos v březnu koupily společnost Železárny Podbrezová. Akvizici zprostředkovaly české firmy vlastněné železárnami, ŽĎAS Žďár nad Sázavou a ŽP Trade Bohemia. Nový majitel odkoupil i pohledávky skupiny Škoda Holding a Appian group za Škoda TS a nemovitosti ve výrobním areálu. Vedení Škody TS očekává, že s novým vlastníkem - po letech přežívání - přijde růst a rozvoj. „Je nutné jako první postavit společnou strategii, ze které se budou odvíjet investiční programy. ŽĎAS ve srovnání s námi investuje nesrovnatelně větší finanční prostředky, ať už do vybavení nebo do rozvoje. Záleží, jak budeme profitovat, jen za prvních devět měsíců jsme v zisku 13,5 milionu korun,“ upozornil Doležal. Již nyní je jasné, že Škoda TS bude spolupracovat na zakázkách se ŽĎAS ve dvou oborech, při výrobě válcoven a hydraulických lisů. Část oborů bude naopak rozvíjet samostatně, především produkci zařízení pro cukrovary a vulkanizační lisy. „ŽĎAS se v uvedených oborech neangažuje, naše zařízení je v této oblasti na dobré úrovni, u vulkanizačních lisů dokonce na světové,“ upozornil Doležal. Rovněž tvrdí, že s příchodem nového vlastníka se firmě otevírá přístup k nákupu levnějších surovin. „Klíčové přínosy jsou především při uzavírání rámcových nákupních smluv na příští rok. Očekáváme významné množstevní slevy, ze kterých bude čerpat především Škoda TS, protože je v porovnání se ŽĎAS o poznání menší,“ vysvětlil Doležal. ŽĎAS při tržbách kolem tří miliard korun zaměstnává na tři tisíce pracovníků, ve Škodě TS pracuje 362 lidí a firma dosahuje tržeb kolem 600 milionů korun. Před dvěma týdny představenstvo strojírenské společnosti schválilo navýšení základního kapitálu Škody TS přibližně o 70 milionů korun, ŽĎAS tímto způsobem kapitalizuje některé své pohledávky, které odkoupil od společností Škoda Holding a Appian group. Do základního kapitálu strojírenské firmy bude vložena i budova, ve které společnost podniká. „Momentálně se vyhotovuje její znalecký odhad, cena budovy se bude pohybovat mezi 140 až 170 miliony korun,“ dodal Doležal.
Ruská svatba.
Letos v červenci získaly nového majitele i další dcery Škody Holding, Škoda JS a konsorcium Škoda Steeel, tvořené společnostmi Škoda Kovárny a Škoda Hutě. Koupila je strojírenská ruská skupina OMZ ovládaná podnikatelem Kachou Bendukidzem. Nový vlastník zaplatil za tři divize údajně kolem 1,3 miliardy korun, což je největší ruská investice na území České republiky. „Do roka až dvou začleníme všechny tři škodovácké firmy do ruské skupiny. Zatím budou vystupovat odděleně, po integraci vypracujeme společné marketingové strategie pro trhy, jako jsou Čína nebo Indie,“ sdělil týdeníku EURO generální ředitel OMZ Sergej Lipskij. Ruský koncern chce v tuzemsku ovládnout ještě další firmu z oboru, konkrétní jméno však tají.
Na dotaz, co se podařilo OMZ zlepšit v nově ovládnutých českých firmách, Lipskij reagoval, že zatím nelze o žádném zlepšení hovořit, protože působnost Rusů v Česku je poměrně krátká. Markantní výhody by mělo přinést až následné začlenění českých firem do mateřské skupiny. „I když určité krátkodobé výhody mohou existovat, v průběhu integrace může docházet k výměně technologií,“ upozorňuje Lipskij. Vedení OMZ má jasno především o další budoucnosti Škoda JS. Firma se nadále soustředí na výrobu zařízení pro jaderné elektrárny, servis zařízení elektráren a výrobu kontejnerů pro skladování vyhořelého jaderného paliva a radioaktivních odpadů. „Chceme, aby se škodovka více podílela na dodávkách náhradních dílů pro jaderné elektrárny. Touto cestou získáváme v daném segmentu polovinu našich tržeb, konkurence však až sedmdesát procent,“ upozornil Lipskij.
„Do společnosti vstoupil někdo, kdo o nás měl zájem,“ komentoval příchod Rusů generální ředitel firmy Škoda Kovárny Marek Krsek. Ten tvrdí, že vstup nového vlastníka přinese kovárnám několik výhod, mimo jiné se při společném nákupu surovin podaří dosáhnout množstevních slev. „Například u šrotu, jehož vývoz z České republiky není omezen, do budoucna může být problém sehnat dostatečné množství této suroviny, “ vysvětlil. Krsek nepovažuje za klíčové, aby s příchodem nového vlastníka firma získala i nové zakázky. „Těch máme dostatek, spíše očekávám zkvalitnění výroby a růst produktivity práce,“ řekl Krsek.
Velký zájem.
Letos v červenci prodala Škoda Holding i další dceru, společnost Škoda Gear, a to firmě Wikov MGI. Na prodej tak zůstala poslední z šesti dcer, producent těžkých obráběcích strojů Škoda Machine Tool. „O koupi mají zájem tři firmy, z Ruska, České republiky a Rakouska. Někdy na přelomu roku bychom se mohli dopracovat k rozhodnutí, komu firmu prodat,“ sdělil týdeníku EURO generální ředitel Škody Holding Jiří Zapletal. Vedení holdingu se netají tím, že má při prodeji dceřiné společnosti štěstí. Škoda Machine Tool totiž letos zažívá nejlepší období za posledních deset let. Roční zakázky firmy se ještě donedávna pohybovaly kolem 700 milionů korun, přitom letos už jsou na 1,6 miliardách. Firma vděčí za razantní nárůst zakázek především vývoji na čínském trhu, který doslova prahne po nových obráběcích strojích. „Zájem je obrovský. Na našem záměru firmu prodat se ale nic nemění,“ upozornil Zapletal. Nový vlastník Škody Machine Tool má být znám na konci letošního roku.
Klíčové obory.
Škoda Holding se chce do budoucna orientovat na dva klíčové obory, dopravní a energetické strojírenství, které reprezentují sedmdesát procent oborů s vlastním finálním produktem, mimo jiné tramvaje, turbíny a trolejbusy. „Skupina je v této fázi stabilizovaná, tvrdí Zapletal. Peníze z prodeje nepotřebných dcer chce holding využít k další expanzi a rozvoji výroby. „Momentálně připravujeme dva projekty, kde chceme rozšířit naši technickou a obchodní kompetenci, je to pokračování konsolidace celého českého kolejářského průmyslu, tedy toho, co zbylo na těch troskách někdejších ČKD,“ upozornil Zapletal. Vedení holdingu momentálně zkoumá, které firmy z oboru se vyplatí koupit. „Naší představou je zkonsolidovat to, co se dá,“ doplnil Zapletal.
Budoucnost v Indii.
Škoda Holding nepočítá jen s expanzí v Česku, ale i v zahraničí, tentokrát v dalším z klíčových oborů, energetice. „Podařilo se nám získat několik významných zakázek v Indii, Číně, Itálii, Španělsku, jsme úspěšní i v Mexiku a na Kubě,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel společnosti Škoda Energo Jan Musil. Škoda Energo zakládá v Indii stoprocentní dceru Škoda Power, hodlá získat alespoň část z připravovaných zakázek v tamní energetice. „Chceme tam být na trhu přítomni, v nejbližších deseti letech Indie plánuje postavit nové energetické zdroje o výkonu 100 tisíc megawatt,“ nastínil další strategii Musil. Šéf Škody Energo příští týden odlétá do Indiie. „Firma už je registrovaná, teď pouze zbývá proces doladit po právní a obchodní stránce, vybrat kanceláře. Máme dohodnuté i pohovory s několika Indy,“ konstatoval Musil. Firma zahájí činnost v lednu příštího roku. Energo chce v Indii zaměstnat několik tamních obyvatel, s tím, že je vyškolí v Plzni. Plány Škody Energo počítají i s přesunem části výroby energetické divize do Indie. „Nákladová struktura v Evropě není příliš příznivá, ceny zvyšovat nelze, naopak je nutné snižovat náklady,“ zdůvodnil zamýšlený přesun Musil. Firmy spadající do uskupení Škody Holding v minulosti nainstalovaly v Indii energetická zařízení o výkonu osm tisíc megawatt. „Dělat rekonstrukce a servis zařízení z Plzně není možné,“ dodal Musil.