V desátém a zároveň posledním ročníku anticeny Sexistické prasátečko dostal nejvíce hlasů veřejnosti billboard Moravské vinotéky zobrazující odhalené ženské ňadro, po němž stéká víno. Odborná porota považuje za nejhorší facebookový příspěvek pražských strážníků, kde u policejního auta pózuje žena ve spodním prádle, uvedly organizátorky z neziskové organizace Nesehnutí.
Hlasující letos stejně jako v předcházejících ročnících hlasovali tak, že se vyjádřili ke každé reklamě třemi způsoby. Buď mohli kliknout na tvrzení, že jde o sexismus, nebo mohli zvolit hodnocení „to ještě jde“, případně reklamu bez hodnocení přeskočit. V anketě se objevilo 50 reklam.
Reklama Moravské vinotéky přišla sexistická 615 ze 782 hlasujících. „Ukazuje ženu jako pouhou dekoraci a objekt něčí touhy. Tím přispívá k udržování nerovností ve společnosti. Pokud jsme zvyklí vídat ženy jen jako dekorace, je pro nás těžší představit si je například jako premiérky či prezidentky,“ uvedla Eva Bartáková.
Na druhém místě skončila reklama firmy Supr dodávky vyobrazující ženská pozadí spolu se sloganem „Nalož, co se do mě vejde“. Třetí příčku obsadila reklama motorkářského klubu Doupě, která fotografiemi a dvojsmyslným heslem „vyliž si ji u nás“ propaguje produkt nazvaný „motorkářská zmrdlina“.
Souběžně s veřejností rozhoduje také porota složená z odbornic a odborníků z akademické sféry, médií či marketingu. Na první příčku umístili facebookový příspěvek Městské Policie Praha. Porotcům vadilo hlavně to, že sexistickou prezentaci využila státní instituce. Reklamu považuje za nejškodlivější například Barbara Havelková působící na Právnické fakultě Oxfordské univerzity. „Policie má být různorodá, co se týká svých zaměstnanců, a má se snažit takovéto potenciální uchazeče a uchazečky oslovovat. Zde jde o chápání policie jako výspy heterosexuálních mužů,“ uveda Havelková.
Druhé místo obsadila reklama České pošty, která stereotypizuje ženy i muže. Třetí příčku porota udělila propagačnímu videu společnosti Moneta Money Bank, která se dostala i do výběru deseti reklam, které považují za nejsexističtější organizátorky anticeny.
Letošní ročník je jubilejní a poslední. Úbytek sexistické reklamy a úspěšná osvěta je podle organizátorek jedním z důvodů, proč Sexistické prasátečko končí. „Máme pocit, že hlavní účel byl splněn a v nejlepším se má přestat. Zároveň je to anketa negativní a chceme se nyní věnovat pozitivním věcem, což je vzdělávání,“ řekla Bartáková.
Dále čtěte: