Z dlouhého čtyřiadvacetihodinového závodu zbývalo odjet posledních devět a půl minuty. Nikdo nepochyboval, že tentokrát to Toyotě konečně vyjde, když její tovární hybridní prototyp s číslem pět vedl o 75 vteřin před druhým porsche.
„Nic se neděje, zůstaň v klidu“ ozvalo se najednou ve vysílačce; týmový inženýr uklidňoval pilota Kazuki Nakadžimu ve vedoucí toyotě.
Po dalších třech minutách ale bylo jasné, že se s prototypem něco děje. „Ztratil jsem výkon!“bědoval Nakadžima v rádiu a celá garáž připravená slavit cenné vítězství ztichla. Toyota zpomalovala a zpomalovala.
Zkázu dokonal vjezd do předposledního kola závodu. Japonský automobil zůstal stát na cílové rovince před zraky přeplněných, náhle zkoprnělých tribun.
Po několika vteřinách se kolem toyoty prohnalo tovární Porsche 919 s číslem 2 řízené Neelem Janim a velmi překvapivě pak Le Mans 2016 ovládlo.
Právě tento nečekaný vítěz před několika dny ozvláštnil expozici v rodném domě Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích na okraji Liberce.
Vzácný exponát se na sever Čech dostal přímo z Porsche Musea ve Stuttgartu, kde jinak tento vůz pečlivě střeží. Dodnes špinavý a z mnoha závodních kolizí obouchaný hybridní prototyp LMP1 v sezoně 2016 ovládl nejen čtyřiadvacetihodinový maraton v Le Mans, ale zvítězil v celé vytrvalostní sérii FIA WEC a navrch se honosí titulem mistra světa.
Vystavený vůz má několik zajímavostí. Právě díky němu automobilka Porsche získala celkově osmnácté vítězství v Le Mans. Navíc uzavřel jednu z nejlepších etap vytrvalostního závodění. V roce 2016 totiž svět LMP1 opustila automobilka Audi, hned další léto ji následovala i samotná značka Porsche.
Toyotě se tak konečně otevřela cesta k vítězství a jako poslední tovární tým v nejrychlejší kategorii LMP1 lehce ovládla loňské i letošní Le Mans. O
LMP1 Porsche 919 Hybrid #2 (2016)
• Posádka: Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas • Největší úspěchy: vítěz 24H Le Mans, vítěz 6H Silverstone, druhé místo v 6H Spa-Francorchamps • Celkový výkon: 900 koní • Elektromotor (pohání přední kola): 400 koní • Rekuperace: 1. systém mění kinetickou energii při brzdění na elektřinu, 2. systém používá generátor s turbínou, roztáčenou spalinami; proud se ukládá do vodou chlazené 800voltové baterie • Spalovací motor: V4 benzinový čtyřválec s výkonem 500 koní • Čistá váha: 825 kilogramů • Maximální rychlost: 333,9 km/h
ZDROJ: ARCHIV PORSCHE MUSEUM, STUTTGART
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz