Privatizace doběhne jen pár dní před volbami
Privatizace Aera Vodochody se rozběhla a v pozadí si dozorčí rada České konsolidační agentury (ČKA) vyřizuje s vládou politické účty. Členové dozorčí rady, zejména její předseda Vlastimil Tlustý, totiž přitvrdil poté, co vypukl skandál kolem Unipetrolu a ministr financí Bohuslav Sobotka obvinil politiky v ČKA z toho, že se na privatizaci chemického koncernu podíleli a nic nenamítali.
Jak uvedl dobře informovaný zdroj, platila do tohoto okamžiku nepsaná gentlemanská dohoda, že dozorčí rada nebude využívat nejasností v zákoně o ČKA a nebude dělat při prodejích státního majetku vládě potíže. Zákon totiž neřeší situaci, kdy by kabinet nějakým způsobem rozhodl a dozorčí rada by to odmítla akceptovat. Vláda má totiž právo nařídit ČKA provedení jakékoli transakce, i nevýhodné. Na druhou stranu dává stejný zákon dozorčí radě právo schválit či neschválit jakoukoli transakci nad půl miliardy korun. Co se bude dít v případě kolize těchto rozhodnutí, zákon neřeší a Sobotka gentlemanské dohody, že se obě strany nebudou navzájem napadat, zneužil při pokusu zatáhnout dozorčí radu ČKA do kauzy Unipetrol. Agentura totiž musela souhlasit s prodejem svých pohledávek souběžně s prodejem státního podílu ve firmě.
Nyní je situace jiná. Vláda spěchá s prodejem a dozorčí rada trvá na tom, že ČKA nepodnikne nic, co vláda neschválí. A tak i samotné vyhlášení privatizace dlouhodobě naplánované na 24. listopadu bylo fakticky ohroženo. Dozorčí rada vyhlášení tendru podmínila schválením kvalifikačních kritérií pro výběrové řízení a vyslovením souhlasu k postupu při vyhodnocování nabídek. Kabinet neměl původně Aero minulý týden na programu, ale nakonec požadavky dozorčí rady ve středu splnil a ve čtvrtek zveřejněním nabídky ČKA odstartoval poslední velký prodej státního majetku v tomto volebním období. Harmonogram předpokládá, že o vítězi tendru bude definitivně rozhodnuto 17. května příštího roku, tedy zhruba tři, či čtyři týdny před volbami. Investor si tak vlastně odvede poslední kravku z privatizační maštale této vlády.
Nejdřív kompletace
To ovšem neznamená, že všechno běží hladce. Především by měly být na ČKA převedeny akcie Aera ze společnosti Letka. Tato firma, stoprocentně vlastněná Fondem národního majetku, drží dosud 53,31 procenta akcií Aera Vodochody, přestože k převodu již mělo dojít dříve. Po převodu bude ČKA držet 99,97 procenta akcií.
Podobně měly již dříve na ČKA přejít i pohledávky ministesrtva financí vůči Aeru, které vznikly plněním státních záruk na výrobu letounů L159. Celkově by měla ČKA držet pohledávky ve výši 5,47 miliardy korun a 215 milionů dolarů.
Akcie a pohledávky, které mají být převedeny na ČKA do konce listopadu, se budou prodávat společně. Schválený harmonogram předpokládá, že do 14. prosince podají zájemci první nabídku a dokumenty, které prokáží splnění kvalifikačních předpokladů. V lednu by měla vláda posoudit, zda přihlášené firmy splňují požadavky z hlediska ochrany bezpečnostních zájmů státu a již 1. března by se měl otevřít data room. Do 21. dubna by měly být předloženy cenové nabídky a 17. května má kabinet rozhodnout o vítězi soutěže. Poradcem ČKA je Deloitte Czech Republic B.V., právním poradcem je advokátní kancelář Salans.
Třímiliardová laťka
Brzdou v přípravách privatizace byl postoj ministerstva obrany, které kladlo mimořádné nároky na servis pro své L159. Nakonec došlo ke kompromisu, že součástí kvalifikačních podmínek bude, že uchazeč se zaváže poskytovat pozáruční servis pro letouny L159 a L39 provozované Armádou ČR na základě smlouvy, kterou vojáci nyní, ještě před privatizací uzavřou s Aerem Vodochody. Zájemce se také musí zavázat, že koupená aktiva nebudou vyvedena mimo skupinu kupce bez předchozího souhlasu Ministerstva obrany ČR. Tento souhlas bude vyžadován i v případě, že by nový vlastník chtěl rozhodnout o likvidaci společnosti.
Dalším kvalifikačním kritériem pro zájemce o Aero má být předložení podnikatelského záměru, v němž bude dostatečně doložena schopnost plnit již zmíněné požadavky armády. Zájemce bude také muset odpovědět na otázky, mezi nimiž jsou podstatné ty, které se týkají začlenění Aera do systému fungování firmy zájemce a popis toho, jak bude nabyvatel zacházet s desetimiliardovou pohledávkou za Aerem, kterou získá spolu s akciemi. Důležitým kritériem má být také objem investičních prostředků určených na rozvoj privatizované společnosti ve třech letech po privatizaci.
Zájemce bude muset disponovat aktivy v minimální hodnotě tří miliard korun. V případě, že uchazečem bude konsorcium, bude stačit, pokud tato aktiva bude držet alespoň jeden z jeho členů.
Uchazeči o Aero se však nebudou muset dohadovat jenom se státem. Z dokumentů k transakci vyplývá, že pro vstup do vodochodské firmy musí získat souhlas také od Sikorski Aircraft Cororation, pro niž Aero montuje části vrtulníků. Tento kontrakt byl dlouhou dobu silně ztrátový, ale po změně podmínek a vytlačení Boeingu nyní firma na těchto dodávkách již údajně vydělává. Účastníci tendru se také budou muset dohodnout s dalším zákazníkem Aera, kterým je Aerospace Industrial Development Corporation, což je partner pro vývoj a výrobu letounu Ibis a s Českou exportní bankou.
Výměnný obchod
Kabinet jen sotva může čekat z výtěžku privatizace nějaký závratný výnos, protože výrobní kapacity Aera nejsou v současném stavu schopny produkovat významný zisk. Projekt bitevníků L159 bude muset být ukončen, pokud se nestane zázrak a nepodaří se uzavřít nějaký kontrakt v zahraničí. Nejatraktivnější výrobní součástí firmy je část zabývající se servisem starších letadel.
Perlou, o níž budou investoři bojovat, je vzletová dráha z níž by mohlo po určitých úpravách vzniknout druhé pražské mezinárodní letiště. Mezi uchazeči tak budou jistě favority finanční investoři, kteří jsou schopni tento potenciál využít. Zájem projevuje delší dobu například společnost Penta, která vlastní pozemky v místech, kde má vzniknout nová vzletová dráha na Ruzyni a lze očekávat, že bude dělat problémy České správě letišť při pokusech o vyvlastnění. Tato finanční skupina by ale mohla nabídnout vyřešení svého sporu s ruzyňským letištěm jako bonus v tendru o Aero.