Menu Zavřít

Pošramocená pověst

10. 4. 2006
Autor: Euro.cz

Skandál se rozrůstá, přibývá otázek o předsedově výnosném kontraktu s jednou z filiálek

Povrchnímu pozorovateli by se mohlo zdát, že zadržení ředitele klíčové filiálky Hyundai Motor je klasickým případem potíží korejských podniků. Státní vyšetřovatelé podnikli 26. března nájezd na kanceláře Hyundai a největšího korejského výrobce automobilů obvinili z využívání společností řízených rodinou předsedy Čonga Mong-ku ke shromažďování finančních prostředků pro nezákonný politický lobbing. Policie zadržela I Ču-una, výkonného šéfa Glovis, společnosti, která pro Hyundai zajišťuje přepravu automobilů. Zabavila počítače i dokumenty v papírové podobě. I Ču-un byl obviněn z vytvoření korupčního fondu ve výši 7,2 milionu dolarů a vedoucím pracovníkům skupiny Hyundai včetně Čong Ui-suna, syna Čonga Mong-ku, bylo zakázáno vycestovat z Koreje. Tato akce se odehrála v době, kdy se Hyundai po strmém vzestupu ocitl na špici jihokorejského průmyslového pelotonu. Společnost si, jako ostatně další korejské firmy, svou image vybudovala teprve v posledních letech. Její auta s dobrým designem dnes zaujímají přední místa v žebříčcích spokojenosti zákazníků a způsobila velkou senzaci v USA. Akcie Hyundai na americkém trhu zvýšily za uplynulé dva roky svou hodnotu téměř čtyřnásobně a pro institucionální investory na nastupujících trzích se jejich získání stalo nezbytnou věcí.
V případě Glovisu však vychází najevo, že je tu ještě něco jiného. Záležitost, která by investory měla znepokojovat mnohem více než obvinění z politické korupce: jde o vlastnickou strukturu společnosti. Čongovi v roce 2001 vynaložili pouze o něco více než pět milionů dolarů na to, aby se stali jedinými akcionáři Glovisu. Loni v prosinci se společnost kotovala na korejské burze. Dnes má hodnotu 1,6 miliardy dolarů, ačkoliv cena jejích akcií od Čongova zadržení klesla o 11,5 procenta. Čongovi dnes vlastní 60 procent společnosti a tento podíl dosahuje hodnoty téměř jedné miliardy dolarů. Už nyní si přišli na zhruba 180 milionů dolarů zisku díky dividendám a díky tomu, že v roce 2004 prodali dvacetiprocentní podíl norské loďařské společnosti Wilh. Wilhelmsen.
Jaký důvod stojí za strmým růstem společnosti Glovis? Hyundai a její filiálka Kia Motors udělily Glovisu výhradní právo na dodávky automobilů jak na domácím trhu, tak v zahraničí. V prvním roce činnosti Glovis vykázal čistý zisk ve výši 6,7 milionu dolarů z tržeb ve výši 203,4 milionu dolarů. Jeho příjmy se v minulém roce vyšplhaly na 81,9 milionů USD a tržby na 1,58 miliardy USD.

WT100

Akcionáři se bouří.

Ačkoliv je takové uspořádání v Koreji zcela legální, skupiny beroucí se za práva akcionářů začaly bít na poplach. „Pokud by se takové uspořádání jako v případě Glovisu použilo v USA, členové představenstva Hyundai by byli pohnáni před soud a zisky předsedy Čonga a jeho syna by se musely vrátit do společnosti,“ rozhořčuje se Kim Sang-jo z organizace Lidové hnutí solidarity za participativní demokracii, která je průkopníkem akcionářského aktivismu v Koreji. Kim tvrdí, že před založením Glovisu náležely zisky z přepravy automobilů výrobcům, a tudíž z nich měli prospěch všichni akcionáři.
Hyundai však zmíněné uspořádání hájí. Představitelé společnosti uvádějí, že díky Glovisu, který se specializuje na logistiku, jsou schopni dodávat efektivněji a flexibilněji. Mluvčí Hyundai Jake Jang zdůraznil, že společnost při spolupráci s Glovisem neporušila žádný zákon. Hyundai nechce nájezd vyšetřovatelů na své kanceláře komentovat, odvolává se na probíhající vyšetřování nebo doporučuje obrátit se s žádostí o vyjádření na Čongovu rodinu. Mluvčí Glovisu se k věci odmítl vyjádřit a nesdělil ani kontakt na I Ču-unova právního zástupce. Podobné dohody byly přitom považovány za relikt minulosti. Korejské podniky i vláda se v uplynulých snažily přivábit globální investory i tvrzením, že zásady správného řízení společností se berou v této zemi velmi vážně. A skutečně zde bylo dosaženo pokroku. Společnost Hyundai například obsadila čtyři ze sedmi míst ve správní radě novými členy zvenčí a její auditorský výbor je nezávislými členy obsazen kompletně. Má-li ale Čong uskutečnit svůj sen a za pět let dovést Hyundai mezi pět největších světových výrobců automobilů, bude muset zapracovat na správném řízení společnosti tak, jako zapracoval na vyráběných vozech.

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?