Damoklův meč, který celý loňský rok visel nad Škodou Felicia, na konci milenia udeřil. Mladoboleslavská automobilka koncem prosince oznámila, že v letošním dubnu ukončí její výrobu, přestože levná felicia je stále nejúspěšnějším autem na tuzemském trhu. Všech jejích verzí se od října 1994 prodalo 1,4 milionu, ještě letos Škoda očekává zájem o dalších sto tisíc kusů. „Od Nového roku se felicie nemohou vyvážet do zemí Evropské unie, říká předseda představenstva firmy Vratislav Kulhánek s tím, že vůz nesplňuje tamní přísné emisní limity.
Přitom ještě na zářijovém pařížském autosalonu šéf společnosti připouštěl, že felicie by mohly být vyráběny až do konce roku 2001. „Uvažujeme o tom vzhledem k zájmu východních trhů o levné vozy, tvrdil Kulhánek. Jednalo se proto o tom, že bude zachována montáž felicií v Polsku, Rusku a bosenském Sarajevu. „Vzhledem k tomu, že končí tuzemská svařovna, nebudou se felicie moci vyrábět ani v zahraničí, říká mluvčí automobilky Milan Smutný. Dodává, že poslední felicie mají být vyprodány do léta. Motoristé, kteří již felicii mají nebo uvažují o její koupi, se nemusejí obávat nedostatku náhradních dílů. „Na skladě máme dostatek náhradních dílů, říká mluvčí automobilky.
V Mladé Boleslavi se už montážní linky felicií definitivně zastavily. Závod se nyní zcela soustředí na výrobu modelů Fabia a Octavia. Montáž nejlevnějších aut nyní pokračuje jen v menších závodech – v Kvasinách a ve Vrchlabí. Neoficiální informace uvádějí, že felicie jsou pro tyto závody jedinou možností, jak bez velkého propouštění překlenout období do zahájení výroby nových modelů. Jde zejména o třetí řadu, kterou mají představovat největší škodovky. Ty se na trhu objeví zřejmě koncem příštího roku. Pro zaměstnance těchto závodů prý najde firma náhradní práci při výrobě fabií v Mladé Boleslavi, kde dosud zaměstnává přes dva tisíce zahraničních pracovníků.
Vratislav Kulhánek odhaduje, že v roce 2000 prodala Škoda celkově téměř 440 000 automobilů, což je o dvanáct procent více než předloni. Za tři čtvrtletí loňského roku zvýšila meziročně prodej o 7,4 procenta na 314 266 vozů a očekává, že za celý rok překročí její obrat 130 miliard korun.